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R. Schumann의 "Faschingsschwank aus Wien, Op.26"에 관한 분석연구

Title
R. Schumann의 "Faschingsschwank aus Wien, Op.26"에 관한 분석연구
Other Titles
A Study on R. Schumann's Faschingsschwank aus Wien Op. 26
Authors
정소영
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
낭만주의는 19세기 초에 발생한 것으로, 개인의 감정과 상상력을 중시한 문화 · 예술적 사상이다. 고전주의 시대의 예술가들은 형식과 규범, 균형을 중시하였고, 이것이 관습화 되어 있었다. 낭만주의 예술가들은 고전주의와 합리주의의 반대 입장에 서서 개인의 감정과 개성을 중시했으며, 고전주의부터 오랫동안 이어져오던 관습-형식과 규범에 얽매인 예술-을 부정했고, 내적 감정과 표현의 자유를 강조했다. 이러한 낭만주의 운동은 모든 예술에 고루 영향을 끼쳤으며, 음악에서도 예외가 아니었다. 따라서 예술의 이러한 시대적 흐름의 영향으로 작곡가들은 고전주의 시대의 음악형식들을 계속해서 사용했지만, 낭만주의 음악과 고전주의 음악은 서로 많은 차이를 보인다. 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)은 이 시대의 대표적 작곡가이자 음악 평론가로 그의 음악은 서정적인 곡들이 많으며 자전적이기도 하고, 때로는 독창적이기도 하다. 낭만주의 시대에는 성격적 소품(Character Piece)이 발달 했는데, 이것은 소규모의 자유로운 곡을 여러 개 묶어서 사용하는 경우가 많았으며, 형식이 자유롭고 단편적인 곡들이 많았다. 슈만은 이 성격적 소품에서 뛰어난 작곡가였는데, 특히 그의 작품에서는 문학과의 연관성과 시적 영감이 뚜렷이 나타나며, 따라서 표제를 가지는 음악을 많이 볼 수 있다. 슈만은 피아노 · 가곡 · 교향곡과 실내음악 등 모든 분야에서 뛰어난 작곡가였는데, 본 논문에서는 슈만의 피아노 작품의 전반적 특징을 살펴보며, 그 중에서도 의 분석을 통해 슈만 음악의 형식, 리듬 등 전반적 요소를 분석했다. 슈만의 은 총 5개의 곡으로 이루어져 있으며, 제 1곡 Allegro는 자유로운 Rondo형식, 제 2곡 Romanze는 3부 형식으로 매우 느리고 서정적이다. 제 3곡 Scherzino는 작은 Scherzo의 형식이며, 제 4곡 Intermezzo는 3부 형식, 제 5곡 Finale는 소나타 형식으로 마무리 된다. 이 곡은 짧은 Motive의 반복과 그것을 진행시키는 선율, 반음계적 진행의 화성, 헤미올라와 당김음 ․ 붓점 등의 리듬을 사용했으며, 각 곡의 특징과 구분이 명확한 작품이다. ;Romanticism which started in the 19th century is a culture and arts ideology emphasizing individuals' emotion and imagination. The artists in the era of Classicism respected forms, norms and balance, all of which were customary. In contrast, the artists in the era of Romanticism put priority on personal emotion and individuality in opposition to Classicism and Rationalism, and thus, denied the arts bound by custom-form and norms only to highlight internal emotion and freedom of expression. Such a Romanticism movement influenced every genre of arts evenly, and music was not an exception. Although those romantic composers continued to use the music forms of the previous or Classicism age, their music was much different from the Classical one. Robert Alexander Schumann (1810~1856), who represented the romantic music, while being engaged in music criticism, composed many lyrical pieces autobiographic and sometimes original. During the age of Romanticism, character pieces involved, many of which were short, being free from forms. Schumann was reputed highly for his character pieces, and in particular, his works featured relevancy to literature as well as poetic inspiration. So, many of his works had some or other titles. Schumann was an excellent composer in almost every fields of music, including piano, lied, symphony and chamber music. This study reviewed the overall characteristics of his piano works, focused on his in terms of forms, rhythm and other elements. Schumann's consists of 5 movements in total. The first movement "Allegro" has the free Rondo form, the second movement "Romanze" has a 3-part form, being very slow and lyrical, and the third movement "Scherzino" has a small form of Scherzo. The fourth movement "Intermezzo" has a 3-part form, too, and the fifth movement "Finale" concludes the piece with a sonata form. In this piece, he repeated a short motive, while using such elements as motive-progressing melody, semi-scale progressive harmony, hemiola and syncopation, dotted rhythms, while characterizing and differentiating each movement in its own way.
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