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지식 기여자의 KMS 사용 행태 분석을 통해 본 지식 기여 영향 요인

Title
지식 기여자의 KMS 사용 행태 분석을 통해 본 지식 기여 영향 요인
Other Titles
Factors Affecting Knowledge Contribution: Based on the Analysis of Knowledge Contributors' Behavior on KMS
Authors
한수진
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 일반대학원
Degree
Master
Abstract
지식이 기업의 성장 및 경쟁 우위 창출을 위한 핵심 자원이라는 인식과 함께 조직 내 지식 경영에 대한 중요성은 점차 증대되고 있다. 지식의 획득, 공유, 사용을 관리하는 프로세스인 지식 경영에 있어 핵심 요인으로 인식되는 것은 조직 내 구성원들의 지식 공유이다. 지식 공유란 조직 내 지식 자원을 효과적으로 활용할 수 있는 토대가 될 뿐 아니라 새로운 지식을 창출하는 바탕이 되기 때문이다. 지식 경영에 대한 높은 관심, 그리고 이를 뒷받침할 수 있는 정보 기술의 발달은 기업들로 하여금 지식 공유 활성화 방안을 모색하게 하였으며 그 결과, 많은 기업이 지식경영시스템(KMS)을 도입하여 지식 공유에 있어 시간과 공간의 한계를 극복하고자 하였다. 하지만 지식경영시스템의 구축이 가져올 수 있을 것이라 예상하였던 지식 공유 활성화는 쉽게 일어나지 않았다. 지식 기여자의 기여 의도가 없이는 지식 공유의 발생 자체가 불가능한데 반해, 전자 커뮤니티의 속성을 띄는 지식경영시스템 상에서는 무임 승차가 가능하여 지식 기여를 유도하는 것이 쉽지 않기 때문이다. 이로 인해, 연구자들은 지식 기여자의 지식 기여를 설명하고자 많은 연구를 진행하였다. 그러나 대부분의 연구는 개인의 지식 기여 의도를 묻는 인지/심리적 응답에 기초하여 이루어져 실제로 지식경영시스템 상에서 일어난 지식 기여 행위와의 연결을 밝히는 데는 다소 부족한 점이 있었다. 이러한 점에 착안하여 본 연구는 지식 기여 행위에 주목하고, 경영학 분야의 지식 경영, 지식경영시스템, 온라인 커뮤니티에 관한 선행 연구, 사회학 분야의 사회적 교환 이론 및 집단 행위 이론 등에 관한 선행 연구를 이론적 배경으로 지식경영시스템을 통한 지식 기여 행위와 관계된 영향 요인을 밝히고자 하였다. 특히, 연구 목적에 맞추어 지식경영시스템을 구축하여 사용하고 있는 기업을 대상으로 로그 파일에 담겨 있는 지식 활동 관련 데이터를 분석하여 지식 기여 영향 요인과 지식 기여 행위 사이의 관계를 실증하고자 하였다. 로그 파일을 이용한 실증 분석 결과, 사회적 교환 이론에 의거하여 도출된 심리적 보상 요인, 사회적 보상 요인, 경제적 보상 요인 중 사회적 보상 요인인 지식 수혜 경험과 경제적 보상 요인인 마일리지 지급이 지식 기여자의 지식 기여 행위와 관련이 있는 것으로 드러났으며, 오프라인에서 이루어지는 지식 공유와 달리 심리적 보상 요인으로 지적되었던 지식 유용성 평가와 전문가 인정 여부, 그리고 연결망 내 위치를 나타내는 개인의 중앙성은 지식 기여에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 드러났다. 이러한 결과는 지식 기여 행위를 이해하고 조직 내 지식 공유 활성화를 위해 지식 기여자의 지식 기여 유도 방안을 마련하는데 있어 전략적인 시사점을 제공해 주고 있으며 이는 지식 기여자의 지식 기여 행위를 밝힐 향후 연구에 있어서도 기반이 될 수 있을 것이다.;Since knowledge has been recognized as a valuable resource for organizational growth and competitive advantage, the importance of knowledge management has been also increased. The critical factor of knowledge management, which is a process to manage knowledge acquisition, sharing, and use, is knowledge sharing between organizational members; it is because knowledge sharing is the basis of knowledge creation. Growing interest in knowledge management and the advance of IT have led many firms to introduce Knowledge Management System (KMS) to facilitate efficient and effective sharing of organizational knowledge resources. As management in many organizations has discovered, however, the availability of KMS is no guarantee that knowledge sharing actually takes place. It is because knowledge sharing can't take place if individuals do not voluntarily contribute their time and knowledge, but at the same time, in the context of online community such as KMS, individuals can easily free-ride on the efforts of others without contributing their knowledge towards others. Therefore, many researchers have been tried to find the factors affecting knowledge contribution of knowledge contributors, but most of previous researches on knowledge contribution have been based on survey, which ask if individuals have intention to contribute their knowledge, not whether individuals actually contribute their knowledge or not. So despite the growing interest in KMS, there is little empirical research on individuals' behavior on KMS and on the relation between their behavior and knowledge contribution. The goal of my research is to better understand individuals' behavior on KMS and the relation between their behavior and knowledge contribution and to find the factors affecting knowledge contribution, and this paper is organized as follows. First, key issues and the needs for the research are discussed. Then, theories of knowledge management, collective action, and social exchange are applied to develop a model for examining which factors affect knowledge contribution on KMS. The model is empirically tested through the log file and click-stream data from KMS of a company. Finally, how empirical findings contribute the theory development and improve our understandings of knowledge contribution is discussed. Result of regression analysis shows that reciprocity from others and economic compensation have significantly positive effects on knowledge contribution; however, centrality, which is individual's network position, doesn't significantly affect knowledge contribution on KMS. These results are discussed in the conclusion part and recommendations are given for ways managers need to do to induce knowledge contribution, and therefore, achieve the success of knowledge sharing through KMS. Implications for future research are also suggested.
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