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Dmitri Shostakovich의 viola와 piano를 위한 소나타, Op.147 분석연구

Title
Dmitri Shostakovich의 viola와 piano를 위한 소나타, Op.147 분석연구
Other Titles
A study on Dmitri shostakovich sonata for Viola and Piano(Op. 147)
Authors
김윤희
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Dmitri Shostakovich(1906-1975) is one of the most prestigious and respectful composer in the 20th century, who used his own original music language. He used the composition skills of the 20th centuries based on the classical forms and methods. Shostakovich left a various kinds of works including not only vocal music, chorus, chamber music, orchestral music and other music for stage performance, but also movie music and works for jazz band. Among those works, the most outstanding works is three string sonatas for cello, violin and viola and piano. Especially, it is notable that he could complete such great works by composing the sonata for viola and piano shortly before he was dead. With excellent creativity and musical skills, he left such great works. However, it is also known that he was the musician who was in distress between his artistic spirits and the communism system of Soviet Union for the whole his life. From that aspects, his music has two-sided nature, and he composed many dramatic musical works using the free-style and creative composition skills with the classical forms. This music consists of three movements. The first movement is a sonata form while the second one is a recapitulation form and the third one is a Rondo form. The features of melody is that the conjunct motion and disjunct motion are frequently occurring and the various figures are presented. In addition, the skip motion by 4 or 5 pitch is appeared in the whole music. As a harmonic feature, dissonant is used many times while the empty 5 pitch, which omits 3 pitch, is appeared in the form of harmony. In the lower voice parts of piano, the pedal point is also used. As for rhythm, every movement presents different type of rhythm, while presenting ostinato rhythm in piano. Irregular time is often occurring. In the musical scale, the 12 notes are presented without repetition, and the free chromatic scale is also used. In this music, the counterpoint components are also used many times, and the figures of major motives are imitated. Such features of the music is directly related to the original music language of Shostakovich, who express his music with unique and creative colors by combining the classical forms, counterpoint skills, and the composition skills in the 20th century.;드미트리 쇼스타코비치(Dmitri Shostakovich, 1906-1975)는 그만의 독창적인 음악어법을 사용한 20세기 대표적인 현대 작곡가 중의 한 사람이다. 그는 고전적 형식에 바탕을 두고 20세기의 새로운 작곡기법을 사용하였다. 쇼스타코비치는 성악곡, 합창곡, 실내악곡, 관현악곡, 무대용 작품 이외에도 영화음악, 재즈밴드를 위한 곡 등 다양한 종류의 작품을 남겼다. 그중에서도 생애 마지막에 비올라와 피아노를 위한 소나타를 작곡함으로서 이전에 작곡했던 첼로와 바이올린 소나타와 함께 현악 소나타 3부작을 완성하는 위업을 달성했다. 그는 내적으로는 평생 소련 공산주의 체제와 예술정신 사이에서 번뇌하면서 음악활동을 하였지만, 외적으로는 뛰어난 창조력과 기교로 다양한 걸작을 남겼다. 그런 측면에서 이면적인 색채를 가지고 있으며, 고전적인 형식에 자유롭고 창의적인 작곡 기법을 사용하여 극적인 요소가 많은 작품을 작곡하였다. 「Viola와 Piano를 위한 Sonata, Op. 147」은 3악장 구성으로 1악장은 소나타 형식이고, 2악장은 3부 형식이며, 3악장은 론도 형식을 취한다. 선율적 특징은 순차와 도약진행이 빈번하게 일어나며 다양한 음형이 제시된다. 또한 4도와 5도의 도약 음정은 이 곡 전체에 걸쳐 나타난다. 화성적 특징은 불협화음이 많이 사용되고, piano에서는 3음이 생략된 화음의 형태인 빈 5도가 나타나며, piano 하성부에서는 지속음(pedal point)이 사용되기도 한다. 리듬적 특징은 각 악장마다 다른 리듬형태가 제시되고 piano에 오스티나토 리듬이 제시되며, 변박도 자주 일어난다. 음계적 소재는 12음을 반복 없이 제시하기도 하고 자유로운 반음계를 사용하기도 하였다. 대위적 요소는 이 곡에서 많이 사용되었는데, 주요 동기의 음형들이 모방된다. 이러한 쇼스타코비치의 특징들은 쇼스타코비치의 독창적인 음악어법으로 나타나며, 쇼스타코비치는 고전적 형식과 대위법적 기법과 함께 20세기의 작곡기법을 하나로 결합하여 독특한 색채로 표현하고 있다. 이에 쇼스타코비치의 생애 및 문헌을 통해 이 곡을 이해, 분석하기로 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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