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베토벤(L. v. Beethoven)의 「피아노 소나타 Op. 110 」에 관한 연구

Title
베토벤(L. v. Beethoven)의 「피아노 소나타 Op. 110 」에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Analysis on L. v. Beethoven's Piano Sonata Op. 110
Authors
전혜윤
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주(2006. 5. 4) 프로그램 중 하나인 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 「피아노 소나타 No. 31, Op. 110 A^(♭)장조」에 대한 연구이다. 베토벤은 고전주의 음악을 발전, 완성시키고 낭만주의 음악의 길을 제시한 작곡가로 그의 작품에는 모든 시기에 걸쳐 고전음악에서 낭만음악으로의 양식적 변화가 나타난다. 그의 작품은 모두 3개의 시기로 나누는 것이 일반적이다. 초기(모방 또는 소화의 시기 -1802)에는 Opp. 2 - 28까지의 15곡이 포함된다. 이 시기의 곡들은 하이든, 모차르트 등의 영향으로 고전 소나타의 양상을 띠며 점차적으로 베토벤만의 작곡 스타일이 드러나게 된다. 중기(구체화의 시기 1802-1816)에는 Opp. 31 - 90까지의 12곡이 포함된다. 이 시기에 베토벤은 고전주의 형식에서 벗어나 자신만의 독자적인 양식을 정착시킨다. 후기(명상의 시기 1816-1827)에는 Opp. 101 - 111까지의 5곡이 포함된다. 이 다섯 곡들은 베토벤만의 독창적이며 거장다운 면모를 잘 보여주며 형식보다는 내면적 감정의 표현이 돋보인다. 후기 피아노 소나타에 속하는 Op. 110은 1821년에 작곡된 곡으로 3악장으로 이루어져 있으며 후기 소나타의 특징이 잘 반영된 곡이다. 1악장은 소나타 형식으로 서정적 주제와 소재를 가지며 서주부의 선율은 발전부와 재현부에서 변형된 형태로 나타난다. 발전부는 빈번한 조바꿈을 하며 그 길이와 역할이 축소된 형태로 연결구의 인상을 준다. 재현부는 제시부의 조성과 음형을 약간 변형시켜 재현한다. 2악장은 복합 3부 형식으로 2박자 계열의 빠르고 경쾌한 스케르초(scherzo)이다. 형식에 구애받지 않았으며 당김음(syncopation)리듬이 특징이다. 3악장은 서주로 시작되며 아리오조(Arioso) - 푸가(Fuga) - 아리오조Ⅱ - 푸가Ⅱ의 형태인 4부 형식으로 되어있다. 아리오조에는 자유로운 작곡기법이 많이 사용되었는데 이 기법들은 낭만주의적 성격을 띤다. 푸가의 선율은 제 1악장의 서주부에서 파생된 것으로 악장간의 통일성을 높여준다. 아리오조Ⅱ는 Ⅰ을 변형시켰으며 푸가Ⅱ는 Ⅰ을 전위한 형태로 진행된다. 마지막으로 베토벤의 「피아노 소나타 Op. 110」은 외형적인 형식에 구애받지 않고 보다 깊은 내면의 세계를 표현하고자 한 곡이라 할 수 있으며 이는 낭만주의 음악의 초석이 되는 중요한 의미를 가진다.;The purpose of this analytical study was to review writer's master degree pre-requisite recital (May 4, 2006) of Ludwig van Beethoven's (1770 - 1827) Piano Sonata No. 31, Op. 110 A^(♭) Major. Beethoven developed and perfected the Classical music, opening a way towards Romanticism; his works show a transition or changes of styles from Classicism to Romanticism. In general, Beethoven's music is divided into three periods: first period (imitation or assimilation, -1802), second period (realization, 1802-1816), and third period (contemplation, 1816-1827). The first period include fifteen works from Op. 2 to Op. 28. The works in this period has the feature of Classical sonata under the influence of Mozart, Haydn, etc. and had exhibit Beethoven's style of composition gradually. In the second period, in which twelve works from Op. 31 to Op. 90 were included, Beethoven had established his own style of works being separated from the form of Classicism. The third period include five works from Op. 101 to Op. 111. This works exhibit Beethoven's originality and feature of maestro and concentrate to the expression of eternal emotion than musical form. His sonata Op. 110 belongs to his third period work. It consists of 3 movements which do not clearly differ. The first movement is of a sonata form with a lyrical theme and motive. The melody of its introduction part varies in development and recapitulation parts. The part of development features frequent transposition, giving us an impression of diminished length and transition. The second movement is a compound ternary form and a cheerful 2-beat scherzo. Any special form is visible, but the syncopation rhythm is conspicuous. The third movement starting with an introduction consists of 4 parts: Arioso - Fuga - AriosoⅡ - FugaⅡ. Arioso shows many free composing techniques, which may well sound quite Romantic. In particular, the fuga melody derived from the introduction part of the first movement serves to unify the movements. This study reviewed the characteristic of Beethoven's sonatas by period and thereupon, examined those of his later sonatas, and then, analyzed his sonata Op. 110 to determine its characteristics and its effects on Romanticism music.
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