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중등학교 세계사 교과서의 서술 내용 분석

Title
중등학교 세계사 교과서의 서술 내용 분석
Other Titles
The Analysis of Description Contents in the Middle school and the High school's World History Textbooks :Focus of the Chapter of 'The Germanic migration'
Authors
현선주
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 사회생활학과
Degree
Master
Abstract
이제까지 역사교육은 교과서를 중심으로 이루어져왔다. 교사들은 전문가인 학자들에 의해 씌어진 교과서를 기본 교재로 하여 학생들에게 역사적 사실을 전달하고, 학생들은 교과서에 실린 내용들을 보편타당한 '역사적 사실'로 받아들여왔다. 최근 7차 교육과정에서 역사교육이 차지하는 비중이나 교육과정의 편성과 운영의 측면에 있어서 문제점이 대두되었고, 이러한 문제점을 개선할 수 있는 방향에 대해 많은 연구가 진행되고 있다. 특히 세계사 교과서는 검정 교과서로, 학교교육에서 세계사 과목은 선택으로 되어 있다. 게다가 세계사 과목의 특성상 그 내용의 방대함에도 불구하고 수업 단위 시수가 절대 부족하므로 현실적으로 교과서를 넘어선 교육을 하기는 쉽지 않다. 따라서 이러한 제도상의 문제점 및 개선 방향을 살펴보기 이전에 가장 먼저 고려되어야 할 것은, 과연 현행의 세계사 교과서가 그 서술 내용에 있어 학계의 연구 성과를 충실하게 반영하고 있는지에 대한 문제일 것이다. 그러나 지금까지 교과서 연구는 교과서 구성 및 교육제도 상의 분석에 치중하여, 교과 내용 체계 구성 및 서술 내용에는 소홀하였다. 이에 본 논문에서는 중등학교 세계사 교과서의 <유럽 세계의 성립> '게르만 족의 이동' 단원을 중심으로 이러한 관점에서 학계의 연구 성과가 잘 반영되어 있는지 그 서술 내용을 분석해보았다. 교과서 분석을 하기 전에 먼저, 대표적인 두 개론서를 비교 분석하여 그 차이점을 알아보았다. 그 결과 두 개론서에서 보여 지는 서술 내용에 있어서의 차이점은 교과서에도 그대로 반영되어 출판사별로 조금씩 다르게 서술되고 있음을 알 수 있었다. 두 번째로, 개론서들과 교과서들에서 연구 성과가 제대로 반영되지 않고 있는 분야를 중심으로 학계의 연구 성과를 살펴보았다. 그 내용을 간단히 살펴보면, 고대 말 시대를 고대와 중세 시대의 단절로 보는 부정적인 관점에서 역사적 연속성을 강조하여 새로운 움직임이 시작된 시대로 평가하는 긍정적인 관점이 점점 대두되고 있다. 그러나 교과서에서는 이러한 고대 말에 대한 설명도 부족하고 또 부정적인 관점만 부각되어 있다. 그리고 이 시기에 근대 유럽인의 조상이 되는 민족들이 탄생되었음에도 불구하고, 이러한 민족의 탄생에 대한 설명은 교과서뿐만 아니라 개론서에서도 찾아보기 어렵다. 4세기 후반 '게르만 족의 이동' 이전부터 이미 게르만 인과 로마 인들은 서로에게 많은 영향을 끼쳤으며, 평화로운 관계를 유지해왔다. 폭력적인 침입들도 있었지만 대개는 평화적으로 이동이 이루어져 로마 세계에 동화되어 가면서 로마 세계를 변모시켰고, 또한 로마 문명의 영향을 받아 재창조된 게르만 세계 역시 중세 세계를 발전시켜 나갔다고 할 수 있다. 이동전의 게르만 인과 로마 인의 평화로운 관계에 대한 설명은 비교적 잘 되어 있으나 게르만 족의 이동에 있어서 파괴와 폭력만을 지나치게 부각시켜 설명하고 있는 문제점을 보여준다. 세 번째로는 이러한 문제점을 보완하고 학계의 연구 성과를 잘 반영하는 방향으로 교과서의 '게르만 족의 이동' 소단원에 대한 대안 서술을 해보았다. 그러나 교과서의 한정된 내용 안에 이러한 연구 성과를 모두 충실하게 잘 반영하기는 어려울 것이다. 따라서 교사들이 수업에 활용하고 참고할 수 있는 학계의 연구 성과들이 잘 정리된 자료집이 필요하다 할 것이다. 하지만 이러한 자료집을 찾기는 쉽지 않다. 이 연구가 교사들에게 이러한 자료집으로의 역할을 할 수 있으며, 또한 현 세계사 교과서의 내용에 있어서 새로운 대안서술 중 하나를 제안함으로써 앞으로 더욱 다양한 관점에서 교과서 내용 분석이 이루어지는 계기가 되길 바란다. 그러기 위해서는 앞으로 학계의 전문가들과 학습 현장에 있는 교사들 간에 원활한 소통을 형성하여 학계와 학습 현장이 밀접한 관계를 이루는 것이 중요할 것이다.;A text book had been center in history education until now. Teachers had communicated to student the historic truth in a text book that was written by scholars, and students had received contents in a text book as universal 'Historic truth'. Recently it has begun to criticize many problems aspect of operation, time of history class composition, and weight of history education in the 7th Course of Education, so Scholars' studies have been progressed to improve these problems. But, first of all, it should be considered that contents of the world history textbook is reflected studies of academic world faithfully before examined the institution problems and improvement. Nevertheless, textbook research has focused in textbook's composition and analysis of education system, so it has been negligent in contents system of textbook and description contents. The aim of this thesis is to lay the analysis of description contents in the Middle school and High school's world history textbook focus of the chapter of 'The Germanic migration' whether studies of academic world has been reflected well. Before analyzed a textbook, above all, it is analyzed differentia comparison in representative two general observation books. By the result, the difference of description contents in two General observation books is reflected differently according to the text book publishing companies. Secondly, this research introduces recent studies laying stress on fields that are not reflected properly in general observation books and textbooks. If examine these contents briefly, it has been changing to see a point of view 'Late Antiquity' from negative to affirmative. But, in a text book explanation about 'Late Antiquity' is insufficient and is stressed only negative viewpoint also. And despite the peoples which become modern European's ancestor is got born, explanation about birth of the these peoples is difficult to find in general observation books as well as the textbooks. German people and Rome people had effected each other, and preserved harmonious relation already before 'the Germanic migration' on half of the 4th century. There were violent invasions, but generally they moved peacefully. Being assimilated in the Rome world, Germans have changed the Rome world. Also, German world could be re-created to receive effect of Rome civilization and it has developed medieval society. Explanation about peaceful relation between Roman and German before migration has gone well comparatively, but it is the problem that is explaining to overemphasize destruction and violence in 'the Germanic migration'. Thirdly, I described alternative description about 'The Germanic migration' unit of a text book in the direction to supplement these problems and reflect well studies of academic world. However, it is difficult to reflect all these studies faithfully inside confined contents of a text book. Therefore, teachers need a book that data have arranged well to utilize in class. But, it is not easy to find this kind of book that data is included. I hope that this research can act role as this data book for teachers, and also it will serve as a momentum that the content in the world history textbook is analyzed in more various viewpoint forward. To do, it may be important to form smooth conversation between specialists of academic world and teachers in school forward.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
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