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패션 정보기획의 실제

Title
패션 정보기획의 실제
Other Titles
A Study on Fashion Information Planning : Focusing on the Forecasting Company A for Casual Market
Authors
윤선미
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조규화
Abstract
본 연구의 목적은 정보화시대에 패션산업이 고도화 할수록 이에 관련된 정보의 가치 또한 더욱 중요시 되고 있다는 판단아래, 패션 산업에 있어서 정보의 의의, 종류 및 특성을 규명하고 실질적인 정보 기획 방법을 체계화시켜, 이를 실무측면에서 접근, 실제 정보 기획 과정을 통해 2006/2007 Fall/Winter(06/07 F/W) 캐주얼 상품 기획에 필요한 트렌드를 제안하는 데 있다. 연구방법은 패션정보와 예측, 트렌드에 관한 문헌고찰의 이론적 연구와 실제 정보기획을 위한 해외 컬렉션 자료 및 패션 관련 정보지 수집 및 분석, 패션잡지 및 관련 인터넷 사이트를 참고하고 2005년 9월부터 2006년 2월까지 서울 및 런던, 밀라노, 파리, 뉴욕, 도쿄를 포함한 해외 마켓의 본인과 모니터요원의 조사를 병행하였다. 패션의 현재 움직이는 방향과 다가올 시즌에 널리 퍼질 스타일의 특성을 의미하는 패션 트렌드는 일정한 전개과정을 거치며 각 단계별 특성을 지니고 있다. 패션 트렌드와 변화요인, 패션 사이클, 전파과정을 살펴보고, 패션 예측에 대한 전개방법, 요소, 단기예측과 장기예측 등을 고찰하여 패션예측에 대한 이론을 체계화시켰다. 패션정보의 종류는 시장정보, 소비자정보, 패션 트렌드 정보와 기타 국내외 학술정보, 관련산업부문정보 등으로 구분된다. 패션 트렌드 정보는 패션정보기관, 디자이너 컬렉션, 전시회 및 박람회, 인쇄물, 미디어, 국내외 마켓 조사 등에 의하므로, 각각의 정보원에 대한 구체적인 출처경로를 밝히고, 이를 바탕으로 색채, 소재, 스타일 경향에 대하여 각각의 정보 수집방법과 분석방법에 대하여 살펴보았다. 더불어 이러한 정보를 효과적으로 기획하고 전달하는 방법을 제시하였다. 이상의 실질적인 정보기획 방법을 토대로 본 연구에서는 본인이 직접 패션정보예측을 담당했던 A정보사의 사례를 바탕으로 국내 캐주얼 마켓을 위한 06/07 F/W 시즌 캐주얼 트렌드를 제안하였다. 네이처(Nature), 컬처(Culture), 테크노(Techno)의 세가지 메가 트렌드 속에서 각각의 감각적인 특성을 지닌, NAVIGATOR, HERITAGE BAZAAR, BEAT GENERATION, MAJESTY CULT, PURE ADRENALIN의 5가지 테마를 구성하고 각 테마별 컬러, 소재, 스타일을 제시하였다.;The purpose of this thesis is to identify meanings, types, and properties of information in fashion industry and to systematize practical information planning methods, proposing a trend needed in product planning for 2006/2007 Fall/Winter casual apparels through a real information planning process approached from working aspect, based on the judgment that in information age, the more the fashion industry is upgraded, the more emphasis is put on value of relevant information. This study collected and analyzed overseas collections datum and publications related to fashion, referred to fashion magazines as well as relevant Internet websites and surveyed overseas market including Korea, London, Milan, Paris, New York, and Tokyo from Sep. 2005 to Feb. 2006 in order to study real information planning and documents related to fashion information, forecast, and trend in a theoretical manner. Fashion trend, a characteristic of current fashion direction and upcoming style, goes through a series of stages and each stage shows unique property. This paper systemizes theory on fashion forecast by looking into changing factors in fashion trend, fashion cycle, dissemination process and examining procedure on fashion forecast, elements, and short-term as well as long-term forecast. The type of fashion information can be divided into business environment, market, customer, fashion trend, sales performance, academic study from home and abroad, and relevant industry sector. Since the fashion trend information relies on fashion information organizations, designers’ collections, trade shows, fairs, printed materials, media, and market survey from home and abroad, this paper identifies details on each source of information and examines how each information was collected and analyzed in terms of color, fabric, style. Based on the stated real information planning method, this study proposes 2006/2007 Fall/Winter casual apparels trend. Under the magatrend of Nature, Culture, and Techno, five themes are consisted with each sensational property such as NAVIGATOR, HERITAGE BAZAAR, BEAT GENERATION, MAJESTY CULT, PURE ADRENALIN and color, fabric, and style by theme are suggested.
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