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디지털 방송영상아카이브 구축방안에 관한 연구

Title
디지털 방송영상아카이브 구축방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Construction of a Digital Broadcasting Archive
Authors
유은혜
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정연경
Abstract
본 연구에서는 방송영상자료의 영구적인 보존 및 활용을 지원해주기 위하여 국내 실정에 맞는 디지털 방송영상아카이브 구축모형을 제안하는데 목적을 두었다. 이를 위해서 문헌연구와 사례조사, 설문조사를 실시하였다. 문헌연구에서는 방송영상자료의 특성을 살펴보고, 디지털 보존의 필요성 및 디지털 방송영상아카이브 구축의 의의를 고찰하였다. 사례연구에서는 국내외 디지털 방송영상아카이브의 개발 프로젝트 사례를 분석하였다. 설문조사에서는 지상파 및 케이블 방송사를 대상으로 방송영상자료의 보존현황 및 디지털 방송영상아카이브에 대한 요구조사를 실시하였다. 사례연구와 설문조사를 통해 도출된 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 사례분석 결과, 해외 프로젝트의 경우 협력을 위한 컨소시엄 구성이 잘되어 있었으며, 디지털 보존과 함께 디지털 복원작업에 관한 연구 및 개발이 활발히 이루어지고 있었다. 또한 OAIS 참조모형을 기반으로 구축하고 있었으며, 아날로그 영상자료에 대한 보존과 더불어 디지털 영상콘텐츠에 대한 보존작업도 함께 수행하고 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 지상파 및 케이블 방송사의 현황조사 결과, 제작에 재이용하기 위한 목적으로 방송영상자료를 보존하고 있었으며, 디지털 변환작업은 일부 방송사에서만 실시되고 있었다. 또한 모든 방송사가 데이터베이스를 자체 구축하고 있었으나 데이터베이스에 포함된 정보는 개별 방송사마다 상이하게 나타났다. 셋째, 디지털 방송영상아카이브에 대한 요구분석 결과, 방송사들은 자료협정에 대한 의향은 있으나 저작권 처리문제와 혜택부족 등으로 자료협정을 체결하는데 어려움이 있는 것으로 나타났다. 그리고 저작권법에 근거한 권리처리를 하여 대가나 보상금을 방송사에 지불해야 한다고 응답했다. 디지털 방송영상아카이브가 중점을 두어야 할 사항에 대해서는 지상파 방송4사의 경우, 수집과 영구보존에 중점을 두길 원하고 있었으며, 케이블 및 지역민영 방송사는 디지털 변환작업의 지원과 영상제작의 활성화를 위한 자료공유 및 활용기회를 제공해 주어야 한다고 제안했다. 마지막으로 이용대상에 대한 개방범위는 방송관련 종사자까지 개방해야 한다는 의견이 많았다. 디지털 방송영상아카이브 모형을 제안하기 위한 기본원칙으로는 먼저 국가적 차원에서 디지털 방송영상아카이브 구축이 이루어지도록 하며, 보존대상 자료의 범위는 아날로그 영상자료 및 디지털 영상콘텐츠를 모두 포함하도록 하였다. 또한 표준모형인 OAIS 참조모형의 기본 틀을 적용하여 아카이브의 지속성 및 호환성을 지원하도록 하였다. 이러한 기본원칙을 토대로 구축한 디지털 방송영상아카이브의 개념적 모형 및 기술적 구성요소를 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 입수기능에서는 방송영상자료를 선정하여 보존여부를 평가하도록 하였다. 자료의 선정기준은 각 방송사에서 제작되는 프로그램 중 사료적, 문화적 가치가 있는 자료와 교육적, 학술적 가치를 지닌 자료를 우선순위로 두고 진행하도록 하였다. 자료의 수집은 자료협정, 구입, 기증 및 교환 등의 방법으로 이루어지도록 하였다. 둘째, 보존하기로 결정된 방송영상자료는 자료의 사용목적, 원본 입수여부에 따라 MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 등의 압축기술을 활용하여 디지털 변환작업을 수행하도록 하였으며, 복원작업은 디지털 콘텐츠를 대상으로 품질상태를 점검한 후 손상여부 및 훼손정도를 파악하여 복원 시스템을 통한 수정 및 복구작업을 진행하도록 하였다. 셋째, 저장기능에서는 자료의 사용목적에 따라 생성된 콘텐츠를 접근 빈도에 따라 계층적 저장방식으로 보존하게 하였으며, 장기보존을 지원하기 위해 포맷 이전, 지속적인 백업, 주기적인 오류점검, 마이그레이션, 에뮬레이션 등의 작업을 수행하도록 하였다. 넷째, 콘텐츠 관리기능에서는 이용자의 정보검색에 필요한 각종 데이터 처리작업을 수행하며, 메타데이터 편집기를 이용하여 서지정보 메타데이터의 처리, 검색용 색인 데이터를 추출하여 관리하게 하였다. 또한 이용자는 주어진 역할과 권한에 따라 서비스에 제한적으로 접근할 수 있도록 하였다. 다섯째, 접근방식은 저작권 처리여부에 따라 개방정도를 단계별로 설정해 두도록 하였다. 또한 원본자료를 그대로 제공하거나 포맷 변환을 거친 사본을 제공할 수 있도록 하였다. 그러나 자료의 보안과 저작권 처리문제로 인해 원본을 제공하는 경우는 부분적으로 제한하였다. 여섯째, 아카이브 운영기능에서는 담당기관에서 방송사들과의 협력관계와 아카이브 운영정책 및 표준화 방향에 관한 작업을 수행하며, 구축 및 운영에 드는 비용을 확보하기 위한 지원 및 투자방안을 고려하도록 하였다. 그리고 디지털 방송영상아카이브의 안정성과 보안성을 유지하는 작업을 담당하도록 하였다. 이러한 6가지 주요 개념적 기능을 토대로 디지털화 시스템, 디지털 복원 시스템, 콘텐츠 관리 시스템, 접근 시스템, 아카이브 저장 시스템 등 5가지 아카이브 시스템들이 상호 유기적인 연동과정을 통하여 작업이 이루어지도록 구성하였다. 본 논문에서 제시한 디지털 방송영상아카이브 구축방안은 공공목적을 지닌 디지털 방송영상아카이브를 구축하기 위한 개념적 모형을 제안하는 것이다. 이와 같이 국내 방송사의 현황 및 요구조건을 반영하여 개발한 개념적 모형은 물리적인 시스템 구현을 위한 개발지침 및 요소를 제공해주는 기반이 될 것이다.;The purpose of this study is to suggest the construction of a digital broadcasting archive model in the Korean broadcasting environment. This paper consists of the literature research, case studies, and questionnaire survey. The literature research includes the characteristics of television program material, the necessity of digital preservation, and the definition of digital broadcasting archive. The case studies investigated the internal and external projects of digital broadcasting archive. The questionnaire survey was conducted to inspect the status of the preservation