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Robert Muczynski(b. 1929)의 「Suite for Piano, Op. 13」에 관한 연구

Title
Robert Muczynski(b. 1929)의 「Suite for Piano, Op. 13」에 관한 연구
Other Titles
A Study on 「Suite for Piano Op. 13」By Robert Muczynski
Authors
김보라
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 로버트 무진스키(Robert Muczynski, b. 1929)의 「피아노를 위한 모음곡(Suite for Piano), Op. 13」에 관한 연구이다. 본 연구에서는 무진스키의 음악에 나타나는 일반적인 특징을 살펴본 후, 「피아노를 위한 모음곡, Op. 13」의 분석을 통해 최종적으로 무진스키의 음악 어법을 이해하는 데에 목적을 두었다. 20세기에는 어떤 한 흐름이 주류를 이루기 보다는 여러 가지 흐름이 공존하는 시기였다. 음악에 있어서도, 20세기에는 여러 흐름이 공존하였고, 과거의 음악에 뿌리를 두면서도 과거와는 다른 새로운 기법의 음악이 탄생하였다. 이 중 가장 획기적인 사건으로는 기능적인 조성으로부터 탈피와 새로운 것의 시도를 들 수 있겠다. 20세기의 이러한 음악적 특징은 여러 작곡가들의 작품을 살펴보면 더욱 확실히 알 수 있다. 무진스키도 이러한 20세기 작곡가들 중 한 명이다. 무진스키는 신고전주의 작곡가로 분류할 수 있으며, 20세기의 작곡기법을 사용했지만, 20세기에 유행하는 무조주의(atonalism)나 12음 기법을 사용하지 않고 전통적인 음의 소재로 작곡하였다. 즉, 전통적인 형식이나 소재를 사용하되, 그것을 그대로 사용하는 것이 아니라 무진스키 스스로 공부하고 확립한 자신만의 방법으로 20세기에 적합한 어법을 사용하고 있다. 이러한 무진스키의 작곡 스타일은 그의 스승인 알렉산더 체레프닌(Alexander Tcherepnin, 1899-1977)의 영향을 받은 것으로, 이것을 발전시켜 무진스키만의 스타일을 확립 시켰다. 본 논문은 무진스키의 피아노 작품에 나타난 전반적 특징을 소개하고, 「피아노를 위한 모음곡, Op. 13」의 악곡 분석을 통하여 무진스키의 20세기 음악 어법을 정리하였다. 무진스키는 조성 음악(tonal music)을 추구하였고, 서정적인 선율과 힘찬 리듬, 그리고 타악기적 요소를 그의 작품에 사용하였으며, 테크닉적으로는 빠른 패시지(passage)와 도약적 선율을 많이 사용하였다. 그리고 아티큘레이션(articulation)과 다이나믹, 페달의 사용, 지시 사항(expressive marking) 등을 자세하게 표시함으로써 그가 나타내고 싶어하는 음악 세계를 연주자에게 잘 전달하고 있다. 이러한 무진스키의 특징은 「피아노를 위한 모음곡, Op. 13」에 잘 나타나 있다.;This thesis is a study on Robert Muczynski (b. 1929)’s「Suite for Piano, Op. 13」, a part of the repertoires of this author’s recital for the completion of Master’s degree. In this thesis, the author searches general characters of Muczynski’s music and ultimately aims at the understanding of musical idiom through the analysis of Muczynski’s work. The 20th century was a time that the various streams coexisted rather than a single main stream. In the music, various musical streams coexisted, too, and the new music, based on the old one, came into the 20th century. The epoch-making events were both escaping from functional tonality and a trial to be self-renewal from functional tonality. When we come into the music of numerous composers, we certainly become to know the musical features of the 20th century. Muczynski was also one of them, who had the features of 20th century, but was classified as one of neo classicism composers who applied an idiom of the 20th century, not using atonalism or twelve-tone technique prevailed at that time as it is, but composing the music with traditional tone. In brief, he made best use of the traditional form or material for music, but not used itself as it is, by modifying it into proper tone suitable for the 20th century. The style of Muczynski has been influenced by his teacher, Alexander Tcherepnin (1899-1977) and established as his own style. This thesis showed the general features of Muczynski’s piano work and summarized musical idiom of Muczynski in the 20th century through the musical analysis of 「Suite for Piano Op. 13」. Muczynski pursued a tonal music and used lyric melodies together with dynamic rhythms and percussion styled factors as well as technique such as fast passages and melodious skips. Additionally, his music was well transferred to performers by showing detailed articulations, dynamics, use of pedal and expressive markings, and so on. Judging from the point of these views, Muczynki is one of leading composers in the late 20th century and we can say that the 「Suite for Piano Op. 13」 is one of the his masterpieces, which well reflected his musical expression generally.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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