View : 896 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오진경-
dc.contributor.author이상희-
dc.creator이상희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012403-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178871-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012403-
dc.description.abstract본 논문은 만 레이의 작품에 나타난 여성관에 대한 연구이다. 만 레이는 예술운동이자 정치운동으로서의 초현실주의에 가담하지는 않았지만, 초현실주의자들과 지속적으로 교류하며 조형적이고 정신적인 측면 모두에서 초현실주의 작가로서의 면모를 보여주었다. 초현실주의 미술에서 여성이미지는 욕망과 무의식이라는 초현실주의의 근본 문제를 시각화시켜주는 매개체였기 때문에, 작품에 내재된 여성관에 대한 탐구는 초현실주의 미술을 이해하기 위한 중요한 화두 중의 하나로 부각될 수 있겠다. 만 레이의 작품에 나타난 여성관을 살펴보기 위해, 본 논문에서는 만 레이의 작품에 나타난 여성의 의미화 방식을 네 가지로 분류해 각각의 작품들을 분석했다. 만 레이의 사진에 나타난 여성신체이미지의 형태적 특성과 화면 배치 방식에 대한 분석은 타자로서의 여성상을 발견하게 해 주었다. 즉, 이들 사진에서 여성은 사물화된 대상, 이성과 정체성이 결여된 동물적·육체적 존재로 나타나고, 솔라리제이션 기법을 통해 탈인간화·신비화된 대상으로 제시됨으로써 여성은 타자로 그 의미가 구성되었던 것이다. 이분법적 사고체계를 흔드는 존재로서의 여성상은 여성 신체와 외부 공간이 상호 침투하거나, 여성이미지 안에 생명이 있는 상태와 무생물의 상태가 상호 공존하는 것처럼 보이는 모습이 담긴 사진에서 발견할 수 있었다. 이들 작품에서 여성은 주체와 공간, 삶과 죽음에 대한 이분법적 인식을 상대화시킴으로써 기존의 사고체계를 위협하는 존재로 형상화된다. 거세공포의 대상으로서의 여성상은 바기나 덴타타(vagina dentata) 도상, 그리고 여성에 대한 페티쉬즘적 태도가 드러난 작품에서 발견할 수 있었다. 바기나 덴타타 도상으로 형상화된 여성은 거세의 수행자로서의 파괴력을 직접적으로 부여받음으로써 거세공포의 대상으로서의 여성상을 명시한다. 페티쉬즘(fetishism)은 여성에 의한 남성의 거세공포를 극복하기 위한 한 방안이라는 점에서 여성을 거세의 위협을 주는 대상으로 전제하기 때문에, 본 논의에서는 여성에 대한 페티쉬즘적 태도가 담긴 작품을 거세공포의 대상으로서의 여성상의 한 유형에 포함시켰다. 끝으로 사진에 나타난 남성이미지와 여성누드이미지를 비교하고, 이를 통해 드러나는 성적욕망의 대상으로서의 여성상과 그것에 내재된 여성의 수동성을 살펴봄으로써 만 레이의 작품에서 여성은 남성의 욕망이 투사된 에로틱한 대상으로 기능한다는 사실을 확인했다. 이와 함께 사디즘과 관련되거나 여성의 섹슈얼리티에 대한 공격적·가학적 태도가 담긴 작품들을 통해 여성에 대한 성적 욕망에 내재된 가학적 측면을 드러냈는데, 이상의 논의는 결국 만 레이에게 있어 여성은 가학적 욕망의 대상으로 표상되었음을 밝히기 위한 것이었다. 본 논문에서는 각각의 작품에 나타난 여성의 의미화 방식을 다각적인 관점에서 살펴봄으로써 이들에 내재된 다층적인 여성관을 밝히기 위해 노력하였다. 이러한 작업은 만 레이라는 한 예술가의 여성관을 작품을 통해 조명해 보았다는 측면에서도 의미를 지니지만, 나아가서는 예술운동이자 정치운동으로서의 초현실주의 바깥에서 활동하였음에도 불구하고 초현실주의적 여성관을 가장 첨예하게 조형화한 만 레이의 작업을 통해 초현실주의적 여성관의 한 전형을 발견할 수 있었다는 점에서 그 미술사적 의의를 찾을 수 있을 것이다.;This is the study about the view of womanhood which is shown at Man Ray's works. Man Ray wasn't involved in surrealism, an artistic and political movement, directly. He, however, was connected with some surrealists continually and also showed some aspects as a surrealist both plastically and mentally. In surrealistic art, the female image is the medium which visualizes the fundamental surrealistic problems that could devide into the human desire and the unconscious So researching the internalized outlooks of womanhood in his works is crucial thing to understand the surrealism. To make an observation of those views in Man Ray's works, I analysed how to define and signify the female feature by placing it under four categories. I found the female image by noticing the physical trait and analysing the arrangements of scenes in his pictures. Namely, woman is just an objectified subject, is appeared as a mere physical creature like animals which are lacked with the reason and the identity, and is represented as a dehumanized and mystified object as well through solarization technique. Seeing those pictures which are overlapped by the woman's body and the exterior stuff each other, I could find the female character as a vandalism of the dichotomy in the world. I also could feel the same feeling after viewing the other picture, looked like the animate and the inanimate state's coexisting. In these works, Man Ray shaped woman feature as an existence which is threatening the established ways of thinking by relativizing the recognitions about life and death as well as the main body and the space behind. I found the female image as castration anxiety in the vagina dentata icons and the other works which reveal fetishism. The woman represented as the vagina dentata icon means that female feature is allowed destroyable power as a castrating performer. Fetishism is premised on that woman is a threatening object to castration in that respect of men's overcoming castration anxiety. So I put the fetishistic works into the same category with the other works which manifest a woman as an object of castration anxiety. I compared the male and the female images in the pictures, observed the female feature which was shown as an object of the sexual desire and passiveness itself. Then I finally found out that female feature is functioned as an erotic subject that the desire of men was reflected to. It also showed internalized sadistic aspect of women through some works which are somewhat aggressive to female sexuality. This discussion clarified that women were represented as a sadistic sexual subject In Man Ray's works. In this study, I took a loot at what a woman means and how a woman is defined in various ways, then tried to find out the views of womanhood which were internalized in his works. This is definitely meaningful because not only I examine the views of womanhood represented in Man Ray's works, but also I could find a typical surrealistic views in his works which was formed acutely in spite of his not having joined in the surrealism. I suppose this must be worthwhile enough for art history.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = ii Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 만 레이의 여성관의 형성배경 = 6 A. 다다에서 여성을 보는 시각 = 6 B. 초현실주의 미술에 나타난 여성이미지 = 16 Ⅲ. 여성이미지의 의미화 방식을 통해 본 여성관 = 23 A. 타자로서의 여성 = 23 B. 이분법적 사고체계를 흔드는 존재로서의 여성 = 30 C. 거세공포의 대상으로서의 여성 = 37 D. 가학적 욕망의 대상으로서의 여성 = 50 Ⅳ. 결론 = 62 참고 문헌 = 66 도판 목록 = 73 도 판 = 80 Abstract = 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8557907 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title만 레이(Man Ray)의 작품에 나타난 여성관-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedView of womanhood shown at Man Ray's Works-
dc.creator.othernameLee, Sang-Hee-
dc.format.pageiii, 90 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded2006. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE