View : 28 Download: 0

아금고보 군악과 현행 군악의 선율비교

Title
아금고보 군악과 현행 군악의 선율비교
Authors
김유정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 아금고보의 군악·軍樂二章解彈과 현행의 군악을 비교함으로서, 현행의 군악 선율이 아금고보의 군악선율에서 유래한 것인지 군악2장 해탄선율에서 유래한 것이지 살펴보고자한 것이다. 우선 출현음을 살펴보면 아금고보와 현행은 황(E♭), 임(B♭), 남(c), 황(e♭), 태(f), 고(g), 임(b♭), 남(c'), 黃(e'♭), 太(f')로 출현음이 같다. 그러나 아금고보 해탄에는 무(d♭)음이 추가되어 있는 것을 알 수 있다. 아금고보와 현행의 각 章 구분방법을 살펴보면 현행군악 1장은 10장단이고, 2장은 9장단이며, 3장은 22장단, 4장은 7장단이다. 그런데 아금고보는 1장이 9장단으로 현행보다 한 장단 짧고, 2장은 9장단으로 현행과 장단 수는 같으나 종지는 1장처럼 현행보다 한 장단 먼저 끝난다. 3장은 현행보다 한 장단 먼저 시작하여 모두 11장단이고 그 뒤 장단에 권마성이라 기록되어 있다. 권마성도 현행보다 한 장단 먼저 시작된다. 4장은 아금고보에서는 구분이 없다. 아금고보의 해탄은 제목이 軍樂二章解彈이라고 되어 있으나 그 시작이 2장 초두가 아닌 1장의 제 8장단에서부터 미리 시작되고 있다. 그리고 그 끝도 2장의 제8장단이기 때문에 해탄가락이 모두 11장단이 되는 것이다. 이러한 군악의 章구분을 통해 아금고보의 군악·軍樂二章解彈과 현행 군악의 선율을 비교한 결과는 다음과 같다. 제1장에서 아금고보의 해탄가락이 시작되기 전 제7각까지는 현행과 아금고보 선율이 매우 유사하게 나타난다. 그러나 해탄가락이 등장하는 제8각부터는 아금고보 원가락과 해탄가락은 다른 경우가 많고, 제10각부터는 아금고보 해탄가락과 현행가락의 동일선율이 나타나기 시작한다. 제2장에서 제1각은 그 앞 장단에 이어 아금고보의 원가락보다 해탄가락이 현행과 같다. 제2각의 3·4대강부터 제3각까지도 아금고보 원가락보다 해탄가락이 현행과 더 유사하다. 제5각의 3·4대강부터 제6각까지는 아금고보의 원가락과 현행가락이 유사함을 보여준다. 현행의 군악가락은 아금고보의 원가락과 유사한 장단도 있고, 해탄가락과 유사한 장단도 있는 것이 특징이다. 즉, 『유예지』나『방산한씨금보』에서는 해탄가락이 현행의 원가락으로 계승됐는데, 『아금고보』에서는 해탄가락의 일부분과 원가락의 일부분이 현행가락으로 계승되고 있는 것을 알 수 있다. 제3장에서 제2·3각은 유사선율이 보이기도하지만 제3각이하 13각까지는 두 선율이 거의 같다. 제14각부터 1대강에 선율이 유사하게 나타나는 것은 문현 주법의 변화 때문이며, 4대강에 선율이 유사하게 나타나는 것은 보조음의 사용 때문이다. 3장 제3대강에서 아금고보와 현행 선율이 4장단에서만 비슷하게 나타나고 나머지 18장단의 선율은 같다. 제4장에서 제1각은 아금고보와 현행의 선율이 같게 나타나고 제2각에서 유사선율로 진행하다가 제3각에서 선율이 달리 나타난다. 제4각과 제5각까지는 동일하거나 유사선율로 진행된다. 현행군악은 제1장의 선율이 2장과 4장에서 반복되는 모습을 보여주나 아금고보는 이러한 반복이 제2장에만 나타나는 것을 알 수 있다.;This paper compares Kunak Chapter 2 Haetan of Ageumgobo and the Kunak(“Military Music”) of Modern to find whether the Kunak rhythm of Modern originated from Kunak rhythm of Ageumgobo or Kunak Chapter 2 Haetan. First, The advent tones of Ageumgobo and the Modern are as follows: 황(E♭), 임(B♭), 남(c), 僙(e♭), 태(f), 고(g), 임(b♭), 남(c'), 黃(e'♭), 太(f'). As shown in the above the tones of Ageumgobo and the Modern are the same. But it was found that in the Haetan of Ageumgobo, the tone 무(d♭) was added. Let's find the way of assorting each chapter of Ageumgobo and the Modern. Chapter 1 of Kunak of Modern has 10 beats. Chapter 2 of it has 9 beats. Chapter 3 of it has 22 beats. Chapter 4 of it has 7 beats. But the chapter 1 of Ageumgobo has 9 beats that are one beat short from the Modern. Chapter 2 of Ageumgobo has 9 beats that are same to the Modern. But it terminates one beat earlier than Modern Kunak like the chapter 1. Chapter 3 begins 1 beat earlier than Modern Kunak having 11 beats. In the next beat the word Gwonmaseong was recorded. Gwonmaseong starts one beat earlier than Modern Kunak. Ageumgobo doesn't have the assortment for the chapter 4. Haetan of Ageumgobo has the title of Kunak Chapter 2 Haetan. But it starts from 8th beat of Chapter 1 rather than the first of Chapter 2. And the end is the 8th beat of Chapter 2. So Haetan has all 11 beats. Through the chapter assortment of Kunak, it can compare the rhythms of the Kunak of Ageumgobo, Kunak Chapter 2 Haetan and the Kunak of Modern. The result is as follows. In Chapter 1, they rhythms of Modern Kunak and Ageumgobo go very similar to each other until 7 gak before the melody of Haetan of Ageumgobo starts. But from 8 gak where Haetan melody starts, the origina l melody of Ageumgabo and Hatan melody are different in great quantity. From 10 gak, same rhythms of Ageumgobo Haetan melody and Modern Kunak melody start to appear. In Chapter 2, Haetan melody is same to Modern Kunak rather than to the original melody of Ageumgobo at 1 gak. Haetan melody rather than the original melody of Ageumgobo is more similar to Modern Kunak from 3·4 of 2 gak to 3 gak. The original melody of Ageumgobo is similar to Modern Kunak melody from 3·4 of 5 gak to 6 gak. Some rhythms of the Kunak melody are similar to the original melody of Ageumgobo. Some are similar to Haetan melody. It means that Modern Kunak melody has succeeded some parts of Haetan melody at 『Yuyeji』and 『Bangsanhansigeumbo』. But Modern Kunak melody has succeeded some parts of Haetan melody and some parts of original melody at 『Ageumgobo』. In Chapter 3, there are some similar rhythms at 2·3 gaks. But from 3 gak to 13 gak, the two rhythms are almost same. The reason of similar rhythms from 14 gak to 1 daegang is the change of Munhyun execution. The melody is similar at 4 daegang because of complementary sound. At Chapter 3 and 3 daegang the melodies of Ageumgobo and Modern Kunak are similar at 4 beats. The remaining 18 beats have the same melodies. In Chapter 4, the melodies of Ageumgobo and Modern Kunak are same at 1 gak. At 2 gak the melodies are similar at first but changes at 3 gak. The melodies are same or similar at 4 gak and 5 gak. The melody of Chapter 1 repeats in Chapter 2 and Chapter 4. But this repetition appears only at the Chapter 2 for Ageumgobo.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE