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L. V. Beethoven의 Sonata for Cello and Piano No.4, op. 102분석

Title
L. V. Beethoven의 Sonata for Cello and Piano No.4, op. 102분석
Other Titles
(A) STUDY ON BEETHOVEN CELLO SONATA NO. 4, OP. 102
Authors
姜恩愛
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. V. BeethovenSonataCello and Piano No.4, op 102
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 L.V.Beethoven의 Cello Sonata No.4. op.102에 대한 분석적 연구이며, Beethoven이 쓴 전5곡의 Cello Sonata에 대한 작곡시기, 악장구성, 형식, 주제적 특징, 선율, 독주악기의 역할 및 화성과 리듬등에 관해서 살펴 본 것이다. Beethoven의 Cello Sonata의 작곡시기는 1796년에서부터 1815년까지 19년에 걸쳐서 작곡되었으며, 전5곡의 악장구성은 2악장과 3악장의 형태를 보여준다. 각 악장의 형식은 Sonata형식, Rondo형식, 3부형식, Fugue 형식등으로 다양하며, 주제적 구성은 제1주제와 제2주제가 강한 대비를 보이고 있다. 또한 선율에 있어서도 단순하고 간결한 성격의 선율에서부터 우아하고 낭만적인 성격에로의 발전적 경향을 보여주고 있다. 내용면에 있어서 또 하나의 발전적 요소는 Cello와 Piano와의 관계이다. 즉 Cello의 반주 위주였던 Piano의 역할이 Beethoven의 제2기에 이르러서 Piano의 위치가 Cello와 동등하게 취급되었다. Cello Sonata No.4, op.102는 2악장으로 구성되어 있으며, 각 악장의 조성은 1악장과 2악장이 모두 C장조로 동일하다. 제1악장은 전형적인 Sonata형식이며, 경쾌한 리듬을 수반한 제1주제의 주제적 음형이 1악장 전반에 걸쳐서 나타난다. 또한 다이나믹의 대비가 매우 명확하게 되어있다. 조성관계는 대부분 관계조로 움직이며, Cello와 Piano의 "unison효과"가 돋보인다. 제2악장은 제1Rondo형식으로서 주로 Cello와 Piano의 대화식 수법으로 이끌어 나가고 있다. 조성관계는 제1악장에서와 마찬가지로 대체로 관계조내의 진행이며, 비교적 단순한 화성진행을 보인다. 또한 2악장에서 Coda가 매우 확대되어 있는 것을 볼 수 있는데, 이점은 Beethoven의 초기 Cello Sonata들보다는 내용적으로 발전된 것이라 생각할 수 있다.;This study is an analysis for L.V Beethoven Cello Sonata No.4, op. 102, and where you can find of Beethoven's five Sonatas, time of composition, structure of movements, form, structure of themes, melody and function of solo instrument. Beethoven's cello Sonatas had been composed for 19 years from 1796 to 1815. The organization of the five Sonatas shows the form of two movements and three movements. Each movement is a variety of forms such as Sonata form, Rondo form, Scherzo, and Fugue. The structure of themes shows the intensive contrast between the 1st theme and the 2nd theme. In the melodies, new trend from simple and brief characteristics to elegant and romantic ones can be found. Another trend in contents is the relationship between the cello and piano. That is, during the Beethoven's 2nd era of creation, the piano whose major role had been the accompanyment for the cello, took the same place as the cello. Cello Sonata No. 4, op. 102 consists of two movements and each of the two movements is C Maior. The 1st movement is a typical Sonata form and the main figure of the 1st theme accompanied by light rhythm can be found in the whole 1st movement. And the contrast between the dynamics is very clear. The key relationship is worked on the relative keys and "the unison effect" of the cello and the piano is excellent. The 2nd movement takes the 1st Rondo form and it is led by the method of conversation between the cello and the piano. Like the 1st movement, the key relationship goes on in the form of the relative key and shows more simple harmonic progress. In the 2nd movement, the Coda is found very much expanded. This explains that Sonata No. 4, op. 102 is better developed than Beethoven's early cello Sonatas.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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