View : 16 Download: 0

스트라빈스키의 《설교, 설화 및 기도》에 대한 분석 연구

Title
스트라빈스키의 《설교, 설화 및 기도》에 대한 분석 연구
Other Titles
A STUDY ON IGOR STRAVINSKY'S A SERMON, A NARRATIVE AND A PRAYER(1960-61)
Authors
조윤미
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882-1971)는 전 생애를 거쳐 민족적 원시주의, 신고전주의, 음열주의와 같은 다양한 음악 양식의 악곡을 남겼으며, 쇤베르크(Arnold Sehoenberg, 1874-1951)와 더불어 20세기 음악의 흐름을 주도한 작곡가로 꼽힌다. 1950년대부터 본격적으로 음열작품을 쓴 스트라빈스키는 쇤베르크와 크세넥(Ernst Krenek, 1900-1991)과 같은 작곡가들의 12음 음열 기법의 영향을 받았으나, 그들의 음열 기법과는 구별되는 스트라빈스키만의 독특한 음열 기법을 제시한다. 본 연구는 이러한 음열 기법을 적용한 곡인 ≪설교, 설화 및 기도≫(A Sermon, A Narrative and A Prayer, 1960-1961)의 음고구조를 분석함으로써 스트라빈스키의 음열 기법의 특징을 고찰하는 것을 그 목적으로 한다. 논문은 크게 다섯 개의 부분으로 나뉘어 진행되며 그 순서는 다음과 같다. 제 1부 서론에서는 본 논문의 연구 목적과 연구 방법을 제시한다. 제 2부 스트라빈스키의 음열음악에서는 스트라빈스키의 생애와 음악세계를 세 개의 시기로 나누어 정리한 다음, 제 3기에 속하는 음열음악시기에 대해 알아볼 것이다. 제 3부는 스트라빈스키의 음열기법인 회전기법에 대한 연구로써, 회전기법의 정의와 기본적인 연산과정, 스트라빈스키의 음열기법에 영향을 준 크세넥의 회전기법, 그리고 스트라빈스키의 회전기법으로 나누어 진행될 것이다. 제 4부 ≪설교, 설화 및 기도≫의 분석에서는 제 3부에서 살펴본 스트라빈스키의 음열 기법이 실제 곡에서 어떻게 적용되었는지 악곡의 분석을 통해 자세히 연구할 것이다. 그리고 마지막 제 5부 결론에서는 제 4부에서 ≪설교, 설화 및 기도≫의 음고구조를 분석한 것을 토대로 스트라빈스키의 음열기법의 특징을 고찰하고자 한다. 본 논문에서는 스트라빈스키의 회전기법연구와 ≪설교, 설화 및 기도≫의 분석 과정을 통해 동시대의 다른 음열 작곡가들과는 다른 스트라빈스키만의 독자적인 음열기법을 살펴보게 될 것이다.;Igor Stravinsky(1882-1971), who left various forms of style such as National primitivism, Neo-classicism and Serialism through his whole life, has been acknowledged as one of the most influential composer in the 20th century along with Arnold Schoenberg(1874-1951). He started writing serial works in earnest since 1950s. Even though he had been influenced by Schoenberg and Ernst Krenek(1900-1991)' twelve-tone technique, he presented his own unique style. The central purpose of this study is to explore the Stravinsky's serial techniques by analyzing the pitch structure of A Sermon, A Narrative and A Prayer(1969-1961) that had been written in serial style. My study proceeds in five parts. The first part is the introduction which states the purpose and approach of this study. In the second part, I throughly investigate the Stravinsky's serial music, dividing his life and music into three periods, and I take a close look at his serial music in the third period. Part three is about Stravinsky's serial technique called 'rotation arrays'. In this part, I study the basic operation of rotation arrays, Krenek's rotation technique which had an effect on Stravinsky, and Stravinsky's rotation technique. In the fourth part, I explore how Stravinsky's serial technique had been applied to his music by analyzing A Sermon, A Narrative and A Prayer. In the part five, I study the feature of Stravinsky's serial technique based on the analysis of A Sermon, A Narrative and A Prayer in the previous part. In this study, I will look into Stravinsky's unique serial techniques that are different from the present generation's different serial composers through the analysis process of A Sermon, A Narrative and A Prayer and Stravinsky's research on the rotation technique.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE