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L. v. Beethoven의 Eroica 변주곡 Op. 35에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven의 Eroica 변주곡 Op. 35에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on L.v. Beethoven's Eroica variation Op.35
Authors
洪美卿
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. v. BeethovenEroica변주곡
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis aims at researching and analysing the historical background and its overall formulation of Beethoven's 'Eroica' variation Op.35. Variations, constructed by a theme in the various transformed ways, is one of the important techniques in musical composition and it is a very old musical structure together with the origination of music. It was derived from composer's intent of modifying his composion theme and diversifying his musical expression on it, In the sixteenth century, an instrumental music had captured its own independent realm over the existing musical forms. Furthermore, variation s is one of the most spectacular musical forms. After that time lot of composers had been made variations at every century. In variations of Beethoven's compositions, he is person who connected the "Classicism" with the "Romanticism" in musical development and developed the stage which enables audience to accept the variations as a beautiful musical form. His variations have influenced so many following composers. Among his twenty variations, 'Eroica' variations Op.35 is the most important in the sense of its innovative and influencing characteristics. Beethoven uses two themes in his "Eroica" variations which characterizes differently from others in structure and development. Beethoven develops each variations in use of ground technique and the introductory theme before presenting the bass theme. In this, we can see the Beethoven's composing technique, that is, the development of melodic theme by bass theme. In this paper, I am presenting the following findings through analysing variation Op.35. (1) The main theme i s not presented at the beginning of the variation, however it is followed and developed by the preliminary theme by 'bass'. This main theme is based upon a form of 'Ground' variation in the Baroque. (2) Beethoven introduces a 'Fuga' form to his variation for the first time and this 'Fuga' form is finale on its variation. (3) Beethoven uses the key which was characterized the original major harmony with the related minor harmonies. (4) In general, a form of rhythm consists in a variation. (5) The theme has been kept in each variation and a measure is made based upon a harmony. Generally, Beethoven used tonic and dominent. (6) The melody, according to the theme, has been progressed by using 3, 5 and 8 interval. (7) Each variation starts with tonic and cadence ends with 'dominent→tonic' form. Then, we feel that each variation has completely ended because 'soprano' progression ends with 'bass'. (8) The flow of dynamics i s so volatile. The abrubt changes in dynamics are common in his 'Eroica' variation. (9) 'Fantasia' passage appears at the 'Largo' section in the variations. (10) In case of variation 15, Beethoven uses 6/8 metre and all the remainders 2/4 metre. (11) The range is great octave - 3 line octave. Beethoven contributes to the foundation of variations development. Pe achieves his own unique style in composition of variations.;본 논문에서는 베에토벤의 에로이카 변주곡 작품35를 분석연구하여 에로이카 변주곡이 변주곡역사에 있어서 차지하는 위치, 배경 및 전체적 구성에 관하여 알아보았다. 하나의 주제를 여러가지 방법으로 변형시켜 나가는 기법에 따라 성립되는 변주곡은, 작곡에 있어서 중요한 기법의 하나로 음악의 발생과 더불어 오래된 음악 형식중의 하나이다. 변주의 기원은 원래의 형태에 약간의 수식을 가하여 비슷한 형태로 나타내려는 습관에서 기인되었으며, 그 기법은 시대에 따라 계속 발전되어왔다 16세기에 기악곡이 독립적인 영역을 지니기 시작하여 기악을 위한 악곡형식이 나타나게 되었을 때 변주곡 형식은 그 중에서 가장 두드러지게 발전한 악곡형식의 하나이었다. 그 이후 많은 작곡가들이 각 시대에 걸쳐서 변주곡들을 작곡하였다. 고전시기에서 낭만시기의 교량역할을 한 베에토벤의 작품중의 변주곡에 있어서, 그는 전인미답(全人味踏)의 경지를 개척한 인물이라고 하겠다. 그의 피아노 변주곡 20곡중 에로이카 변주곡은 많은 작곡가들에게 영향을 주어 중요한 위치를 차지한다고 할 수 있겠다. 작품 분석을 통하여 볼 때, 이 에로이카 변주곡은, 그 시대의 변주곡 작품들과는 다른 새로운 방법으로 작곡되었으며, 베토벤 자신이 중요시 하였던 작품중 하나이다. 이 변주곡은, 구조와 전개방법에 있어서, 다른 변주곡들과는 다른 특성을 지닌 곡으로서 2개의 주제를 사용하고 있다. 즉, 보통 주제와 변주곡에서는 주제를 제일 먼저 제시하는 것이 원칙이지만, 베에토벤은 주제제시에 앞서 서주의 그 서주의 이중주, 삼중주, 사중주를 제시한 다음 주제를 제시한다. 여기서 서주는 바로크 시대의 그라운드와 같은 특성을 지니게 되어, 상성에 선율을 가지는 주제의 화음 바탕이 되기도 한다. 그리고 변주되어 가는 과정에서도 많은 경우에 주제와 같이 사용된다. 본 논문에서는 베에토벤의 중기 작품에 속하는 에로이카 변주곡을 분석하여 봄으로써 다음과 같은 사실들을 얻게 되었다. ① 변주곡의 초두부에 주제가 나오지 않고, 베이스에 의한 서주 주제가 발전되어 나온 후 주제가 뒤따르는데, 이것은 바로크 시대의 그라운드(Ground)의 변주곡 형식을 바탕으로 한 것이다. ② 변주곡에 최초로 후가를 도입하여 대단원으로서의 위치를 갖는다. ③ 조성은 같은 으뜸음조외에 관계단조의 조성이 첨가된다. ④ 한가지 리듬의 형태가 대개 하나의 변주를 구성한다. ⑤ 화성은 주제의 화성에 기초를 두어 각 변주에 유지시켜 나가며, 한 마디는 하나의 화성으로 이루어지며, 으뜸화음, 딸림화음을 주로 사용한다. ⑥ 선율의 진행에 있어서 3도, 5도, 8도의 음정을 많이 사용한다. ⑦ 각 변주가 으뜸화음으로 시작하며, 종지부분에 있어서, 딸림화음→으뜸화음으로 나타나고, 대부분 소프라노에서 근음으로 끝나기 때문에 각 변주가 완전히 끝나는 느낌을 준다. ⑧ 강약은 대부분 pianissimo→fortissimo의 영역을 가지며 forte와 Piano의 대조가 심하다. ⑨ 박자는 변주 15의 경우 6/8박자이고, 나머지 변주들은 모두 2/4박자를 사용한다. ⑩ 음역에 있어서 great octave∼3 line octave음역을 사용한다. 베에토벤은 이 곡에서 그 시대의 변주곡들과는 색다른 모습으로 곡을 구성, 전개하여 변주곡 발전의 기틀을 마련하여 주었다.
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