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Middlemarch에 나타난 '근대적 개인'으로서의 여성 인물들

Title
Middlemarch에 나타난 '근대적 개인'으로서의 여성 인물들
Other Titles
Female Characters as “Modern Individuals” in Middlemarch
Authors
정다운
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오정화
Abstract
본 논문은 암스트롱의 ‘근대적 개인’의 개념을 바탕으로 『미들마치』의세 여성 인물을 재해석하고 세 커플의 남녀 관계를 분석하는 것을 목적으로 한다. 작품 속에서 도로시어, 메리, 로자몬드는 여성으로써 강력한 힘을 행사하는데, 특히 메리 가스는 실용주의적 도덕관을 바탕으로 주변에 긍정적 힘을 행사함으로써 중산층 가정 여성의 면모를 잘 보여주고 있다. 또한 메리 가스의 환상을 배제한 일관적이고 현실적인 생활신조는 점진적 사회 발전을 추구하는 작가의 사회 개량주의와 연결될 수 있다. 서론에서는 『미들마치』에 대한 그간의 페미니즘 비평의 역사를 정리하고 조지 엘리어트의 여성 문제에 대한 관심을 살펴본다. 또한 작품 해석의 이론적 틀이 되는 낸시 암스트롱의 『욕망과 가정 소설』을 자세히 살펴본다. 특히 암스트롱의 이론이 가진 장점과 더불어 비판받을 수 있는 취약점까지 함께 살펴보고 어느 부분을 선택하여 작품에 적용할 것인지 논의한다. 본론의 1장에서는 암스트롱의 ‘근대적 개인’으로서의 여성의 개념을 활용하여 『미들마치』의 여성 인물들을 분석해본다. 특히 긍정적인 중산층 ‘가정 여성’의 역할을 하는 ‘근대적 개인’으로서의 도로시어와 메리의 특징을 분석한 후 이것이 가지는 당대 역사적, 사회적 함의를 함께 개진해보기로 한다. 도로시어와 메리는 각자 다른 도덕관을 바탕으로 공적 영역에 긍정적인 사적인 힘을 발휘한다. 반면 로자몬드는 자아 중심의 이기주의를 보여주고 있다. 본론의 2장에서는 세 여성 인물이 각 남성 파트너와 어떤 구혼 과정을 거쳐 결혼에 이르는지 살펴봄으로써, 세 커플의 사랑 이야기를 비교 분석해본다. 기존에 신분이나 지위에 근거하여 배우자를 선택하였다면 19세기에는 개인의 자질로 배우자를 선택하는 새로운 형태의 ‘근대적 사랑’이 탄생하였다. 암스트롱은 이것을 ‘중산층의 사랑(middle-class love)’이라고 명명하고 있는데 이는 내면의 자질로 평가받는 ‘근대적 개인’과도 연결된다고 볼 수 있다. 궁극적으로 본 논문의 목적은 작품 『미들마치』에서 젠더 및 젠더 관계의 문제가 어떻게 다루어지고 있는지 살펴봄으로서 여성 인물들에 대한 새로운 해석의 가능성을 타진해보는데 있다. 특히 이 과정에서 도로시어나 로자몬드에 비해 비교적 간과되어 왔던 평범한 여성 메리 가스를 어떻게 재조명할 수 있는지 보여주고자 한다.;Basing its argument on the concept of “modern individual” presented by Nancy Armstrong, this thesis explores the problems of gender and gender relations expressed in George Eliot's Middlemarch by investigating psychological and moral features of three major female characters and their relationship with each male counterpart. In Middlemarch, Dorothea, Mary and Rosamond exert strong power as females in the private sector. Especially Mary Garth represents typical aspects of a middle-class domestic woman by producing positive influences on others with her practical moral principles. Also, her constantly unchanging solid principles of reality could be connected with George Eliot's social meliorism which seeks gradual social development. Chapter I summarizes previous feminist criticisms on Middlemarch and inspects George Eliot's feministic perspectives. It also examines Nancy Armstrong's Desire and Domestic Fiction which serves as a major theoretical framework for the arguments of this thesis. While discussing both the merits and demerits of Armstrong's arguments, this chapter will show how her arguments could be adopted to analyze female characters in Middlemarch. Chapter II analyzes Middlemarch's female characters in terms of the major concept “modern individual.” After investigating moral and psychological features of the seemingly plain character Mary Garth, who will play a positive role of a middle-class domestic woman as a modern individual, it will discuss their social and historical perspectives. Dorothea and Mary exercise strongly moralistic private power on their male counterparts with different moral principles. But Rosamond symbolizes self-centered egoism. Chapter III will cross-examine three couples' love stories by investigating how three female characters go through the courtship process with their male counterparts to achieve mutual union by marriage. While the aristocrats used to choose their partners according to their social position and wealth, the nineteenth-century middle-class individuals introduced a new form of “modern love” against the traditional conventions by focusing on personal qualities in choosing partners. Armstrong calls this “middle-class love,” which could also be associated with the concept of “modern individual.” Ultimately this thesis aims at exploring possibilities of reinterpretation for the major female characters by investigating how the gender and gender relations are dealt with in Middlemarch. In the process it will show how the unrecognized Mary Garth could be newly spot-lighted, compared with other two characters.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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