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국제회의 유형별 홍보 전략에 관한 연구

Title
국제회의 유형별 홍보 전략에 관한 연구
Other Titles
A study on the public relation strategy of international conference by types of conference
Authors
문수정
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
국제회의에 있어 홍보는 국제회의 유치 활동 및 운영 활동을 위한 간접지원이라고 할 수 있으며 국제회의 개최지로서 우리나라를 부각시킬 수 있으며 성공적인 회의 결과를 얻기 위한 측면에서 중요하다. 국제회의 개최 조직은 다양한 이유로 회의를 개최하며, 이를 통해 각각의 특정한 목적을 추구한다. 이처럼 각기 회의 개최 목적이 다르고 회의에 참가하는 참가자 또한 다양한 이유로 회의에 참석하므로, 이러한 참가자들을 유치하기 위해 회의 유형별로 특성화된 홍보 전략을 수립하는 것은 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구에서는 국제회의 홍보에 관한 이론적인 연구와 국제회의 홍보 사례를 통해 홍보 요소들을 도출해내고, 이를 토대로 하여 국제회의 홍보 담당자들이 인식하고 있는 홍보 요소들과 홍보 효과를 측정하였다. 본 연구는 국제회의 홍보 담당자 155명을 대상으로 폐쇄형 설문지를 통해 응답을 얻었으며, 조사 분석은 SPSS 12.0을 활용하여 빈도분석, Cronbach-a 를 이용한 신뢰성 검증, ANOVA, Duncan, Tuckey, T-test를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 국제회의 유형에 따라 비중을 두는 홍보 내용 요소는 상이한 것으로 나타났다. 국제회의 홍보에 관한 사전 조사 결과 도출된 홍보 요소 즉, 홍보 매체, 홍보 시설물, 홍보 인력, 홍보 활동, 기타 요소 등에서, 국제회의 유형에 따라 비중을 두는 부분이 모두 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 국제회의 유형에 따라 홍보 효과의 인식 차이가 있는 것으로 나타났다. 정부회의에서는 TV, 협회회의에서는 안내편지가 홍보 효과가 높으며, 회의 단계별로는 협회회의는 회의 전 단계, 회의 기간 중에는 정부회의와 기업회의가 높은 평가를 하고 있다. 옥외간판, 배너는 정부회의에서, 현수막과 LED 전광판은 기업회의에서 높은 홍보 효과를 나타내었고, 홍보 대사 위촉은 정부회의에서 효과가 나타났다. 초청홍보, 해외 순방 홍보, 기자 회견 및 간담회는 정부회의, 기업회의, 협회회의 순으로 홍보 효과의 차이를 보였고, 로고와 기념품은 기업회의, 홍보 영상물은 협회회의에서 높은 효과가 나타났다. 셋째, 국제회의 유형에 따라 비중을 두는 홍보 요소와 실제로 홍보 효과가 나타난 요소 사이의 차이를 발견할 수 있었다. 이러한 차이를 통해 국제회의 홍보를 함에 있어 우선적으로 고려해야 할 홍보 요소를 알 수 있고, 홍보 비중에 비하여 높은 홍보 효과를 창출해 내는 홍보 요소들에 보다 많은 투자가 필요하다는 결론을 내릴 수 있었다. 본 연구의 결과는 국제회의 홍보를 위해 홍보 담당자가 이용하는 홍보 요소들을 알아보았으며, 홍보 담당자가 인식하고 있는 각각 홍보 요소의 중요도와 홍보 효과의 차이를 실증적으로 분석하고 비교하여 봄으로써, 효율적인 홍보 전략을 파악하여 국제회의 개최 시 참가자 유치를 위한 보다 효과적인 홍보 전략 수립을 위한 기초 자료로 활용이 가능하다.;International conference organizations hold meetings for various reasons. Through these meetings, they try to accomplish specific purpose that each meeting has. Each conference has different purposes. And many people take part in a conference for various reasons. So the most important thing is to make specialized publicity strategies that suit each type o f meetings. Therefore this study divided international conferences into three types, Government meetings, Corporations meetings, and Association meetings. Also, this study derived advertisement factors from theoretical study about international conference publicity and its examples. Based on this, I investigated advertisement factors and effects that people who work for department of international conference publicity recognize. So this study that International conference divided into three types that are Government meeting, Corporation meeting, Association meeting. The subject of this study were 155 public relation experts who were working in International conference and the data collected from questionnaire survey. The result of this study are the followings. First, the finding of this study shows that the factors of public relations are different by types of International conference. Previous investigation about international conference publicity showed that there were several factors to give information about conferences, media, equipment, people and activities, etc. But this study shows that what people choose among these ways depends on a type of international conference. Secondly, there are significant difference among types of International conference. Even though there are many ways to give information, their effects can be different according to a type of international conference. TV is the best way in Government meetings and information letter is effective in Association meetings. In terms of steps, pre-step of conference is important in Association meetings. On the other hand, middle of the conference is significant in Government meetings and Corporations meetings. Outdoor signboards, banners were effective to inform Government meetings. Placards and LED signboards were very effective to advertise Corporation meetings. Using celebrities was successful to notify Government meetings. Invitation advertisement, overseas travel and a press interview were successful in Government, Corporation and Association meetings in orders. Using a logo and souvenir was adequate for Corporation conference, video was proper for informing Association conference. Lastly, there were differences between expectation and reality according to types of international conference. These difference let us know which method should be considered at first. Also, we should invest publicity factors that give us real effect. This study investigated various methods to inform international conferences. It analyzed each publicity factors' importance that experts recognize. Also, it compared different effects of each advertisement. This study will be useful as a basic reference when we think of effective strategies for advertising international conferences.
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