View : 498 Download: 0

수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 선호하는 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일

Title
수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 선호하는 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일
Other Titles
Supervisees' Preferences for Supervisory Styles according to their Cognitive Complexity Levels
Authors
이성원
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유성경
Abstract
Counseling supervisions that consider individual characteristics of the supervisor and supervisee are more effective(Bernard & Goodyear, 2004) and it is necessary for the supervisor to intervene according to the supervisee's developmental level(Ivey & Goncalves, 1987). In previous studies, supervisee's age, degree level, and experience were considered as the indexes of one's developmental level. However, Lovell(2002) reported that the supervisee's cognitive complexity index estimated one's developmental level more accurately than others. Thus, the goal of this study was to investigate supervisees' preferences for supervisory styles according to their cognitive complexity levels. The hypotheses in this study are as follows: First, the lower the supervisee's cognitive complexity level is the more the supervisee would prefer task-oriented supervisory style. Second, the higher the supervisee's cognitive complexity level is the more the supervisee would prefer interpersonally-sensitive supervisory style. 101 graduate students majoring in counseling and practitioners participated in this study. In order to classify the cognitive complexity levels of the supervisees and their preferences for supervisory style, a modified version of Learning Environment Preferences(Moore, 1998) and Supervision Style Questionnaire(Friedlander & Ward, 1974) was used. The results of the study are as follows. First, there were no differences in supervisees' preference for task-oriented supervisory style according to their cognitive complexity levels. Second, there were no differences in supervisees' preference for interpersonally-sensitive supervisory style according to their cognitive complexity levels. Although there were no differences in supervisees' supervisory style preferences according to their cognitive complexity levels, there was a tendency to prefer interpersonally-sensitive supervisory style the most and task-oriented style the least. The results suggest that it is necessary for supervisors to organize an interpersonally-sensitive supervision environment, which can provide more autonomy for the supervisee to apply one's own competency and integrate one's own skill and knowledge.;이 연구에서는 상담 수퍼비전에서 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 선호하는 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일을 알아보고자 하였다. 유능한 상담자를 양성하기 위한 상담 수퍼비전은 수퍼바이저와 수퍼바이지의 개인적인 특성을 고려하여 교육하고 훈련할 때 그 효과가 달라지며(Bernard & Goodyear, 2004), 특히 수퍼바이지의 발달 수준을 고려한 개입이 필요하다(Ivey & Goncalves, 1987). 수퍼바이지 발달 수준을 다루었던 기존 연구들은 수퍼바이지의 발달 수준이 수퍼바이지의 연령, 교육 그리고 경험으로부터 가장 영향을 많이 받는다고 생각했다. 하지만, Lovell(2002) 연구 결과에 의하면 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준이 이전에 중요시했던 변인들보다 수퍼바이지 발달 수준의 변화를 가장 잘 예측해주었다. 따라서 이 연구에서는 Perry(1970) 모델에서 개인이 가지는 인식론상의 가정에 따라 나눈 인지 복잡성 수준을 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준으로 정의하여 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 선호하는 수퍼바이저 수퍼비전 스타일에 어떤 차이가 있는지 알아보았다. 연구 가설은 다음과 같다. (1) 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준이 낮을수록 과업 지향도가 높은 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일을 선호할 것이다. (2) 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준이 높을수록 대인 민감도가 높은 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일을 선호할 것이다. 연구 참여자는 서울 지역 상담심리 전공 대학원생과 상담 실무자 총 101 명 (남=7명, 여=94명)에게 ‘학습 환경 선호도 질문지’와 ‘수퍼비전 스타일 질문지’를 실시하고 그 결과를 다중변량분석으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 과업 지향도가 높은 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일을 선호하는데 차이가 없었다. 둘째, 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준에 따라 대인 민감도가 높은 수퍼바이저의 수퍼비전 스타일을 선호하는데 차이가 없었다. 연구 결과를 살펴보면 수퍼바이지의 인지 복잡성 수준과 선호하는 수퍼비전 스타일에 통계적으로 유의한 집단간 차이는 발견되지 않았으나, 수퍼바이지들이 수퍼바이저의 대인 민감도가 높은 수퍼비전 스타일을 가장 선호하고, 과업 지향도가 높은 스타일을 가장 덜 선호하는 경향을 보였다. 이러한 결과를 종합해 보면, 수퍼바이지들은 인지 복잡성 수준에 상관없이 구조적이고 교육적인 수퍼비전 스타일보다는 자신의 능력을 최대한 활용할 수 있고 자신의 기술과 지식을 통합하여 새로운 것을 창조해 나갈 수 있도록 자율적인 관계를 형성하고 유지할 수 있는 대인 민감도가 높은 수퍼비전 스타일을 더 선호하는 것으로 보인다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE