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지안로렌조 베르니니(Gianlorenzo Bernini)의 조각 작품에 나타난 연극적 특징에 관한 연구

Title
지안로렌조 베르니니(Gianlorenzo Bernini)의 조각 작품에 나타난 연극적 특징에 관한 연구
Other Titles
The Theatrical Characteristics in the Sculptures of Gianlorenzo Bernini
Authors
장은영
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 17세기 이탈리아 조각가 지안로렌조 베르니니(1598-1680)의 조각을 연극의 시각적인 요소인 배우와 무대라는 측면에 초점을 맞추어 분석한 연구이다. 베르니니가 살았던 17세기 로마에서는 반종교개혁의 영향으로 가톨릭교회가 예술을 통하여 신자들을 교화하고 가톨릭의 건재함을 과시하고 있었고 또한 당시 유럽에 만연하였던 연극무대적인 세계관의 영향으로 삶을 마치 연극과 같이 생각하는 태도가 널리 퍼져 연극과 오페라가 대유행하였다. 이러한 시대적 영향으로 인하여 베르니니는 종교와 연극의 영향을 받게 되었고 이에 본 연구에서는 베르니니의 조각 형식에 나타나는 연극적인 특징을 분석하고 이 특징들이 당대의 가치인 종교적인 감정을 보다 잘 전달하기 위한 수단으로 사용되고 있음을 고찰하였다. 우선, 베르니니 조각의 연극 배우적인 특징은 조각상이 동작을 통하여 인물의 감정까지도 표현한다는 점에서 나타난다. 연극에서 배우가 행동을 통하여 인물의 내적 상태까지 명확하게 전달하는 것과 마찬가지로 베르니니의 인물상은 절정에 이른 순간적인 동작을 취함으로써 움직이고 있는 것과 같은 착각을 불러일으키며 그 찰나적인 순간의 동작과 표정은 인물의 내적인 심리 상태까지 생생하게 전달한다. 또한 베르니니 조각의 연극 무대적인 특징은 조각이 놓인 공간이 다양한 예술이 종합되는 총체적 공간이 된다는 점에서 드러난다. 연극의 무대는 문학, 건축, 회화, 음악 등 다양한 예술이 종합되어 한 편의 연극으로 완성되는 공간이다. 베르니니의 조각은 조각상의 생생한 움직임으로 인하여 윤곽선을 해체하고 조각 공간을 확장하는데 그는 이러한 조각 공간의 확장을 보다 적극적으로 이용하여 조각을 주변의 건축과 회화와 연계시킴으로써 조각과 주변의 공간을 연극 무대와 같은 종합적 공간으로 변화시킬 뿐 아니라 의미상으로도 상호보완적인 관계를 형성하게 하여 조각상이 놓인 실내 공간을 조각과 건축, 회화가 유기적으로 결합된 단일한 통합체로 만들어 내었다. 이처럼 베르니니 조각은 공간을 통합하고 이로 인하여 현실처럼 느껴지는 환영의 공간을 만들어 내는데 그는 이 환영에 관람자를 더욱 몰입시키기 위하여 연극의 특징인 행동을 통한 내용 전달 방식과 당대에 등장한 프로시니엄 무대의 공간 형태를 도입하고 있다. 먼저 배우의 행동을 통하여 내용을 전하는 연극의 전달 방식은 관객에게 모든 정보가 제공되지 않으므로 관객이 필요한 정보를 얻기 위해서 등장인물의 행동에 집중하여 면밀히 관찰하게 되고 따라서 관객의 자발적인 참여가 이루어지는 효과가 있다. 베르니니의 조각은 찰나의 한 순간을 표현함으로써 사건에 대한 모든 정보를 전달하지 않고 관람자가 조각에 관심을 가지고 집중하게 되는 효과를 거두고 있다. 또한 베르니니가 조각이 놓인 장소에 도입한 형태인 프로시니엄 무대는 관객석과 무대가 분리되어 있고 무대의 뒷면과 측면이 막혀 있기 때문에 관객들의 시선이 무대 정면으로 집중되는 효과를 갖는데 베르니니는 이러한 프로시니엄 무대를 그가 설계한 예배당에 적용시킴으로써 예배자들의 시선을 예배당 중앙의 제단으로 집중시키고 있다. 한편 프로시니엄 무대 형태가 관객과 무대의 거리를 멀어지게 함으로써 연극의 허구성을 은폐하고 사실성을 강화하듯이 베르니니 역시 관람자와 조각 사이에 거리를 둠으로써 관람자가 보고 있는 것이 대리석 조각과 회화, 건축에 의해서 만들어진 환영이라는 사실을 잊고 환영으로 표현된 신비로운 사건에 관람자를 몰입시키고 있다. 결론적으로 베르니니 조각 작품들은 반종교개혁기의 종교적 열망을 불러일으키기 위한 것이며, 베르니니는 연극의 시각적 속성, 즉 배우와 무대를 조각에 도입하여 이를 달성하였다.;This study analyzes the sculptures of the seventeenth century Italian sculptor Gianlorenzo Bernini(1598-1680), focusing on the visual features of the theater, the actor and the stage. In seventeenth century Rome, Bernini's time, due to the Counter-Reformation, the Catholic church displayed its strength and enlightened its followers through art. Also, viewing the world as a theatrical stage was popular in Europe and this brought about the rise in theater and opera. Bernini also was influenced by religion and theater and this study analyzes the theatrical characteristics in Bernini's sculptures and shows that they were a way of better expressing the religious values of the time. To begin with, the way Bernini's sculpture expresses their feelings through their movements shows the characteristics of an actor in a play. Just as an actor expresses the internal conditions of a character through his actions, Bernini's figures pose at the moment of climax making the observer think that it is moving and that movement and expression vividly express the psychological conditions of the character. Also, Bernini's sculpture unites a united space where various forms of art come together resembling a theatrical stage. The stage is a place where literature, architecture, painting, music and other forms of art come together to complete a play. Bernini's sculptures break up their contours through their vivid actions and expand the space that the sculpture occupies. Bernini made full use of these expansions and linked them with the surrounding architecture and paintings to transform the sculpture and its surrounding space into a theatrical stage. The sculpture, architecture and paintings not only come together spatially, they complement each other in meaning, thus the space where the sculpture is displayed and the architecture and painting come together to form a single organic whole. Bernini's sculpture unifies the space and makes an illusionary space, which seems very much real. Bernini expresses his contents through actions and introduces a proscenium stage, which first appeared during his time, to draw the observer into this illusion. By the actor's actions, the play draws the audience's attention to the movements of the actor, for the play does not provide all the information and thus makes the audience voluntarily take part. By expressing the instant pose, Bernini's sculptures make the beholder concentrate on the sculpture without providing all the information. Also, Bernini's sculpture is located in a place like a proscenium stage, where the audience and the stage is separated and the back and sides of the stage is closed off making the audience concentrate on the front of the stage. Bernini applied this proscenium stage to the chapel he designed and made the worshipers concentrate on the altar in the center of the chapel. Just as the proscenium stage distances the audience from the stage and conceals the fact that the play is fiction, thus strengthening its reality, Bernini also distances the observer from the sculpture and invites the observer into the mystic vision expressed as an illusion by making them forget that it is all an illusion made from marble sculpture, painting and architecture. Bernini's sculptures attempt to raise the religious desires of the Counter-Reformation and Bernini achieves his goals by adopting the visual effects of a play, such as the actor and the stage.
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