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7·1경제관리개선조치와 헝가리 경제개혁에 관한 비교 연구

Title
7·1경제관리개선조치와 헝가리 경제개혁에 관한 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study of the 7·1 Economic Reform Programs of North Korea and Hungarian Economic Reforms
Authors
현영인
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 북한학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
진승권
Abstract
In July of 2002, North Korea launched "7·1 Economic Reform Programs"named after the date of its announcement. North Korea have been repeatedly emphasizing the fact that they intended to "get the most out of this reform programs, while sticking to the principles of Socialism" and "the reforms are under way within the framework of planned economy." The 7·1 economic reforms, which are defined as "an epoch-making event" by the North Korean regime itself, is seen as the most comprehensive and aggressive one ever executed by North Korea. Thus, this paper tried to evaluate the level of the economic reforms in question in order to further investigate on what stage North Korean economic reforms are currently. Moreover, the case of Hungarian economic reforms was introduced to approach in an objective viewpoint by illustrating the historical example rather than arguing only based on theories. The purpose of this paper is to figure out similarities and differences between the 7·1 Economic Reform Programs of North Korean and the NEM and economic reforms of Hungary in the 1980s, where is considered to have already experienced comparable economic reforms. Based on the findings, this paper was intended to evaluated the extent of reform of the 7·1 Economic Reform Programs, and draw its implications for the North Korean economic reform based on Hungary's achievements and limitations. This paper employed a theory of socialist economic reform by Kornai and Brus as a theoretical background in discussing Hungarian economic reforms and the 7·1 Economic Reform Programs of North Korea, and examined distinctive phenomena in the process of economic reform. When explaining the 7·1 Economic Reform Programs of North Korea and Hungarian economic reforms, the theoretical background relied on two concepts: First, the improvement of the existing planned economy with the help of market factors and decentralization of decision-making. Second, the reform that accommodates market economy aggressively, abolishing economic plans and acknowledging the limitations of planned economy. In a time when the South and the North Korea confront each other, the direction and level of North Korea's transformation is a very sensitive issue that needs constant attention. In particular, the 7·1 Economic Reform Programs which wreaked many a change to the North Korean economy deserves more than that. The 7·1 Economic Reform Programs will be a benchmark for measuring the extent and direction of changes in North Korea. Therefore, this paper bears the significance in that it tried to discuss how much North Korea has reformed by the 7·1 reform programs. There is no right answer to the socialist economic reform since there have been as many types of reform as the number of socialist countries ever existed in the world. Still, discussions from diverse points of view are expected to indicate desirable directions for North Korea's economic reforms, and the case of Hungary will be one of the alternative models.;2002년 ‘7·1경제관리개선조치’를 단행한 북한은 이번 조치와 관련하여 ‘사회주의 원칙을 지키면서 가장 큰 실리’를 얻고자 하였으며 ‘계획경제의 테두리 속에서 진행’하였다는 점을 거듭 강조하고 있다. 북한 스스로도 ‘획기적인 조치’라고 부르고 있는 이번 조치는 국내외 학자들로부터 지금까지 북한이 실시한 경제관련 조치 중 가장 포괄적이고 적극적인 조치로 평가받고 있다. 이에 본 논문은 북한의 개혁이 현재 어느 단계에 와 있는지에 대해 좀 더 명확히 밝히기 위해 7·1조치의 개혁수준을 평가하고자 하였으며, 단지 이론상으로 논의하기 보다는 역사적인 실례를 통해 검증함으로써 보다 객관적인 시각으로 접근하도록 헝가리의 경제개혁 사례를 비교대상으로 선정하였다. 본 논문의 목적은 북한의 7·1조치를 이미 유사한 경제개혁의 경험을 가졌던 헝가리의 NEM 및 1980년대 경제개혁 사례와 비교·분석하여 차이점과 유사점을 밝혀내고 이를 바탕으로 7·1조치의 개혁수준을 평가하며, 이와 함께 헝가리 경제개혁에 대한 성과와 한계를 토대로 북한 경제개혁에 대한 시사점을 도출하는 것이다. 본 논문은 7·1조치와 헝가리 경제개혁을 논의하는데 있어서 사회주의 경제개혁에 관한 코르나이와 브루스가 제시한 이론적 논의를 바탕으로 경제개혁 과정에서 나타나는 특징적 현상들을 살펴보고자 하였다. 특히 의사결정의 분권화와 시장요소의 도입을 통해 계획경제를 보다 완성시키고자 하는 개선과 기존 계획경제 자체의 한계를 인정하여 계획을 폐기하고 보다 적극적으로 시장을 인정하는 개혁을 7·1조치와 헝가리의 경제개혁을 설명하는 이론적 틀로서 삼고자 하였다. 남북이 분단된 현실에서 북한의 변화 방향과 수준은 남한에게 있어서 민감한 문제이고 끊임없이 인지하고 있어야 할 부분이다. 특히 7·1조치와 같이 북한의 기존 경제체제에 적지 않은 변화를 야기할 수 있는 사안이라면 더욱 그러하다. 7·1조치는 이러한 북한의 변화 방향과 정도를 감지할 수 있는 잣대가 될 수 있을 것이며 이러한 점에서 이번 조치를 통해서 북한의 개혁수준을 논의하고자 하는 본 논문은 나름대로 의미 있는 작업이 될 것이다. 사회주의 경제개혁에 대한 정답은 없다. 현존했던 사회주의 국가만큼이나 다양한 개혁의 유형이 있기 때문이다. 다만 다양한 시각 및 수준에서의 논의는 북한 경제개혁에 대한 좀 더 바람직한 방향을 제시해 줄 것으로 기대되며 헝가리의 경제개혁 사례는 그 개혁의 대안적 모델 중 하나가 될 수 있을 것이다.
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