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Paul Hindemith의「Ludus Tonalis」에 관한 연구

Title
Paul Hindemith의「Ludus Tonalis」에 관한 연구
Other Titles
A Study on "Ludus Tonalis" by Paul Hindemith
Authors
김덕진
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
힌데미트(Paul Hindemith, 1895-1963)는 20세기 신고전주의의 대표적 작곡가로 낭만주의 양식을 거부하고 낭만 이전의 전통과 연결되는 과정에서 전통 음악관의 비판적 수용을 거쳐 독자적 이론에 기반을 둔 조성에의 복귀를 통해 신고전주의 양식을 표방하였다. 힌데미트 작품 전체에서 전통양식인 대위법적 다성음악이 중심을 이루지만 힌데미트 특유의 선율적, 음악 형식적, 그리고 리듬적 측면에서의 변화를 나타내었다. 그의 대표적 대위법적 피아노 작품인 「음의 유희」(Ludus Tonalis, 1942)는 바로크의 푸가적, 대위법적 처리의 사용을 현대적 어법으로 바꾸어 새롭게 구사한 작품 중의 하나로서 장·단조의 조성체계를 자신의 어법으로 대신하고 있다. 이 작품은 힌데미트의 독창적인 작곡법상의 이론체계를 반영하고 있다. 조적 구조 안에서 반음계의 12음을 자유롭게 사용한다는 개념을 기반으로 하여 배음렬(Series)음계에 기초한 12개의 반음들을 각각 중심음으로 사용하고 있다. 작품의 전체 구성은 각각 하나씩의 전주곡(Praeludium)과 후주곡(Postludium), 12개의 조로 된 12개의 푸가(Fugue)와 푸가들을 연결하는 11곡의 간주곡(Interludium)들로 구성되어있다. 작품을 분석하기에 앞서 힌데미트의 전체적인 작품 양식을 살펴봄으로 그의 작품 전반에서 드러나는 고전적 양식과의 연관성을 알아보고 기존의 조성체계를 대신하여 힌데미트가 확립한 조성체계에 기초한 음정과 화음의 개념이 어떻게 그의 작품 속에서 실현되었는지 살피고자 한다. 또한 주제 전개에 있어서 음악적 선율의 기본적 4가지 형태인 원형, 전위, 역행, 그리고 역행전위의 사용과 주제와 응답의 관계를 살펴봄으로 전통적 양식과 새로운 양식의 접목을 밝히고자 한다.;Paul Hindemith is the most figurative composer of Neoclassicism in 20th century. He refused to follow Romantic tradition. but rather pursued pre-romantic ideals for his music and rebuilt tradition tonality through his critical response to the earlier tradition based on reader response theory. Although he followed conventional counterpoint and polyphony, he accomplished his unique melodic. formal, and rhythmic change in his composition. His foremost use of contrapuntal polyphony is well represented in 'Ludus Tonalis', in which he translated Baroque fugal and contrapuntal style based on major, minor tonality into a modern style on his own way of composition. With his free uses of 12 tones of chromatic scale in tonal structure, he creates his new composition theory of chromatic scale of 12 semitones based on overtone-series. Especially, 'Ludus Tonalis' shows the influence of traditional style which consists of a prelude and a postlude, 12 fugues each in a different tonality, and 11 interludes linking the others. 'Ludus Tonalis' will be discussed as his major composition to explain his use of interval and chord in his unique tonality which transfer and also connects earlier traditional styles to new creational styles of Neoclassicism of four basic melodies which are original, inversion retrograde and retrograde-inversion, and the relationship between subject and answer in composition. Analysis of 'Ludus tonalis' in depth will show the connection between pre-romanticism and neoclassicism in composition of Hindemith`s and significance of his work in Neoclassicism
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