View : 675 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조규화-
dc.contributor.author이환희-
dc.creator이환희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:37Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:37Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000013142-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179220-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013142-
dc.description.abstract최근 웨딩드레스에도 브랜드 가치가 부여되며, 베라 왕(Vera Wang)같은 명품 드레스가 상류사회와 헐리웃 스타들로부터 국내 연예인에 이르기까지 유행되었다. 또한 국내에도 고가의 웨딩드레스 디자이너 샵이 있어 소비자의 니즈(needs)를 충족시켜주고 있으나 점점 다양화, 개성화 되고 있는 소비자 니즈와 웨딩산업의 조직화, 활성화에 따른 웨딩드레스 시장의 변화가 새로운 디자인을 요구하고 있다. 이에 본 논문에서는 20세기를 정점으로 하여 19세기 이전, 20세기 이후와 최근까지의 서구 웨딩드레스의 변천을 고찰하고, 특히 아르누보 양식의 패션 디자인의 특성을 다루어 그 이미지를 웨딩드레스 디자인에 적용, 실제로 작품을 제작하였다. 연구의 방법은 선행연구를 토대로 문헌자료, 신문, 잡지 및 관련 인터넷 사이트를 참고하여, 서구 웨딩드레스의 역사와 아르누보에 양식을 고찰하고, 아르누보 이미지로 웨딩드레스 디자인을 3점을 실물 제작하였다. 서구 웨딩드레스는 각 시대의 예술양식의 유행에 따라 그 실루엣이 변화하였다. 그러나 웨딩드레스는 일생에 가장 소중한 의미를 가진 옷으로 간주되어 디자인에 정성을 들었다. 신부가 결혼할 때 드레스를 입기 시작한 것은 고대부터 시작되었지만, 고대에는 결혼을 할 때 ‘웨딩드레스’라는 이름으로 특별히 입었던 옷은 없었다. 흰색 웨딩드레스를 입은 최초의 기록은 영국의 헨리4세의 딸인 필리파(Philippa)공주가 1406년 입었던 흰색 담비 모피 트리밍의 새틴 맨틀과 튜닉이었다. 또한 1558년 프랑스의 프랑수아 2세와 스코틀랜드의 왕녀 메리 스튜어드의 결혼식에서도 흰색의 웨딩드레스가 채택되었다. 1840년 빅토리아 여왕과 알버트 왕자의 결혼식 때부터 지금과 같은 흰색 웨딩드레스를 결혼식에 입게 되었다. 웨딩드레스는 특별한 날의 ‘결혼’ 자체의 의미보다는 신부의 순수함, 아름다움 등을 최고로 표출하고 남은 일생의 행복한 미래에 대한 약속이라는 상징적 의미가 더욱 컸다. 이로 인해 웨딩드레스는 신부의 사회적 지위나 직업 등에 따라 일상생활과는 다른 호화스런 스타일이었으며, 그 시대의 복식 유행에 따라 개인의 취향이나 개성에 어울리는 디자인의 드레스를 입었다. 또한 웨딩드레스는 사회적인 상황, 경제적 상황에도 영향을 받았다. 그리고 최근에는 결혼의 의미가 젊은이들의 약속의 한 과정으로 가벼워짐에 따라 웨딩드레스는 화려함을 강조하기보다 자신을 표현하는 한 수단으로 사용하는 경향이 있다. 19세기 후반에서 20세기 초에 나타난 아르누보는 유기적이고 동적인 선의 중시, 동 ․ 식물 모티프, 역사적 취미와 이국적 취미, 탐미적이고, 향락적인 과잉장식과 호화취미가 모두 반영되어 나타났다. 아르누보 패션양식은 S-curve style과 peg top style이 나타났다. oriental style로는 터번(turban), 하렘팬츠(harem pants), 미나렛 스타일(minaret style) 등이 나타났다. 소재는 오간자, 실크, 레이스, 시폰 등의 얇고 부드러운 옷감을 애용하였다. 여기에 모피, 꽃 모티브, 스팽글, 비즈, 장식과 플라운스, 개더, 프릴, 러플, 플리츠 등은 아르누보의 과잉장식을 표현하기에 적합했다. 또한 부드럽고 환한 색조를 사용하였다. 전체적으로 아르누보 패션은 C자, S자형의 유기적인 곡선과 자연스러운 드레이퍼리, 호화로운 과잉장식이 특징이었다. 이상의 연구 결과와 여기서 도출된 아르누보 이미지를 중심으로 3점의 웨딩드레스를 창작 디자인하여, 실물로 제시했다. 작품Ⅰ은 Attractive Art Nouveau : flower pattern을 테마로 한 웨딩드레스로 아르누보 양식의 S-curve 실루엣을 중심으로 성인풍의 여성적인 실루엣을 표현했다. 얇은 오간자를 이용 프릴을 만들어 가슴과 힙에 자연스러운 꽃잎의 형상을 표현하고, 그 사이에 꽃의 수술을 표현하는 화려한 비즈 장식으로 아름다운 신부를 더욱 돋보이게 제작하였다. 작품Ⅱ는 Gorgeous Art Nouveau : floral pattern을 테마로 가는 허리선과 무릎 밑에서 시작되는 풍성한 망사 장식으로 아르누보 양식의 S-curve 실루엣에 망사와 꽃 장식, 비즈, 스팽글, 진주 장식으로 화려한 아르누보의 이미지를 표현하였다. 작품Ⅲ은 Chaste Art Nouveau : snow & rose를 테마로 한 로맨틱한 이미지의 웨딩드레스이다. 꽃 모티브와 모피 장식을 중심으로 하여 신부의 아름다움을 표현하였다. 과감하게 드러낸 어깨에 모피 장식을 하고, 직접 제작한 꽃 모티브가 트레인을 장식하였다. 작품제작에 있어서는 입체적인 효과를 부각시키기 위해 비즈, 스팽글, 큐빅, 진주, 인조 꽃들을 사용하였다. 또 유기적인 곡선과 자연스러운 드레이퍼리, 호화로운 아르누보의 과잉장식을 특징적으로 나타내고자 하였다. 이 결과 웨딩드레스 디자인에 있어서 아르누보 이미지의 도입은 복고풍의 재현뿐 아니라 현대 웨딩드레스의 새로운 방향을 제시할 수 있으며, 보다 독창적이고 고부가가치가 있는 웨딩드레스를 제작 할 수 있을 것이다. 또한 현대의 다양화 되어진 패션의 흐름 속에서 아르누보 양식은 웨딩드레스뿐 만 아니라 현대 의상에도 도입됨으로써 아르누보 양식에 대한 이해를 깊게 하고, 나아가 현대 패션에 새로운 예술로서 자리잡아갈 것이다. 이상과 같이 본 연구는 웨딩드레스의 역사와 아르누보 양식의 특징을 연구함으로써 웨딩드레스에 예술양식을 도입 새로운 방향을 제시하고, 웨딩드레스를 위한 고부가가치의 창의적인 디자인 개발을 모색한데 그 의미를 찾을 수 있고, 앞으로는 더욱 많은 예술양식이 웨딩드레스 디자인에 도입되어, 그 가치를 상승시킬 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to examine western style wedding dresses in the apex of the 20th century, taking before the 19th century and after the 20th century especially by focusing and applying the image on the special characters of fashion design of Art Nouveau style to create an actual wedding dress. This is to meet the demands of time for a new design, which is the purpose of study. In other words, by adopting artistic quality of Art Nouveau on ladies-oriented wedding dress design such as suits and one-piece dresses, it tried to acquire significance in approaching to the wedding dress industry by suggesting various kinds of designing development possibility and a new direction as an art in the flow of wedding dresses. The study confines scope of its examination in the history of western wedding dresses and examined them by dividing them into only the western study cases of before the 19th century, after the 20th century and up to very recent time. The study methods used for this study were searching through the related Internet sites, literature data and visual data in accordance with the previous studying method and arranged concepts about Art Nouveau and wedding dresses. For design examples, the study took references of the Internet site's data, magazines related to wedding, magazines specializing collection and actual wedding dresses. In summarizing the history of western style wedding dresses, brides started wearing dresses from the remote ages before Christ era. But in the ancient period, there were no special dresses that could be called as a 'wedding dress' In addition, it only has been 150 years since wearing the white wedding dress like today. The white wedding dress earned popularities among majority of people after the queen Victoria's wedding with the Prince Albert in 1840. As images and roles of women changed in every period, designing expression was different accordingly. Unlike the meaning of 'wedding' itself on a special day, a wedding dress displays purity of bride and beauty as best as it can and it has more of symbolical meaning as a commitment for the rest of life. Due to this trend, a wedding dress were chosen depending on a bride's social standing or by the bride's career and represented a luxury style of the period accordingly. Moreover, besides personal preference or character, a wedding dress is one of the elements such as social and financial status that transforms the meaning of wedding dress. Unlike the previous time, the meaning of wedding has become insignificant in recent years as a process of promise between young people and the wedding dresses are changing likewise. Instead of emphasizing once in a lifetime splendor, there is a tendency to take advantage of a wedding dress to express oneself. Art Nouveau has advent in the late 19th century and early 20th century, rebelling against mechanical civilization of mass production and emphasized the importance of manual arts and crafts focusing on Ruskin and Morris. In addition, Art Nouveau has reflected the importance of organic curve of fixity, animals and plants motive, historical and exotic interest, esthetic, sybaritic over-decoration and luxury hobby. Art Nouveau displayed S-curve style and peg top style as ever more simulative desire. As oriental style, it displayed turban, harem pants and minaret style and more. And it made habitual use of the fabrics that are thin and soft materials and even fur appeared as one of the important materials. The beads ornaments and flower motives were appropriate to express over-decoration of Art Nouveau. All in all, Art Nouveau fashion seem to have special traits such as luxury over-decoration, organic curves of C and S styles and natural drapery. Through the study result up to this point and the images of Art Nouveau deduced from the study, three pieces of wedding dresses were created. First, a wedding dress with a theme of Attractive Art Nouveau expresses a feminine silhouette of adult style focusing S-curve silhouette, which is one of the well-known silhouettes of Art Nouveau style. The frills were made using sheer organdy to express natural petals around the chest and the hip areas and decorated with magnificent beads to express tassels of flowers in between which would provide a beautiful bride to stand out even more. Second, with a theme of Gorgeous Art Nouveau, the beautifully designed dress expresses the S-curve silhouettes, which is one of the representing styles of Art Nouveau using generous gauze below the knee and the slim waistline. With decorations of glittering gauze, flowers, beads, spangle and pearls, a luxury images of Art Nouveau is expressed. Third, the wedding dress has a theme of Chaste Art Nouveau. Using the flower motive and fur decoration, which is the most outstanding over-decoration of the Art Nouveau images, the dress tried to express beauty of a bride. It compromised the over exposed shoulder which would almost seem missing by decorating with fur and decorated the train part with flower motive produced with its own fabric and created a wedding dress with romantic image. To emphasize three-dimensional effect, beads, spangle, cubic, pearls and artificial flowers were used. Moreover, the study tried to demonstrate the organic curves, natural drapery, and the special traits of luxury Art Nouveau's over-decoration. As of a result, not only would the introduction of Art Nouveau can help re-emerging the retro style in the perspective of wedding dresses but also a new direction for modern wedding dresses can be suggested and could create the more original and the more high-value added wedding dresses. Furthermore, in the varieties of modern fashion trend, the Art Nouveau style would positioned as a new art in the modern fashion and provide a ground to understand about the Art Nouveau style as it is introduce not only in wedding dresses but with modern apparels. As this, by studying about the special traits of the Art Nouveau's style and history of a wedding dress, the study can find significance in seeking developing creative design of high-value added wedding dress by introducing a new direction and art style on wedding dresses and hope the study continues further to increase the value by introducing more of the art style on wedding dress design.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 의의 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 3 Ⅱ. 서구 웨딩드레스의 역사 = 5 A. 19세기 이전의 웨딩드레스 = 5 B. 20세기 이후의 웨딩드레스 = 27 C. 21세기 웨딩드레스 = 34 Ⅲ. 아르누보 양식 = 45 A. 아르누보의 양식의 형성배경과 특성 = 45 B. 아르누보 패션의 스타일 = 53 C. 아르누보 패션의 소재 및 색채 = 72 Ⅳ. 아르누보 이미지의 웨딩드레스 디자인 = 76 A. Attractive Art Nouveau : flower pattern = 77 B. Gorgeous Art Nouveau : floral pattern = 83 C. Chaste Art Nouveau : snow & rose = 89 Ⅴ.결론 및 제언 = 95 참고문헌 = 98 ABSTRACT = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent75117994 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title웨딩드레스 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Design of Wedding Dress : With priority given to the images of Art Nouveau-
dc.creator.othernameLee, Hwan-Hee-
dc.format.pageⅸ, 105-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE