View : 44 Download: 0

이모티콘의 시각적 감성 표현에 관한 연구

Title
이모티콘의 시각적 감성 표현에 관한 연구
Other Titles
A Study on Method of Emotional Expression of Emotion
Authors
심지은
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
한자는 3300년의 역사를 있음에도 불구하고 아직도 중국인의 문자 생활을 지배하고 있다. 그것은 한자의 불편함에도 불구하고 한자의 상형성이 가지는 무구한 매력 때문일 것이다. 누구나 만들 수 있고 특별한 규칙도 없지만 누구나 보면 이해할 수 있는 21세기적 상형 언어 그것이 바로 이모티콘이다. 디지털 환경에서 기능적 커뮤니케이션이 아닌 감성적 커뮤니케이션을 위한 네티즌들의 욕구는 다양한 시각적 표현 방법의 시도로 이모티콘이 등장하였다. 통신 기술의 발전과 이동 통신회사들의 문자 서비스로 인해 일반인 특히 청소년들에게 급속도로 퍼져나가고 있으며 아이디어가 계속 더해져 창의적이고 독창적인 이모티콘들이 끊임없이 생겨나고 있다. 어떠한 언어를 사용하는 네티즌들이든 거의 유사한 이모티콘을 사용하고 있기 때문에 세계 공통어의 역할도 하고 있으며 컴퓨터상에만 국한되기 보다는 모든 사이버 상의 의사소통과 관련하여 밀접한 관계를 맺고 있으며 온라인뿐만 아니라 오프라인 상에서도 감성 시각 기호로서 그 활용도가 높아지고 있다. 본 연구에서는 감성을 표현하는 시각 기호로서 이모티콘에 대한 이론적 배경을 바탕으로 실제 디지털 환경에서 활용되고 있는 감성 시각 기호로서 이모티콘의 활용 정도와 활용 가능성에 대해 살펴보았다. 분석 결과 아직 이모티콘을 통해 구체적인 감정 표현이 이뤄지지 못하고 있으며 형태의 다양성도 찾아 볼 수 없었다. 그러나 디지털 환경에서 감성 표현을 위한 시각 기호로서 역할이 이루어지고 있고 계속 발전하고 있으므로 커뮤니케이션의 효과적인 방법이라고 할 수 있다. 또한 이모티콘의 시각적 특성은 감정의 종류뿐만 아니라 사용자의 특성과도 연관이 있었다. 디지털 환경에서 감성 요소로서 시각을 통해 청각뿐만 아니라 후각, 미각, 촉각까지 느낄 수 있는 새로운 형태의 개발이 이루어진다면 소통을 위한 커뮤니케이션 기호로서 이모티콘은 새로운 커뮤니케이션 기호로 발전할 수 있을 것이다.;Due to rapid growth of internet through development of information Technology and expansion of global network, Computers are becoming one kind of necessities of life. And now Internet is playing an important role in communication on cyber space, which connects people.As Internet expand, CMC(Computer Mediated Communication) is becoming a part of our daily life. Among various types of CMC, 'emotion'(The portmanteau word based on emotion and icon) which express an emotion by combining characters, sign, and numbers on computer keyboards, was used only in computer chat in 1980s and 90s, however, with M-generation(mobile Generation) which means cyber generation on cyber space as the central figure, emotion is now used in various ways. For example, it's like that in sending messages on mobile phones, e-mailing to mates, leaving messages on internet bulletin boards, internet chat, talking to colleagues on messenger, communicating to players on internet game and so on. Thus, emotion is not limited only to computer related things, but intimately associated with the whole communication on cyber space closely and used in entertainment areas in various ways. The more Internet expands, the more functions of emotion develop in the communication among On-line users. Thus, there is possibility that emotion will be used as a sign to express delicate meaning and feeling on Off-line as well as On-line. This status quo is easily seen, for instance, we can see this emotion used in advertisements on a newspaper, a magazine and TV as one kind of ways or we come to use this emotion in writing unconsciously. To catch up with these changes, SMS(Short Message Service) is rapidly developing and various kind of emotion are being developed and on its service. Many trials of more various visual approaches has shown and with making new visual messages through coordinating characters and sign on computer keyboard, emotion is widening the range of visual communication. Futhermore, now people have regard for formative art aspect of them, so, they seek for beauty of originality of emotion, besides information. And some try to study it from various perspectives. However, this kind of study is on situation analysis from symbolic perspective, or on social-emotional CMC through emotion, or on characteristics of emotion user on the whole rather than research on emoticon from visual communication perspectives. And using emoticon as a tool to express an emotion, not only just a pictogram but a kind of images, I would like to propose possibility of expansion to another dimension of emoticon design through establishment of a fact that there is possibility of emoticon as visual expression of human feeling and work of graphic design.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE