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외현화 문제행동에 대해 갖는 부적응적 인지 및 사회적 기술의 설명력

Title
외현화 문제행동에 대해 갖는 부적응적 인지 및 사회적 기술의 설명력
Other Titles
The Effects of Maladjusted Cognition and Social Skill on Externalized Problem Behavior of Adolescents
Authors
김희진
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 논문의 목적은 청소년의 외현화 문제행동에 대한 부적응적 인지와 사회적 기술의 영향력을 조사하는 것이다. 연구대상은 176명의 초등학교 4개 학년생들이다. 부적응적 인지는 아동의 자동적 사고척도(CATS)에 의해 측정되었으며, 사회적 기술은 사회적 기술 평정 척도의 수정된 한국판 버전(X-SSRS)에 의해, 외현화 행동문제는 한국청소년 자기-보고(K-YSR)에 의해 측정되었다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 1. 부적응적 인지, 사회적 기술, 외현화 문제행동 간의 유의미한 연령별, 성별 차이는 나타나지 않았다. 2. 부적응적 인지, 사회적 기술, 외현화 문제행동에 대한 상관분석에서 부적응적 인지와 외현화 문제행동 간에는 유의미한 정적 상관이 나타났으며, 부적응적 인지와 사회적 기술, 사회적 기술과 외현화 문제행동 간에는 유의미한 부적 상관이 나타났다. 3. 설명력이 유의미한지에 대한 조사에서는, 부적응적 인지와 외현화 문제행동에 있어서 사회적 기술의 설명력이 유의미함이 발견되었다. 전반적으로, 본 연구의 외현화 문제행동에 있어서 부적응적 인지와 사회적 기술의 영향력은 이전 연구와 일치하였다. 그리고 부적응적 인지와 외현화 문제행동에 있어서의 사회적 기술의 설명력이 지지되었다.;The purpose of the present study was to investigate the effects of maladjusted cognition and social skill on externalized problem behavior of adolescents. The subjects were 176 school-aged children from four different elementary school. Maladjusted cognition was assessed by using The Children's Automatic Thoughts Scale(CATS), social skill was measured by Revised Korean Version of Social Skill Rating System(X-SSRS), and externalized problem behavior was assessed by Korean Youth Self-Report(K-YSR). The results of this study were as follows: 1. There were no significant grade and sex differences in maladjusted cognition, social skill, and externalized problem behavior. 2. Correlational analyses on maladjusted cognition, social skill, and externalized problem behavior suggested that positive associations were significant in relationship between maladjusted cognition and externalized problem behavior, and negative association was significant in the relation between maladjusted cognition and social skill, social skill and externalized problem behavior. 3. In the significant test of the explaining effect, the explaining effect of social skill in relationship between maladjusted cognition and externalized problem behavior was found. Generally, the effects of maladjusted cognition and social skill on externalized problem behavior in current study were consistent with previous studies. And the explaining effect of social skill in relationship between maladjusted cognition and externalized problem behavior was supported.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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