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교과서 편찬 기본 방향에 따른 국어 교과서 및 교사용 지도서 분석

Title
교과서 편찬 기본 방향에 따른 국어 교과서 및 교사용 지도서 분석
Other Titles
A Study on analyzing the Korean language textbook and the instruction manual for the teacher according to the basic directions of the Korean language textbook
Authors
전희경
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
학교 교육에서 수업은 교사와 학생의 협력과 상호작용에 의해서 이루어진다. 그리고 이러한 수업에서 교수-학습이 효율적으로 진행되기 위해서는 교사와 학생을 이어주는 매개체, 즉 교재가 필요하다. 여러 가지 다양한 교재 중에서도 특히 교과서는 교육에 막대한 영향력을 행사하고 있기 때문에 교육과정 실행에서 있어서 매우 중요한 변인으로 작용한다. 교과서가 교육과정을 충실하게 반영하여 개발된다면 교육과정은 보다 잘 실행될 것이다. 그러나 반대로 교육과정의 의도와 내용을 충실하게 반영하지 못한다면 교육과정 실행에 커다란 차질을 가져올 것이다. 따라서 교육과정이 교과서에 어떻게 반영되고 있는지 면밀히 살펴볼 필요가 있다. 이 연구는 제7차 국어과 교육과정 개정에 따른 국어 교과서 편찬의 기본 방향 중 중요한 세 가지 항목, 즉 학습자의 학습동기 유발, 학습자의 초인지적 읽기 기능의 활성화, 학습자의 창의적 국어사용 능력의 신장에 관한 준거를 마련하고, 실제로 국어 교과서와 교사용 지도서를 분석해 봄으로써 편찬 의도가 충실히 반영되어 있는지 살펴보기 위하여 수행되었다. 이 연구를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 제7차 국어 교과서 및 교사용 지도서의 교수-학습 내용이 학습자의 학습동기를 유발시키도록 구성되어 있는가? 2. 제7차 국어 교과서 및 교사용 지도서의 교수-학습 내용이 학습자의 초인지적 읽기 기능을 활성화시키도록 구성되어 있는가? 3. 제7차 국어 교과서 및 교사용 지도서의 교수-학습 내용이 학습자의 창의적인 국어사용 능력을 신장시키도록 구성되어 있는가? 이와 같은 연구 문제에 답하기 위하여, Keller의 ARCS 이론의 4가지 요소와 이경화의 연구에서 활용된 초인지적 읽기 기능의 4가지 요소, 그리고 한국초등국어교육연구소가 제안한 국어과 창의성 지도 내용의 7가지 요소를 분석의 준거로 마련하였다. 그리고 이렇게 정리된 준거들을 가지고 제7차 국어 교과서 및 교사용 지도서의 교수-학습 내용을 분석하였다. 분석의 결과, 제7차 국어 교과서 및 교사용 지도서 단원의 길잡이의 교수-학습 내용은 학습자의 주의를 집중시키고, 학습자에게 친숙한 자료를 제시함으로써 관련성을 높이고, 또한 학습자의 자신감을 향상시킴으로써 학습자의 학습동기를 유발시키도록 구성되어 있음을 확인할 수 있었다. 초인지와 창의성에 대한 분석 역시 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다. 7차 국어 교과서의 '학습 활동'과 교사용 지도서의 '끌어주기'에는 예언하기, 질문-응답하기, 중심내용 찾기와 같은 학습자의 초인지적 읽기 기능을 활성화시키기 위한 교수-학습 내용이 충실하게 반영되어 있었다. 또한, 사전지식 활용하기, 조직하기, 보완ㆍ확장하기, 반응하기, 점검하기와 같은 학습자의 창의적인 국어사용 능력을 신장시키기 위한 교수-학습 내용 역시 교과서와 교사용 지도서에 충분히 반영되어 있었다. 이 연구의 결과에 따르면, 제7차 국어 교과서에는 교육과정 개정에 따른 교과서 편찬의 기본 방향이 충실하게 반영되었기 때문에, 이와 관련된 교육과정 운영에 있어서도 만족스러운 결과를 얻을 수 있을 것이라는 예측을 하는 것이 가능하다.;Instruction occurs in interaction and cooperation between teacher and student. And the materials of instruction which connect teacher with student are necessary for effective teaching-learning in class. A textbook among the many materials of instruction have a great effect on education and which is an very important factor for school curriculum. If the textbook reflected the National Curriculum, the National Curriculum performs effectively. But on the contrary, it didn't reflect the National Curriculum, the National Curriculum brings about failure. Thus, it is necessary to examine how the National Curriculum is reflected in a textbook. The purpose of this study was to prepare the standards about learner's motivation, learner's meta-cognitive strategies in reading comprehension, and learner's creative competence in Korean language use, which are important to the basic directions of revising the 7th Korean language textbook, and to examine how the basic directions are reflected by analyzing the Korean language textbook and the instruction manual for the teacher. Towards that end, this study addresses the following questions: 1. Is the 7th Korean language textbook and instruction manual for the teacher constructed for learner's motivation? 2. Is the 7th Korean language textbook and instruction manual for the teacher constructed for activating learner's meta-cognitive strategies in reading comprehension? 3. Is the 7th Korean language textbook and instruction manual for the teacher constructed for enhancing creative competence in Korean lange use creatively? To address these questions, this study prepared the standards which included four sub-factors of ARCS theory(Keller, 1993), four sub?factors of meta-cognitive strategies in reading comprehension(Kim K. H., 2000), and seven sub-factors of creative competence in Korean language use(Lee, J. S. at al., 2004). And this study analyzed the 7th Korean language textbook and the instruction manual for the teacher by these standards. The major finding of this study are summarized as follows: The 7th Korean language textbook and the instruction manual for the teacher 'Preview' contains teaching-learning contents which causes learner's motivation by arousing and sustaining curiosity and attention, connecting instruction to important needs and motives, and developing confidence in success. The analysis about meta-cognition and creativity gains affirmative results. The 'Exercise' in the 7th textbook and the 'Guidance' in the instruction manual for the teacher contains teaching-learning contents which activates learner's meta-cognitive strategies in reading comprehension such as predicting, questioning and answering, identifying main idea. And they also contains teaching-learning contents which enhances creative competence in Korean language use such as using background, organization, supplementㆍextension, reaction, inspection. To conclude, the basic directions of revising the 7th Korean language textbook is reflected substantially in 7th Korean language textbook. Thus, we can expect that the National Curriculum is well run.
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