View : 15 Download: 0

Alexander Zemlinsky의 초기가곡 「Walzer-Gesänge Op. 6」에 관한 연구

Title
Alexander Zemlinsky의 초기가곡 「Walzer-Gesänge Op. 6」에 관한 연구
Other Titles
A Study of Zemlinsky's Early Song Cycle 「Walzer-Gesänge Op. 6」
Authors
배유정
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 알렉산더 쳄린스키(Alexander Zemlinsky, 1871-1942)의 「Walzer-Gesänge Op. 6 (여섯개의 왈츠노래)」 에 관한 연구논문으로, 독일 후기낭만주의와 20세기 무조음악의 과도기적 단계에 활동한 작곡가 쳄린스키의 음악을 개괄하고, 구체적으로 「Walzer-Gesänge Op. 6」을 분석하여 그의 초기 가곡의 특징과 그 영향을 연구하였다. 쳄린스키는 바그너, 말러, 슈트라우스를 잇는 오스트리아의 작곡가로, 그의 음악은 19세기 독일 낭만주의를 계승하고 있으나 동시에 20세기적인 특징을 가지며, 독일의 20세기 음악을 대표하는 제2비인악파의 음악보다는 보수적이고 전통적이라 할 수 있다. 이러한 이유가 쳄린스키의 음악적 정체성과 특이성을 간과하게 하였으며, 그의 많은 작품들은 실제로 무대에서 연주되는 경우가 드물다. 연구자는 본 논문을 통해 쳄린스키의 음악과 작품을 소개하고, 섬세하고 자연주의적인 면모를 보여주는 초기가곡 「Walzer-Gesänge Op. 6」을 분석함으로서 성악가들에게 새로운 레퍼토리를 제시하고 쳄린스키의 작품을 연주하는데 도움을 주고자 한다. 본 논문은 먼저 쳄린스키가 활동하기 시작한 20세기 전후의 사회, 문화, 음악적인 흐름을 논한 후, 20세기 초 독일가곡의 발전사를 통해 쳄린스키의 가곡이 독일후기낭만주의 가곡으로부터 받은 영향과 그의 가곡이 가지는 역사적 위치를 알아보았다. 또한 상대적으로 덜 알려진 쳄린스키의 생애와 작품을 개괄한 후 그의 음악이 가지는 전체적인 특징을 선율, 리듬, 형식 및 구조, 화성의 순서로 살펴보았다. 궁극적으로 연구자는 이러한 특징들을 바탕으로 「Walzer-Gesänge Op. 6」을 세부적으로 분석하고, 그의 초기가곡이 가지는 특징과 20세기 음악으로 향하는 과도기적 특성들을 논하고자 한다. 독일의 역사학자 그레고로비우스(Friederich Gregorovius, 1821-1891)의 Toskanische Lieder(토스카니 지방의 노래) 시에 근거한 이 작품은 19세기 말 독일가곡이 20세기 독일가곡으로 나아가는 과도기적 특징을 잘 나타내준다. 이 곡의 가장 큰 특징은 아치형의 선율과 왈츠풍의 단순하고 경쾌한 리듬으로, 밝고 가벼운 시의 내용을 감각적으로 묘사하고 있다. 또한 규칙적이고 단순한 형식구조와 조성음악적인 화성진행으로 20세기 독일가곡이 갖는 복잡성과 난해함에 치우치지 않고 19세기 독일낭만가곡의 특징을 계승하는 것을 볼 수 있다. 반면 제4곡 "Ich geh' des Nacht"에서와 같이 표현주의적인 음악요소들과 복잡한 화성을 적용함으로서 쇤베르그, 베베른, 베르그로 이어지는 20세기 독일가곡의 앞선 모델을 제시하였다. 쳄린스키는 20세기의 혁신적이고 극단적인 음악을 거부하였으나 후기낭만주의와 20세기 독일음악을 대표하는 여러 작곡가들과 교류하며 두 시기의 음악적 요소들을 융합하였다. 이러한 특징은 「Walzer-Gesänge Op. 6」에서도 확인할 수 있으며 슈베르트와 슈만으로 대표되는 독일가곡의 낭만성과 서정성을 잘 보여준다.;This is thesis is the study of Alexander Zemlinsky(1871-1942)'s early song cycle 「Walzer-Gesänge Op. 6」. The purpose of this thesis is to inquire into the characteristics and influences of his early songs by generalizing the music of Zemlinsky, who worked in a transition period from German post-romanticism to twentieth century's atonal music. Another goal is to analyze his early song cycle 「Walzer-Gesänge Op. 6」to help performers understand Zemlinsky's song better and apply this to their performances. Zemlinsky is the Austrian composer who succeeds to Wagner, Mahler and Strauss. His music inherits from German Romanticism in nineteenth century, and has the characteristics of twentieth century music simultaneously. However it tends to be more traditional and conservative compared with the music of the second viennese school. These figures make his musical identity and peculiarity passed over and many of his works are still rarely performed on the stage. The researcher will introduce his music and works and analyze his early song 「Walzer-Gesänge Op. 6」, especially revealing the delicate and natural aspect to suppose a new vocal repertoire and help vocalists perform Zemlinsky's songs. In this thesis, researcher will scan the social, cultural and musical background of the period before and after twentieth century and investigate how the nineteenth lied have influence on Zemlinsky's songs. After that his life and works will be summarized and the overall characteristics of his music will be examined in order of melody, rhythm, form and texture, and harmony. Ultimately this thesis will deal with the transitional aspects that his early songs have by analyzing 「Walzer-Gesänge Op. 6」specifically. Based on the poem Toskanische Lieder of Friederich Gregorovius, (1821-1891), German historian and poet, this work shows the transient elements from nineteenth century to twentieth century. The major characteristic of this piece is the archaic melody and light waltz rhythm, and these describe bright and cheerful poem's contents with a musical sense. By the regular and simple form and tonal harmonic process, it is not inclined to the complexity and abstrusity of twentieth century music. But expressional factors and complicated harmony represented in " Ich geh‘ des Nacht" indicate the preceding model for Schönberg, Weberm, and Berg. Zemlinsky rejected innovative and extreme music, but integrated the musical elements by interchanging many composers who representing the post-romanticism and twentieth century music. These characteristics are found 「Walzer-Gesänge Op. 6」, and it has the romanticism and lyricism that succeed to German lied represented by Schumann and Schubert.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE