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국내 대학의 경쟁력 향상을 위한 아이덴티티 이미지 현황 연구

Title
국내 대학의 경쟁력 향상을 위한 아이덴티티 이미지 현황 연구
Other Titles
A Study on Design marketing trend in accordance with the change in the Marketing Paradigm
Authors
황선경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In the 21stcentury which features of knowledge-based society and fierce competition, knowledge combined with sensitivity is esteemed as the key factor to win competitions. In this age when knowledge is regarded as the competitiveness, universities are suggested to positively cope its surrounding environment to that they could contribute to the enhancing of national competitiveness. Universitied are suggested to possesssensitivity as well as knowledge to survive the all-out competition at home and international market. To do so, universities should reinforce the aspect of sensitivity in addition to the aspect of knowledge by means of selective concentration to have differential advenrage. In other worlds, universities should establish differential image through the intermediary of sensitive aspect based on identity that represent their unique and clear characteristics. Identity, which is always formed by one's relationship with surroundings and is an expression of the self, should be harmonized with image, which is defined as the perception of others. Images may be confused by dissociated and unsystematic information, and prejudice or selective self-consciousness may influence on them. These two factors, however, should be unified for an identity to be competitiveness of sensitivity and the key factor of sensitivity is the brand of university. This study is intended to investigate conditions for identity and images of Korean universities necessary for the improvement of their competitiveness. This study took the diagnosis of problems that Korean universities currently face and strategies for their survival and competition as the primary subject, investigated theories about identity, image and brand to identify the role of brands, conducted a survey about examples of identity, images and visuals, and analyzed actual conditions to suggest the necessity of university brands. It is suggested that universities should incessantly exert efforts to establish a consistent and systematic identity and maintain it as well as win a favorable image so that they could improve competitiveness and thus enhance theistature. They are also suggested to concentrate their managemant on the improvement of brand competitiveness and introduce a university culture that esteems sensitivity highly throughout the whole management aspects of the university. It is the hope of the author that brands of Korean universities could become a world-renowned brand somday through these processes so that students could walk along streets in a proud way wearing T-shirts with the print of names of Korean universities.; 21세기는 지식기반의 무한경쟁 사회이고, 지식과 감성의 융합이 경쟁우위의 핵심으로 부상하는 시대이다. 지식이 경쟁력인 사회에서 대학이 국가경쟁력을 뒷받침할 수 있는 경쟁력을 갖기 위해서는 끊임없이 변화하는 환경에 능동적으로 대응해야 한다. 또한 대학이 국내 및 세계시장에서의 전면 경쟁에서 생존하기 위해서는 지식과 감성 측면을 보강해 차별적 우위를 확보해야 한다. 이를 다시 말하면 독특하고 명확한 대학의 개성을 표현한 아이덴티티를 바탕으로 감성 요소라는 매개체를 통해 차별적인 대학 이미지를 만들어가야 한다는 것이다. 아이덴티티는 항상 주변과의 관계에서 형성되기 때문에 자아의 표현인 아이덴티티와 타인의 인식인 이미지가 조화를 이루어야 한다. 물론 통합, 체계화되지 않은 정보로 인해 이미지의 혼란이 일어나거나 선입관, 선택적 자각이 작용할 수도 있다. 그러나 경쟁력있는 아이덴티티를 이루기 위해서는 이 두가지를 일치화시켜 나가야 한다. 여기서 필요한 매개체가 감성경쟁력이며, 이를 구축하기 위한 감성적 요소중의 핵심이 바로 브랜드이며, 곧 대학의 브랜드화이다. 본 논문에서는 국내 대학의 경쟁력 향상을 위한 아이덴티티 이미지 현황을 연구하기 위해 일차적으로 국내 대학의 당면 분제 진단 및 생존, 경쟁 전략 모색으로 화두를 제시하였고, 아이덴티티와 이미지 및 브랜드에 대한 이론적 검토를 거쳐 브랜드의 역할을 강조하였으며, 아이덴티티 사례 및 이미지와 비쥬얼에 대한 설문 조사를 통한 실제적인 현황 분석으로 대학 브랜드화의 필요성을 제기하고자 한다. 대학 브랜드로서 경쟁력을 발휘하여 위상을 높이기 위해서는 체계적이고 일관성있는 아이덴티티 수립 및 지속적인 유지, 보완과 긍정적인 이미지를 얻기 위한 노력을 끊임없이 해야 한다. 또한 브랜드 경쟁력의 제고에 경영 역량을 집중하고, 경영 전반에 감성적 대학 문화를 조성해 나가야 한다. 이러한 과정들을 통해 우리의 대학이 자랑스러운 세계속의 브랜드가 되어 대학 이름이 쓰여진 티셔츠를 입고 어깨 펴고 다니는 모습을 기대해 본다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
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