View : 830 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최진영-
dc.creator최진영-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:01Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:01Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011852-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178884-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011852-
dc.description.abstract본 연구는 1930년대 ‘성인풍의 여성적 모드’를 이끌고 나간 여성디자이너인 비오네, 샤넬, 스키아파렐리의 3인에 대한 각기 다른 디자인 특성을 비교해 연구하고 여기서 도출된 이미지를 중심으로 성인풍의 여성적 실루엣에 의한 3점의 창작디자인을 시도하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 1930년대 시대적 배경과 디자이너의 특성을 고찰함에 있어 문헌을 중심으로 살펴보았다. 이에 선행연구와 신문기사, 사진작가들이 찍은 작품사진 및 스케치 등 시각자료를 중심으로 수집된 자료와 인터넷 사이트의 자료 등을 참고하였다. 1930년대는 경기 침체로 실업자가 늘어나면서 여성들은 제1차 세계대전 이전처럼 가사에만 전념하게 되었고, 여성들의 복장에서 여성다움을 강조하게 되며 슬림 앤 롱 스타일인 성인풍의 여성적인 실루엣이 나타나게 되었다. 1930년대 각기 다른 디자인과 자신만의 개성, 장인정신으로 ‘성인풍의 여성적 모드’를 이끌고 나간 비오네, 샤넬, 스키아파렐리의 디자인 특성을 비교해 보면 비오네는 드레이핑에 의한 조각적 표현으로 여성스러움을 강조하였고, 샤넬은 기능주의적인 디자인으로 활발해진 여성들의 사회 참여를 위해 자유롭고 편안한 기능적인 의상을 디자인 하였다. 스키아파렐리는 패션계의 초현실주의자로 회화적이며 성인풍의 여성다운 이미지를 가장 기발하고 혁신적인 의상으로 표현하였다. 이상의 연구결과와 여기서 도출된 성인풍의 여성적 실루엣을 중심으로 3점의 창작 디자인을 하였다. 첫 번째, 엘레강스 뷰티(elegance beauty)를 테마로 한 이브닝 드레스는 비오네의 바이어스 커팅 이미지를 중심으로 우아한 여성미의 표현과 관능적이고 아름다운 실루엣, 장식적인 조형미를 중심으로 표현하였다. 두 번째, 로맨틱 레이디(romantic lady)를 테마로 한 원피스 드레스는 샤넬의 30년대 로맨틱한 이미지를 중심으로 슬림 앤 롱 실루엣을 사용하여 여성적 이미지를 강조하였다. 세 번째, 쉬르리얼리스트 버터플라이(surrealist butterfly)를 테마로 한 원피스 드레스는 스키아파렐리의 성인다운 여성적 이미지를 중심으로 표현하였고, 당시 초현실주의자들이 사용했던 나비를 장식적인 모티브로 사용하였다. 타깃은 20대 후반부터 30대 중반까지의 연령대로 자유로운 감성과 열정을 지닌 여성으로 사교모임이나 연말모임 등 특별한 날에 자신을 돋보일 수 있도록 의상을 제작하였다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 다양화되는 현대패션의 흐름 속에서도 복고풍의 재현은 앞으로도 계속 될 것이다. 둘째, 30년대 각기 다른 디자인으로 활동했던 비오네, 샤넬, 스키아파렐리의 의상 디자인과 그들의 장인정신은 앞으로도 현대 패션 디자인에 계속 영향을 줄 것이다. 이상과 같이 본 연구는 1930년대 대표적 여성 디자이너의 디자인 특성을 비교해 연구함으로써 그 의미를 찾을 수 있겠고, 앞으로 계속되는 복고풍 패션 이미지의 디자인에 도움이 되기를 바란다.;This study is to compare and research the characteristic of design about Vionnet, Chanel, Schiaparelli, who are female designers of leading ‘feminine mode of adult image’ in the 1930s. In addition, it is to attempt three creative designs by female silhouette of adult image, centering the derived image from the study. The study method was to look around documentaries on considering the background in the 1930s and the characteristics of designers. The visual materials such as like the preceding studies, the newspaper articles, the works and the sketches of photographers and the materials from internet site were referred to. In the 1930s, unemployed persons increased with economic slump and women concentrated on household affairs as it was before the First World War. The beauty was emphasized on in the clothes of women and the feminine silhouette of adult image, the slim and long style, appeared. When the characteristics of Vionnet, Chanel, Schiaparelli were compared with, who led ‘the female mode of adult image’ by each design, individual character, the artisan spirit in the 1930s, Vionnet emphasized on the feminineness by sculpturesque expression of draping. And Chanel designed the free, comfortable and functional clothes for women to take participation in the society, whom became cheerful from functional design. In addition, Schiaparelli , a surrealist, expresses the female image, which is pictorial and the adult image by novelist and most innovative clothes. Three creative designs were attained, centering the female silhouette of adult image derived from the result of study. First, evening dress, which has the theme of the elegance beauty, was expressed with elegant feminine beauty, sensual and beautiful silhouette and decorative plastic beauty on bias cutting image of Vionnet. Second, one-piece dress, which has the theme of the romantic lady, was emphasized on female image with using the slim and long silhouette on romantic image of Chanel in the 1930s. Third, one-piece dress, which has the theme of the surrealist butterfly, was expressed on female and adult image of Schiaparelli and butterflies, which surrealist used, were used for the decorative motive. The target is women with free sensitivity and passion from late twenties to mid-thirties and the clothes were produced for them to look better on the special days such as like social parties or the year-end gathering and so on. From the result of this study, the conclusion was gotten as follow. First, the retro in the flow of modern fashion, getting diverse, will be continuous afterhere. Second, the clothes design of Vionnet, Chanel, Schiaparelli, who were active by another design in the 1930s, and their artisan spirit will affect on the modern fashion design continuously. This study has significance by comparing with and researching the characteristic of design from representative female designers in 1930s. And it hopes that it is helpful to the design of the retro fashion image continuously.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = xi Ⅰ. 서론 = 1 A.연구 목적 및 의의 = 1 B.연구 내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 1930년대 시대적 배경 = 4 A. 문화적 배경 = 4 B. 복식사적 배경 = 5 Ⅲ. 1930년대 여성 디자이너와 작품 = 12 A.마들렌 비오네와 그의 작품 = 12 B.가브리엘 샤넬과 그의 작품 = 14 C.엘자 스키아파렐리와 그의 작품 = 16 Ⅳ. 1930년대 여성 디자이너의 디자인 특성 비교 = 38 A. 마들렌 비오네의 드레이핑에 의한 조각적 표현 = 38 B. 가브리엘 샤넬의 기능주의적 디자인 = 42 C. 엘자 스키아파렐리의 회화적 표현과 초현실주의 = 44 Ⅴ. 성인풍의 여성적 실루엣에 의한 의상 디자인 창작 = 61 A. Elegance Beauty = 62 B. Romantic Lady = 68 C. Surrealist Butterfly = 74 Ⅵ. 결론 = 80 참고문헌 = 86 Abstract = 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent15881099 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title여성 패션디자이너의 디자인 특성 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the Characteristics of Design from female fashion designer : Focusing on the design in the 1930s from Vionnet, Chanel, Schiaparelli-
dc.creator.othernameChoi, Jin-Young-
dc.format.pagexi, 90 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE