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『환락의 집』에 나타난 뉴욕상류여성

Title
『환락의 집』에 나타난 뉴욕상류여성
Other Titles
Women of New York Upper Class in The House of Mirth
Authors
박정미
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서숙
Abstract
본 논문에서는 이디스 워튼(Edith Wharton)의 『환락의 집』(The House of Mirth)에 나타난 뉴욕상류사회의 여성들의 모습을 살펴본다. 남북전쟁이후 미국은 산업자본주의 발달로 인해 급속히 성장한 신흥계층이 뉴욕으로 몰려들면서 전통적으로 상류계층으로 자리 잡고 있었던 구뉴욕(Old New York)과 대립하였다. 그러나 워튼이 『환락의 집』에서 보여주고 있는 것은 구뉴욕과 신흥계층이 물질주의와 배금주의라는 가치로 융합된 20세기 초의 미국의 뉴욕사회이다. 워튼은 주인공 릴리 바트(Lily Bart)의 삶을 통해 물질주의적 뉴욕사회에서 여성이 처한 상황을 비판적으로 분석한다. 20세기 초의 뉴욕사회는 물질주의적 가부장적 사회로 이곳에서의 여성은 아내와 어머니로서의 역할 뿐 아니라 남편의 부를 과시하는 역할까지도 수행해야 한다. 결혼은 남성의 물질적인 부와 이것을 과시하는 여성의 자질의 교환 및 거래이다. 릴리가 속한 사회에서 여성은 남성의 장식적인 존재로 그치는 것이 아니라, 배타적인 사회구조망을 공고히 유지하는 실질적인 역할까지 하고 있다. 물질주의에 바탕을 둔 뉴욕상류사회의 문화 속에서 여성의 경제력은 남성에게 의존되기 때문에 여성은 가부장제에 철저하게 매몰되어 이를 유지관리하지 않으면 안 된다. 어려서부터 뉴욕상류사회가 요구하는 바에 맞도록 교육받아온 릴리가 뉴욕상류사회에서 몰락하는 것은 그녀가 물질주의적 가부장제라는 사회 메커니즘을 탈피하고자 하는 열망을 지녔기 때문이다. 릴리는 자신이 속한 사회의 가치와 인습을 내면화하고 있기는 하지만, 그녀에게는 물질주의 가치를 저항하는 내면의 도덕성 또한 존재한다. 릴리가 자신을 만든 사회에 의해 폐기되고 죽는 것은 “경박한 사회”와 대립할 수 없는 어떤 이성과 이상을 그녀가 소유하고 있음을 보여주는 것이다. 그녀는 뉴욕사회로 복귀할 수 있는 수단인 버싸의 편지를 지니고 있었지만 이를 스스로 태워버림으로써 그녀의 내면에서 끊임없이 대립했던 도덕적 양심과 물질주의 가치 사이에서 자신의 양심이 승리를 거둔다. “경박한 사회는 경박함이 파괴하는 것을 통해서만 극적 중요성을 얻을 수 있다”(frivolous society can acquire dramatic significance only through what its frivolity destroys)는 워튼의 말은 릴리가 뉴욕상류사회의 밖에서 그동안 느낄 수 없었던 삶의 유대감과 연속성을 느끼는 정신적인 성장을 이룩하는 것을 통해 드러난다.;This dissertation attempts to examine women of New York upper class in Edith Wharton's The House of Mirth. After the Civil War, the new New York, which had developed with new money, joined the high society of New York. The new New York conflicted with the old New York, traditional upper class. Yet, the old New York and new New York, which Wharton depicts in this novel, are merged with materialism. Wharton critically analyzes the status of women in the capitalistic upper class of New York through socially divergent Lily Bart. The early twentieth century New York is capitalistic patriarchal society. The leisure class of New York commodifies women into social objects that display men's wealth. Wharton's social criticism of New York upper class found in The House of Mirth centers on the socioeconomic restriction on women. Unable to generate their own income, upper class women of New York are dependent upon men, and they have to maintain the capitalistic patriarchal order for their survival. Therefore, women of New York upper class serve as social agents who reinforce their world. However, Lily Bart, who has been trained from childhood to use her beauty as a tool to gain social acceptance and the financial security, refuses to accept capitalistic values, and socially falls out of New York high society. Even though Lily internalized the social values and custom of New York upper class, she also has integrity through which she rebels materialistic values. Lily's death means that she owns moral strength which other upper class people do not have in "frivolous society", and exemplifies the destructive capacity of New York leisure class. Her own inner self triumphs over her social self which follows the practices of the society by burning Bertha Dorset's letters to Selden, which are the key to her social rehabilitation. Lily can achieve moral strength and attain "the solidarity of life" and "the continuity of life" outside of the world of New York upper class.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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