View : 1309 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정윤보-
dc.contributor.author조성민-
dc.creator조성민-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:22Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000012564-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/179083-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012564-
dc.description.abstract요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 낭만적 고전주의(romantic classicism)를 대표하는 19세기 작곡가 중의 한사람이다. 그는 시대적으로 낭만주의 시대에 살았지만 그의 작품에는 고전적인 특징이 나타나고 있다. 브람스는 자유로운 형식과 표제음악이 유행하던 시기에 절대음악을 고수하며 바흐의 대위법적 요소와 베토벤의 고전적 형식미에 후기 낭만주의 음악어법을 결합시켰다. 고전적인 음악어법을 바탕으로 낭만주의가 갖는 풍부한 화성과 서정성을 나타내며 자신만의 독창적인 음악어법을 구축하였다. 본 논문에서는 브람스의 피아노 작품에 나타난 음악적 특징과 기법을 여러 문헌을 통하여 살펴보았고, 필자가 대학원 졸업 연주로 다룬「Waltz, Op. 39」에 나타나는 형식, 선율, 화성 구조, 리듬 등을 분석한 결과는 다음과 같다. 각 곡의 형식은 A-A'의 2부 형식이나 A-B-A'의 3부 형식을 취한다. 리듬적으로는 다양한 당김음과 분산화음 형태가 사용되고, 붓점 리듬과 불규칙한 길이로 된 악구도 나타난다. 또한, 헤미올라 리듬과 약박에 액센트를 주어 리듬감을 흐리기도 하였다. 각 곡마다 제시되는 1-2개의 동기가 각 곡 전체를 지배하여 곡에 통일성을 준다. 화성적으로는 3, 6, 8도에 의한 선율선의 중복이 많이 나타난다. 부속화음과 부감화음, V_(9)화음, 차용화음, 증6화음, 나폴리6화음이 사용되고, 경과음, 보조음, 지속음, 전타음의 비화성음이 자주 사용된다. 전조는 나란한조, 딸림조, 같은 으뜸음조의 전조가 대부분이지만, 관계조 이외의 전조가 이루어지는 낭만적 특징도 지닌다. 선율은 주로 상성부에 제시되고, 하성부에는 반주형태가 나타나지만, 주선율이 내성에서 제시되는 부분도 있다. 종지는 완전정격종지가 사용되지만 변격종지나 반종지로 곡을 마치는 경우도 있다. 또한, 종지적 연장에 의해 종지가 몇 마디 연장되는 경우도 있다. 대위적 요소는 마지막 곡에 나타나는데 곡 전체에 전위할 수 있는 대위(invertible counterpoint)가 사용되고, 부분적으로는 반행(inversion)이 나타난다. 이러한 브람스의 특징들은 브람스의 독창적인 음악어법으로 나타나며, 그의 다양한 성격의 피아노 작품들은 이후의 피아노 음악에 발전 가능성을 열어주었다.;Johannes Brahms (1833-1897) was one of the 19th century composers representing Romantic Classicism. Although he lived in the age of Romanticism, his works show some Classical attributes. Brahms combined Bach's counterpoint elements with Beethoven's aesthetics of Classical forms and late-Romanticism music diction, while insisting on the absolute Music during the period when free forms and program music were popular. Thus, he came to build his own unique music diction featuring rich harmonies and lyricism of Romanticism based on the Classical music diction. The purpose of this study was to review the literature about musical characteristics and techniques shown in Brahms' piano works, and thereupon, analyze such elements shown in Brahms' work "Waltz Op. 39" performed by the researcher as form, melody, harmonic structure and rhythm. The results of this study can be summarized as follows; The subject work has the form of either 2-part (A-A') or 3-part (A-B-A'). In terms of rhythm, diverse syncopations or arpeggios are used, while dotted rhythm or phrases of irregular lengths are shown sometimes. In addition, Hemiola rhythm and after-beat are accented to blur the rhythm sense. Besides, one or two motifs dominate the entire piece only to unify it. In terms of harmony, the melody lines of 3rd, 5th and 7th chords frequent the piece redundantly. In addition, it uses secondary dominant chords, secondary diminished chords, V9 chord, substitute chords, augmented 6th chord, Neapolitan 6th chord, etc, in addition to such non-harmonic tones as passing tone, neighboring tone, drone and appoggiatura. Modulations are shown primarily at parallel keys, dominant keys or tonic keys, but other keys than relational ones are modulated, which sounds quite romantic. The melodies are presented usually at ascending vocal part, while the accompaniment is at descending vocal part. However, the main melody is presented at the internal vocal part, in some parts. Perfect authentic cadence is most frequent, but some parts show plagal or half cadence. Moreover, cadences are sometimes extended as long as several nodes. The counterpoint elements are found in the final part; the invertible counterpoint is used through the piece, while inversion emerges partially. Such characteristics described above are integrated into Brahms' original music diction, and his diverse piano works opened the horizon for development of piano music.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. J. Brahms의 피아노 음악 = 3 1. 시기별 작품경향 = 3 2. 피아노 음악의 특징 = 8 Ⅲ. J. Brahms의 Waltz, Op. 39의 분석 = 13 1. Waltz, Op. 39의 작품 개관 = 13 2. Waltz, Op. 39의 작품 분석 = 14 Ⅳ. 결론 = 71 참고문헌 = 73 ABSTRACT = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2569210 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleJohannes Brahms의 Waltz, Op. 39의 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAn Analytical Study of Johannes Brahms' Waltz Op. 39-
dc.creator.othernameCho, Sung Min-
dc.format.pageⅴ, 76-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE