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dc.contributor.author김지현-
dc.creator김지현-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012253-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178874-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012253-
dc.description.abstractThe call for profit nursing facility for elderly is rising in Korea due to increasing of the dependent aged population, weakened care system for elderly according to the social and family change, and growing social burden about medical payment for elderly. Many nurses are willing to open profit nursing facility(P.N.F). But they often face the financial or managerial problems and crisis of bankruptcy because many of them had no management experience for profit organization. This study was aimed to develop of prediction model for management performance of P.N.F. using bayesian network. It will provide useful information about management of P.N.F. and suggest best strategy to increase management performance. To develop the model, Key Performance Indicators(KPIs) for P.N.F. was derived on the basis of Balanced ScoreCard. And KPIs were used as random variables in the model using bayesian network. Content validity was tested for KPIs and structures of the model. Likelihood needed in the model was gathered through in-depth interview from Oct. 5 to Oct. 27, 2005 and form Nov. 16 to Dec. 3, 2005. Subjects were experts and CEO of P.N.F. Results of this study were as followings: 1. KPIs for the prediction model for the management performance of P.N.F were 27; 4 for financial perspectives, 7 for customer perspectives, 7 for internal process perspectives, and 9 for learning and growth perspectives. 2. Each module for financial perspectives, customer perspectives, internal process perspectives, learning and growth perspectives was developed and integrated to prediction model for management performance of P.N.F. using bayesian network. Validity and sensitivity analysis for the model were tested. 3. Management performance for small P.N.F(less than 10 people) was expected to decrease about 4 % compared to that of last year under the present. If they focus on cost-benefit strategy by regular training, job standardization, reward, providing best service for diet, rehabilitation and program, flexible shift(8 hours/12hours/24hours), direct transaction for supplies, online marketing and connection to medical institution, the management performance is expected to grow about 27% compared to that of last year. 4. Management performance for middle P.N.F(over 10 and less than 30 people) was expected to maintain about 4.6% compared to that of last year under the present . If they focus on increasing customer statisfaction strategy by regular training, hiring APN, job standardization, reward, providing best service for diet, rehabilitation and program, flexible shift(8 hours/12hours/24hours), providing best service for diet, rehabilitation, and program, hiring full-time employees, providing comfort and homelike environment, the management performance is expected to grow about 13%compared to that of last year. 5. Management performance for large P.N.F(over 30 people), was expected to maintain about 4.2% compared to that of last year under the present. If they focus on cost-benefit strategy by providing best service for diet, rehabilitation, and program, providing comfort and homelike environment, the management performance is expected to grow about 9%compared to that of last year. Or if they focus on management cost reduction by information management system, the management performance is expected to grow about 9% compared to that of last year, too. The prediction model for management performance of P.N.F. using bayesian network will be more useful to provide information to increase performance, to diagnosis present managerial problems, and to evaluate management system or policy of the P.N.F if it is benchmarked real data in consulted facility. This model will be helpful to make decision related to management of P.N.F.;우리나라는 자립적으로 생활할 수 없는 노인인구의 증가, 가족형태의 변화로 인한 노인부양체제의 약화, 노인의료비 급증으로 인한 사회적 부담의 증가로 인해 유료노인요양시설 이용에 대한 사회적 요청이 증가되고 있다. 시대적 요구에 부응하여 많은 간호사들이 유료노인요양시설을 개설하지만 이전에 노인복지시설을 비롯한 의료기관을 경영해 본 경험이 없으므로 개설초기부터 정보접근성의 부재, 열악한 운영실태, 입소비용 산정을 비롯한 예산수립과 재무관리의 어려움 등에 부딪혀 적자운영, 낮은 간호 전문성, 고객만족도 저하, 도산의 위기를 경험하게 된다. 그러나 유료노인요양시설의 경영전략에 대한 연구나 자료가 부족한 것이 현실이다. 따라서, 유료노인요양시설 경영성과를 높이기 위한 전략으로 경영성과 예측모형을 개발한 후 의사 결정에 이용한다면 유료노인요양시설 경영자들에게 도움이 될 것이다. 본 연구는 베이지안 네트워크(Bayesian Belief Network; BBN)를 이용하여 유료노인요양시설의 경영성과를 예측하기 위한 모델을 개발하고자 하는 방법론적 연구이다. 균형성과표에 근거하여 유료노인요양시설 경영성과 측정지표를 개발하였으며 이를 유료노인요양시설 경영성과 예측모델의 구성개념으로 사용하였다. 구조화된 설문지를 이용하여 유료노인요양시설 경영성과 측정지표와 모델의 인과구조에 대한 내용타당도를 조사하였으며, 자료수집 기간은 2005년 9월 1일부터 9월 27일까지였다. 모델 실행을 위해 요구되는 확률값 조사는 서울에 위치한 유료노인전문요양시설 S기관과 경기도에 위치한 G기관을 경영하고 있는 시설장 2인을 대상으로 하였다. 자료수집은 2회에 걸쳐 이루어졌으며, 1차 조사기간은 10월 5일부터 10월 27일까지였고 2차 조사기간은 11월 16일부터 12월 3일까지 이루어졌으며, 직접 면담하여 조사하였다. 유료노인요양시설 경영성과 예측모델을 개발하기 위하여 베이지안 네트워크 저작도구인 Hugin Software을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 균형성과표를 이용하여 도출한 유료노인요양시설 경영성과 예측을 위한 구성개념은 재무관점 지표 4개, 고객관점 지표 7개, 내부업무 프로세스 관점 7개, 학습과 성장관점 9개 등 총27개였다. 2. 유료노인요양시설 경영성과 예측모델은 재무관점, 고객관점, 내부 프로세스 관점, 학습과 성장관점의 모듈별로 개발한 뒤 통합하였으며 모델의 타당성을 검증하고 민감도 분석을 시행하였다. 3. 10인 미만의 소규모 유료노인요양시설의 경영성과는 현재의 경영전략을 지속할 때 전년대비 경영성과가 10%이상 하락할 가능성이 현재모델보다 약 4% 증가할 것으로 나타나 경영성과 향상을 위한 관리적 중재가 요구되었다. 단기적으로는 신규고객의 적극적 유치를 위해 입소비용저하전략을 사용했을 때 전년대비 경영성과가 10%이상 증가할 가능성은 약 4%하였다. 중·장기적으로는 고객만족 증가전략을 사용하였을 때 전년대비 경영성과가 10%이상 증가할 가능성은 약 12% 상승할 것으로 나타났다. 비용효과전략을 적용한다면 전년대비 경영성과가 상승할 가능성은 약 27% 증가할 것으로 확인되었다. 4. 10인 이상 30인 미만의 중규모시설은 현재의 경영전략을 지속할 때 전년대비 경영성과가 그대로 유지될 가능성이 약 4.6%로 상승할 것으로 예측되었다. 경영성과를 향상시키기 위해서는 신규고객 유치전략보다 고객만족증가전략을 사용함으로써 기존고객의 이탈을 막고 고객점유율 80%를 유지하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 고객만족 증가전략을 사용하였을 때 전년대비 경영성과가 10%이상 상승할 가능성은 약 13% 증가할 것으로 나타났다. 5. 30인 이상의 대규모시설에서는 현재의 경영전략을 지속할 때 전년대비 경영성과가 그대로 유지될 가능성이 약 4.2% 상승할 것으로 예측되었다. 경영성과 향상을 위해서 업무표준화를 통한 간호전문성 상승전략을 사용하는 것과 시설의 환경개선 및 시설서비스 향상 전략을 사용하여 시장에서의 차별화를 꾀하는 것이 비용대비 효과가 클 것이며 경영성과가 전년대비 10% 상승할 가능성은 약9% 증가할 것으로 나타났다. 중·장기 전략으로 사무관리시스템을 도입하는 원가절감전략을 사용하였을 때 경영성과가 전년대비 10%상승할 가능성은 약 9% 증가할 것으로 확인되었다. 본 모델은 균형성과표에서 제시한 학습과 성장관점, 내부 프로세스관점, 고객관점, 재무관점을 최대한 반영하고자 하였으며, 베이지안 네트워크를 이용하여 각각의 모듈을 구성한 뒤 통합하여 유료노인요양시설 경영성과 예측모델로 개발되었다. 본 모델을 활용하면, 현재 유료노인요양시설의 경영전략과 정책을 평가하고 문제를 진단하는데 유용하며, 관리 중재적 전략을 새롭게 적용했을 때의 효과를 쉽게 비교하고 판단 할 수 있어 유료노인요양시설 경영자의 의사결정시 유용하게 활용될 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = viii I. 서 론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 4 C. 용어의 정의 = 5 II. 문헌고찰 = 7 A. 유료노인요양시설 = 7 B. 경영성과 = 13 C. 베이지안 네트워크 = 31 D. 본 연구의 개념적 틀 = 45 III. 연구 방법 = 47 A. 연구설계 = 47 B. 연구대상 = 47 C. 연구절차 = 48 D. 연구도구 = 49 E. 자료수집방법 = 50 F. 모델개발 program = 50 IV. 연구 결과 = 52 A. 유료노인요양시설 경영성과 구성개념 도출 = 52 B. 유료노인요양시설 경영성과 구성개념에 대한 타당도 = 57 C. 유료노인요양시설 경영성과 예측 인과구조 개발 = 61 D. 유료노인요양시설 경영성과 인과구조에 대한 타당도 = 66 E. 유료노인요양시설 경영성과 예측모델의 타당성 = 82 1. 모델의 타당성 검증 = 82 2. 민감도 분석 = 92 F. 유료노인요양시설 경영성과 시뮬레이션 예측 결과 = 95 Ⅴ. 논의 = 117 A. 유료노인요양시설 경영성과 예측모델의 타당성 = 117 B. 유료노인요양시설 경영성과 예측모델의 시뮬레이션 = 124 C. 간호학적 의의 = 134 VI. 결론 및 제언 = 136 A. 결론 = 136 B. 제언 = 139 참고 문헌 = 140 부 록 = 150 Abstract = 164-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7363609 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title베이지안 네트워크를 이용한 유료노인요양시설의 경영성과 예측모델 개발-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedDevelopment of Prediction Model for the Management Performance of Profit Nursing Facility-
dc.creator.othernameKim, Ji Hyun-
dc.format.pagex, 167 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 간호과학과-
dc.date.awarded2006. 2-
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
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