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혈액투석실 간호사의 경력단계별 행동지표개발과 실무교육 요구도

Title
혈액투석실 간호사의 경력단계별 행동지표개발과 실무교육 요구도
Other Titles
A Study for the Development of Nursing Competency Scale and In-Service Education Needs for Hemodialysis Nurses according to their Career Stage
Authors
전인숙
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
혈액투석 치료의 발전과 질이 향상됨에도 불구하고 혈액투석실 간호사의 실무교육이 간호사의 교육요구를 충분히 수렴한 주제와 내용으로 이루어지지 못하고 있으며 경력단계에 따라 요구되어지는 실무교육이 달라야 함에도 불구하고 이에 대한 연구가 거의 이루어지지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 혈액투석실 간호사의 임상경력단계별 행동지표를 개발하고 습득하여야 할 전문적 지식 및 기술에 대한 실무교육 요구를 경력단계별로 조사하여 표준화된 실무교육 프로그램의 기초를 마련하고자 시도하였다. 실무교육 요구도 조사도구는 이승희(1997)의 ‘중소병원 간호사들의 실무교육에 관한 연구’에서 사용한 도구를 본 연구의 목적에 맞게 수정ㆍ보완하여 ‘혈액투석 간호이론영역’, ‘혈액투석 기본 간호술 영역’, ‘혈액투석과 관련된 의학적 지식영역’, ‘혈액투석과 관련된 임상검사와 검사결과 해석영역’, ‘혈액투석 간호영역’ 으로 총 5개영역 62항목으로 측정하였으며 Crombach's α값은 .96의 신뢰도를 보였다. 연구대상은 전국의 1차, 2차, 3차병원 총 46개 병원 혈액 투석실에서 현재 근무하고 있는 혈액투석 간호사 343명으로 2005년 9월 20일부터 10월 15일까지 설문조사하였으며 수집된 자료는 SPSS WIN 12.0을 이용하여 전산통계 처리하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 1. 혈액투석실 간호사의 경력단계 및 각 단계별 해당 년 수와 각 경력단계에 따른 12가지 간호역량에 대한 25가지 세부역량을 결정한 후 경력단계별 행동지표 총 291개 항목을 개발하였다. 2. 혈액투석실 간호사 임상경력단계별 행동지표 수행정도는 4단계의 수행정도가 가장 높게 나타났으며(53명, 62.7%) 1단계는 25명(32.5%)으로 가장 낮게 나타났다. 3. 혈액투석실 간호사의 경력단계별 간호역량 및 각 행동지표 항목에 대한 수행정도를 살펴보면 1단계에서는 “자신감” 역량 중 “문제발생시 즉시 보고 한다”가 가장 높게 나타났으며 수행정도가 낮은 행동지표는 “자원관리”로 “혈액투석실 정수시스템 및 정수관리를 이해한다(2.30점)”가 가장 낮게 나타났다. 경력단계 2단계에서는 “협력”역량 중 행동지표로 “근무시 자신의 몫은 충분히 수행한다(3.23점)”가 가장 높게 나타났으며 가장 낮은 행동지표는 “자신감” 역량 중 “간호업무 수행시 자신의 판단이나 능력에 대해 확신을 갖지 못하고(2.78점)”, “어려운 일이 맡겨져도 흔쾌히 받아들이지 못하는 것(2.71점)”으로 나타났다. 또한 자원관리에 해당하는 행동지표인 “혈액투석실 정수관리에 대하여 이해하고 관리 할 수 있다(2.44점)”도 가장 낮게 나타났다. 3단계에서는 “임상적판단과 대처”역량의 행동지표 “정상으로부터 차이를 규명하고 환자상태에 따른 신체사정을 자주한다(3.50점)”가 가장 높게 나타났으며 반대로 “전문성 개발력”역량의 행동지표 “질 관리 팀 활동을 주도적으로 이끌고 결과분석 및 보고서를 작성하는 일에 참여한다(2.51점)”가 가장 낮게 나타났다. 4단계에서 가장 수행정도가 높은 간호역량으로는 “대상자 지향성 및 이해”으로 나타났으며 또한 “타인육성” 역량 역시 3단계와 뚜렷한 차이를 보이며 높게 나타났다. 행동지표로는 “임상적판단과 대처”의 행동지표인 “환자상태에 따라 관찰빈도와 양상을 조정 한다”가 가장 높게 나타났다. 반면에 가장 낮은 행동지표는 “전문성개발력”역량의 “임상연구 필요성을 인식하고 사례연구를 주도하며 그 결과를 발표한다(2.57점)”로 나타났다. 4. 경력단계별 측정영역에 대한 실무교육요구를 살펴보면 1단계, 2단계, 3단계에서는 “의학적 지식영역(3.53점, 3.57점, 3.39점)”에서 교육요구가 가장 높게 나타났으며 4단계에서는 “혈액투석 간호영역(3.35점)”이 가장 높게 나타났다. 5. 경력단계별 실무교육요구를 살펴보면 1단계에서는 “혈액투석에 관한 기본 원리(3.45점)”, “혈관수술 전후 간호(3.49점)”, “혈액투석기계의 구조와 작동법(3.56점)”, “혈액투석기(dialyzer)의 종류와 구조(3.53점)”, “혈액투석의 원리(3.60점)”, “만성신부전 진단적 요인을 위한 의학적 검사에 대한이해(3.42점)”와 “임상병리검사에 대한이해(3.47점)”에서 가장 높은 교육요구를 보였다. 2단계에서는 “영구적 혈관통로관리(3.59점)”, “투석액의 성분과 투석원리(3.57점)”, “응급혈액투석 환자관리(3.64점)”와 “중환자 혈액투석 환자관리(3.62점)”에 대한 교육요구가 높게 나타났으며 3단계에서는 “혈액투석 관련법에 관한이해(3.34점)”를 비롯한 “만성신부전 환자의 근골격계 문제(3.55점)”, “당뇨병성 신증 환자관리(3.45점)”와 같이 복잡한 간호문제를 소유한 혈액투석 환자간호에 대한 교육요구가 높게 나타났다. 4단계에서는 “간호정보시스템관리(3.24점)”와 “투석실 경영관리(3.17점)”, “신규간호사 교육(3.22점)”에 대한 교육요구가 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 6. 경력단계별 수행정도가 낮은 행동지표와 실무교육요구와의 관계를 살펴보면 일반적으로 수행정도가 낮은 행동지표에 대한 교육요구가 높은 것으로 나타나 혈액투석실 간호사가 필요하다고 인식하는 교육을 경력단계별로 강화할 필요성이 있다고 사료된다. 따라서 본 연구는 혈액투석실 간호사들이 경력단계에 따라 실제 어느 영역에 교육요구가 필요한지를 알아보고, 그들의 경력단계와 교육요구와의 관계를 파악한 결과 요구되는 교육이 단계별로 차이를 보임에 따라 혈액투석실 간호사들을 위해서 경력단계별로 어떠한 내용의 실무교육 프로그램을 개발하여야 하는지에 관해 그 기초 자료를 제공하고 있다는 점에서 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.;Although hemodialysis therapy has been developed and improved in its quality, practical education of hemodialysis nurse is not agree with subjects and contents which are converged enough requirements. It should be different by career ladder however, a research has nearly done. This survey developed a behavior index of hemodialysis nurse by career ladder and inspected educational requirements by career ladder. The requirements were related to professional knowledge and technology, so it had tried to make a base of standardized practical education program for hemodialysis nurses. The measurement tool for requirement index was supplemented it which was used “A study on the in-service education needs of nurses in medium-sized hospitals” developed by Seung Hee, Lee(1997). It classified to 5 areas and 62 items; ‘nursing theory in hemodialysis’, ‘basic nursing technology in hemodialysis’, ‘medical knowledge in hemodialysis’, ‘clinical examination and result interpretation related to hemodialysis’, and ‘nursing area in hemodialysis’. Crombach's α was .96 for its reliability. Objects were 343 nurses working in hemodialysis room at total 46 hospitals (including first, second, and third level hospital). The survey was carried out from September 20th to October 15th 2005. Collected data was analyzed with SPSS WIN 12.0. The results of a study are as follows. 1. After determining Hemodialysis Nurses Career Stage, years of hemodialysis nursing and 12 nursing competencies, 25 competency statements according to their Career Stage, 291 behavior indicators according to their Career Stage were developed through the literature on nursing competency. 2. In the degree of accomplishment in behavior indicators by clinical career stage, fourth step was the highest rate with 53 objects(62.7%). First step was the lowest rate with 25 objects (32.5%). 3. The survey was on the degree of accomplishment in nursing capacity and each item for behavior indicators: In first step, it was the highest rate “report immediately when a problem comes” for “confidence”. The lowest index was “understanding of water purification system and management in hemodialysis room” for “resource management (2.30)”; In second step, it was the highest rate in “performing sufficiently own part at work (3.23)” for “cooperation”. The lowest was “not convincing in own judgment and ability on her duty (2.78)” and “not accept delightfully to have hard things (2.71)” for “confidence”. It was also lower “the ability to understand and manage the water purification management of hemodialysis room(2.44)” including resource management; In third step, the highest rate was “doing often body assessment by patient condition and making a difference from normal” for “clinical judgment and cope”. By contrary, it was lowest “participating to make a report or result analysis leading quality management team activity (2.51)” for “developmentality in specialty”; In fourth step, the highest was “understanding and intention of objects” for nursing capacity. And, “training others” was higher than third step, definitely. In behavior index, it was the highest “modulating the observation frequency and aspects by the condition of patient”. On the other hand, the lowest part was “recognizing the necessity of clinical research, leading a case study, and presenting the result (2.57)”. 4. In the requirement of practical education for measurement area by career stage, educational requirement was the highest in “medical knowledge area (3.53, 3.57, and 3.39)” over the first, second, and third step, respectively. And, “nursing area in hemodialysis (3.35)” was the highest in fourth step. 5. In the requirement of practical education for detailed items by career stage: In the first step, the educational requirement was high in “basic principal for hemodialysis(3.45)”, “nursing before and after vascular operation(3.49)”, “structure and operation of dialyzer(3.56)”, “sort and structure of dialyzer(3.53)”, “principle of hemodialysis (3.60)”, “understanding of clinical examination for diagnostic factor in chronic renal failure(3.42)”, and “understanding of clinical pathology examination (3.47)”; In second step, itwas high in “permanent vascular management (3.59)”, “ingredient of diffusate and principle of dialysis (3.57)”, “management of emergent hemodialized patient(3.64)”, and “management of critically hemodialized intensive patient(3.62)”; In third step, it was high in nursing of hemodialized patient having complex nursing problem such as “musculoskeletal system problem of chronic renal failure (3.55)” and “management of diabetic nephrosis patient(3.45)” with “understan- ding of relative laws for hemodialysis (3.34)”.; In fourth step, it was significantly high in “management of nursing information system (3.24)”, “management of dialysis room (3.17)”, and “educati- on of nurse practitioner (3.22)”. 6. Generally, in the relation between practical educational requirement and low behavior index of performance by career stage, education which is required in low behavior index of performance by career stage was highly needed in practical educational requirement, too. So, education which was needed hemodialysis nurses will be reinforced by hemodialysis nurses career stage. In conclusion, this study demonstrated which area needed an educational requirement for hemodialysis nurses by career stage. As grasped the relation between their career stage and educational requirement, this suggested basic information for somewhat contents of practical education program for them by career stage.
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