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1924세대용 브래지어 원형개발 및 그레이딩에 관한 연구

Title
1924세대용 브래지어 원형개발 및 그레이딩에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development of the Basic Brassiere Pattern and a Grading Method for the 1924 Generation
Authors
오송윤
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜선
Abstract
본 연구는 1924세대의 신체치수 및 형태특성을 반영한 “우수한 맞음새의 브래지어 패턴 개발”을 목적으로 수행되었다. 481명의 여대생을 대상으로 소비자 설문조사 및 신체측정을 실시하여 대상연령층의 브래지어 착용실태를 파악하였고, Size Korea (2005)의 인체측정치 원시자료를 분석하여 1924세대용 브래지어 원형구성을 위한 사이즈별 참고부위 치수규격을 설정하였다. 또한 반복된 착의실험을 통하여 완성된 ‘브래지어 원형구성 제도법’과 ‘그레이딩 룰’을 제시하고, Cup 크기별로 브래지어 착용효과를 차별화시킨 ‘새로운 방식의 CUP 그레이딩 룰’을 시도하였으며, 1924세대 브랜드 시제품 브래지어를 분석하고 문제점을 파악하여 개선점을 제시하였다. 1.1924세대 소비자 및 시장 조사 1924세대 소비자는 ‘브래지어 호칭시스템’ 및 ‘호칭선택에 필요한 신체치수’에 대한 인식이 매우 부족하여 올바른 호칭의 브래지어를 착용하고 있는 경우가 극히 드물었다. 신체측정치로 산출된 대상연령층의 브래지어 호칭분포는 “65~80” “AA~B컵"의 12개 호칭에서 높은 출현율을 나타낸 반면, 그들을 대상으로 하는 대부분의 브랜드가 “75, 80, 85” “A, B컵”의 6개 호칭만을 생산하고 있어(대상연령층 커버율 30% 이하), 대상연령층의 신체치수 분포를 고려한 생산호수조정이 시급한 것으로 확인되었다. 대다수의 1924세대 소비자는 브래지어 선택에 있어 디자인요소를 중요시 여기고 있었으나, 시각적으로 느껴지는 ‘심미성’에 앞서 착용상태에서 느껴지는 ‘착용감’을 더욱 중요시하고 있었다. 그들 또한 브래지어 착용을 통하여 자신의 신체적 결점을 보완하고 보다 아름다운 실루엣을 만들고자 하는 욕구가 비교적 높게 나타났지만, 현재 착용하는 브래지어의 착용효과에 대해서는 그다지 만족하지 못하는 것으로 조사되었다. 결론적으로 1924세대를 타깃으로 하는 브래지어 제품 개발에 있어서는 대상연령층이 선호하는 ‘디자인의 개발’뿐 아니라 ‘신체적합성이 높은 패턴설계’ 및 ‘다양한 호수의 브래지어 공급’ 그리고 ‘올바른 호칭 선택을 위한 소비자 교육’이 동반되어야 할 것으로 분석되었다. 2. 브래지어 원형 구성 및 그레이딩 룰 설정 1924세대에서 가장 높은 출현율을 보이는 “70, 75”, “AA~B컵”의 6개 호칭을 연구범위로 정하고, Size Korea 인체측정치 원시자료 분석결과 및 선행연구 결과자료를 바탕으로 “브래지어 원형구성을 위한 참고부위 치수”를 제시하였다. 연구범위 내 6개 호칭에서 호칭 당 3명, 총 18명의 피험자를 선정, 이들을 대상으로 3차에 걸친 중간착의실험을 하여 “1924세대를 위한 브래지어 원형구성 제도법”을 완성하였다. 브래지어 원형구성 제도법으로 얻어진 6개 호칭의 브래지어 패턴을 각 block pattern별로 중첩하여 호칭 변화에 따른 패턴의 치수 및 형태 변화양상을 살피고, 그 결과를 x축과 y축의 변화량으로 환산하여 브래지어의 ‘Size 그레이딩 룰’과 ‘Cup 그레이딩 룰’을 제시하였다. 18명의 피험자를 대상으로 브래지어 원형의 맞음새 관능검사를 한 결과 본 연구에서 제시한 브래지어 원형의 치수 및 형태 적합성이 검증되었고, 브래지어 착용에 의한 신체치수 변화량을 측정하여 브래지어 원형 착용상태에서 가슴을 모아주고 받쳐주는 착용효과가 있음을 확인하였다. 3. 실험복 설계 및 시제품 브래지어와의 비교 분석 1924세대 브랜드 시제품 브래지어의 특성 조사 및 문제점 파악을 위하여 인지도와 매출규모가 높은 3개 1924 브랜드에서 각각 1개의 ‘비교복’을 선정하고, 비교복과 유사한 형태로 ‘실험복’ 패턴(75A)을 설계하였다. 컵 호칭별로 달리 요구되는 브래지어 착용효과를 반영하고자 브래지어 원형의 그레이딩 룰과는 다른 ‘새로운 Cup 그레이딩 룰’을 설정하고, 그 방식에 따라 75AA와 75B 호칭을 그레이딩 하여 3개 호칭의 실험복 브래지어를 제작하였다. 실험복 및 3개 비교복의 패턴 및 제품특성을 분석한 후, 9명의 피험자를 대상으로 한 관능검사 및 신체측정을 실시한 결과는 다음과 같다. 맞음새 관능검사 결과, 제품의 치수 및 형태가 1924세대에 적합하고 착용상태에서 전체적으로 자연스러운 실루엣을 나타내는 ‘실험복과 비교복2’의 경우 전체적인 평가항목에서 만족한 결과를 보였다. 반면, 제품치수가 비교적 작고 컵의 너비가 좁으며 돌출정도가 과다하여 신체특성을 크게 변형시키고자 한 ‘비교복1과 비교복3’의 경우 “컵의 치수”, “전체적인 조임 정도” 그리고 “착용상태의 상반신 실루엣” 등에 있어 불만족스러운 평가를 받았다. 누드상태와 각 브래지어 착용상태에서 신체측정을 하여 신체치수 변화량을 살피고 이를 관능검사 점수와 종합한 결과, 과도한 신체변형은 오히려 전체적인 실루엣의 균형을 깨뜨려 부정적인 이미지를 만들 수 있음이 확인되었다. 따라서 무조건 유방을 안쪽으로 모아주거나 위로 치켜 올리는 것은 무의미하며, 전체적인 상반신 실루엣과 유방의 위치 및 형태가 조화를 이루는 수준의 신체변화를 가져오는 것이 바람직할 것으로 분석되었다.;The purpose of this study is to develop brassiere patterns which are both fitting and functional for women aged 19 to 24 ("the 1924 generation"). 1) Investigation of the1924 Generation Consumers and Underwear Brands We conducted a questionnaire survey of 481 Korean female college students and measured anthropometrically 2 girth of their body(bust, under bust girth) in order to understand the psychological needs about brassiere and the physical characteristics of consumers aged between 19 and 24. Most 1924 generation consumers have placed importance on design in choosing brassieres and they value the feeling they have in the wearing conditions when wearing brassieres more than the visual aesthetics. They also have the desire to make up for their own physical defects and make a more beautiful silhouette by wearing brassieres and it has been reported that they are not very much satisfied with their present brassieres. According to the body measurements, the distribution of brassiere size had 6 sections "70AA, 70A, 70B, 75AA, 75A, and 75B cups" showing a rate of 63.8% but most brands for this age group were producing "75A, 80A, 85A, 75B, 80B and 85B cups" showing a rate of 24.7%. Most subjects of this survey didn't know their own breast size and the brassiere sizing system which are necessary to select the proper brassiere size. And most of them were wearing a bigger size brassiere than their own body size even though one was in the range of "75A, 80A, 85A, 75B, 80B, and 85B". It might be possible that the dimensions of brassiere products in the market and the sizes indicated on the labels do not correspond. In conclusion, it was analyzed that the development of brassiere products for the 1924 generation consumers should accompany not only development of designs for the target age group and their preferences but also pattern construction for ergonomic brassieres, a supply of brassieres in various sizes, and consumer education for selecting the proper brassiere size. 2) Construction of the Basic Brassiere Pattern and the Development of a Grading Method We suggested a "size chart for body measurements" for constructing basic brassiere patterns with six sizes of "70, 75" and "AA~B cup", which are used most frequently by the 1924 generation consumers. The scope of research was in reference to the statistical analysis results of the Size Korea(2005) body measurements and the results of the data from the preceding research. The "design method for constructing basic brassiere patterns for the 1924 generation consumers" was completed by selecting a total of 18 subjects, 3 for each six sizes in the scope of research, and three wearing tests were carried out with the subjects. We compiled one brassiere pattern in six sizes obtained with the design method of constructing a basic brassiere pattern on another by block pattern in order to observe the phase of change in dimensions and shapes of paper patterns. The result was converted into the variations of a x-axis and a y-axis, and we suggested 'Size Grading Rule' and 'Cup Grading Rule' for brassieres. As the results of the wearing evaluation of the basic brassieres and measuring the variation in body dimensions by wearing brassieres, the dimensions and shapes of the basic brassieres suggested in this research proved to be fitting (suitable) and to have a wearing effect that brings together and supports the breasts. 3) Design of a Sample Brassiere and a Comparative Analysis of the Samples with Trial Products on the Market In order to examine the characteristics of the 1924 generation brands of brassiere products on the market and grasp problems, we selected three 'comparative brassieres', each one from among the 1924 brands with the highest recognition and sales profit, and then designed a 'sample brassiere' pattern (75A) with a similar shape to the comparative brassieres. We set up the 'New Cup Grading Rule' differently from the grading rule of basic brassiere patterns with a view of reflecting the wearing effect that was varied according to cup sizes, graded the sizes of 75AA and 75B with the method, and made the sample brassieres in three sizes. Following are the results of the wearing evaluation and body measurements of 9 subjects after analyzing the patterns and characteristics of the sample brassieres and three comparative brassieres. As a result of the wearing evaluation, the 'sample and comparative brassiere 2', the dimensions and shapes were appropriate for the 1924 generation consumers and expressed an overall natural silhouette, showed satisfactory results in the entire evaluation questions. On the other hand, the 'comparative brassiere 1' and the 'comparative brassiere 3' that tended toward making a big change in the physical characteristics for relatively small sizes, narrow width in the cups, and to a highly prominent degree, got unsatisfactory evaluations in the dimensions of the cups, clothing pressure, and bust silhouette. As a result of observing the variation in body dimensions by body measurements when nude and when wearing each brassiere and then summing it up with the score of the wearing evaluation, it was proven that too much change in body shape can create a negative image by upsetting the balance of the whole silhouette. Therefore, it was analyzed that it is meaningless just to hold the breasts together inside or support breasts. It is desirable to make a physical change that harmonizes the overall bust silhouette and the position and shape of the breasts.
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