of the television program material, digitization and database development, user requirements about digital broadcasting archive with the survey groups, 15 television archives in terrestrial and cable broadcasting station. The followings are the findings from the case studies and questionnaire survey. First, the results of the case studies, Europe and American projects operated with a consortium of large scale for development and research related to the digital restoration as well as the digital preservation. Foreign projects were built digital archives based on the OAIS reference model and conducted preservation works for analog material and digital contents. Second, the broadcasting companies preserved most television program materials and digitization was conducted by some broadcasting companies. And all broadcasting companies have built database but the descriptive information is appeared differently each of broadcasting companies. Third, broadcasting companies had difficulty with the cooperation for gathering materials because of the copyright problems and the lack of benefits. And they required to pay compensation for copyright. As the important function of the digital broadcasting archive, the cable broadcasting companies wanted to provide a digitization and data sharing, but the terrestrial broadcasting companies wanted to preserve the material. The scope of the user have the opinions which must open until the broadcasting worker. The followings are the basic principles proposed for the digital broadcasting archive model. The scope of preservation material includes analog materials and digital contents. The OAIS reference model is adopted in order to support persistent operations. Based on the basic principle, the following are suggested conceptual model and technical elements for construction of digital broadcasting archive. First, the ingest function conducts selection and evaluation of television program materials. Gathering material is conducted by the various methods such as material agreement, purchase, contribution, and exchange. Second, the digitization of television program materials is performed according to compression technique such as MPEG-1, MPEG-2, and MPEG-4. Digital restoration work is performed after analyzing defects and quality status of digital contents. Third, the storage function provides a hierarchical storage management to contents which were created according to using objective of data. And it conducts work such as format conversion, backup, error checking, migration, and emulation in order to support long term preservation of digital contents. Fourth, the content management function conducts the various data processing which is necessary to information retrieval of the user. And it manages retrieval metadata. The approach of service is restricted by the role and authority of the user. Fifth, the access function conducts work according to process of copyright. Providing of original contents is restricted because of the security and copyright of the materials. Sixth, archive management function includes cooperation with broadcasting companies, management policies, standardization works and budget plans. It conducts work which maintains trusted, persistent, and secure digital broadcasting archive. Based on this conceptual model, it supports the work across the five archive systems which consist of a digital system, a digital restoration system, a contents management system, an access system, and a storage system.
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