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R. 슈만의 「빈 사육제(Faschingsschwank aus Wien) Op. 26」 에 관한 연구

Title
R. 슈만의 「빈 사육제(Faschingsschwank aus Wien) Op. 26」 에 관한 연구
Other Titles
A Study on R.Schumann's Faschingsschwank aus Wien Op. 26
Authors
김주연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업 연주 프로그램 중 하나인 슈만(Robert Alexander Schumann 1810~1856)의 「빈 사육제(Faschingsschwank aus Wien) Op. 26」에 관하여 연구한 것이다. 낭만주의 음악의 대표적 작곡가 중의 한 사람인 슈만은 피아노곡, 예술가곡, 실내악곡, 교향곡, 오라토리오 등을 작곡하였는데, 특히 피아노음악과 예술가곡에 뛰어난 작품을 남겼다. 그의 피아노 작품에는 규모가 큰 형식과 함께 주로 짧고 자유로운 형식의 성격소품(character piece)이 많으며, 문학 작품이나 시적영감에 의하여 표제를 붙인 곡들이 많은 것을 알 수 있다. 1839~1840년 작곡된 「빈 사육제(Faschingsschwank aus Wien) Op. 26」은 모음곡으로 된 성격 소품의 대표적 작품으로서 총 5곡 (Allegro- Romanze- Scherzino- Intermezzo- Finale)으로 구성되어 있으며 낭만적 대 소나타(Grande romantique sonata)라고 이름 붙여지기도 하였다. 제1곡은 자유로운 론도형식으로 ABACADAEAFACoda의 구성이며, 제2곡은 ABA'의 3부형식이며, 제3곡은 론도형식, 제4곡은 AA'A''의 3부형식, 제5곡은 소나타형식을 사용하였다. 선율은 짧은 주제동기를 가지고 반복, 발전시켜 나아가고 'clara motto' 와 '질문형 프레이즈선율'이 자주 사용되었다. 리듬은 당김음, 교차리듬, 붓점리듬, 악센트 등 다양한 구사를 통해 활기있는 사육제의 정경을 표현하였다. 조성은 전조의 움직임이 빈번히 나타나며, 화성은 그의 개성적 요소를 나타내는 반음계적 진행과 비화성음, 7화음·9화음 등이 사용되어 낭만적인 분위기를 나타낸다.;Robert Alexander Schumann (1810~1856), one of the representative composers in the Romanticism wrote good works for piano music, Lied, chamber music, symphony, oratorio particularily for short piano music and Lied. His piano music has short and poetic character pieces relevant to literature elements rather than piano sonata, which was prevalent during classical music era. Faschingsschwank aus Wien Op. 26 composed in 1839~1840 which is one of the Schumann's programmatic suites, consists of five movements which deviate from the traditional forms of the Clara era. Allegro, the first piece has a vigorous mood of the carnival, and that has a type of rondo. Romanze, the second piece, is in a three-part form with beautiful lyric melody compared to the first piece. Scherzino, the third piece, is a vigorous and humorous piece with rondo. Intermezzo, the fourth piece, has an abundant and strong tone, and that is in a three-part form, and Finale, the last piece, is in a splendid and vivid sonata-allegro form. The melody is simple and shows frequent repetitions and sequential progress throughout the works and the clara motto, which consists of the first movement, keeps coherence by presenting in the whole movement. It is often used various rhythms such as dotted rhythms, syncopations, cross rhythms, accent, sforzando, etc. He especially gives feeling of unification through repetition of motive suggested in the piece. Tonality has been enlarged by unclear and frequent modulations. In the harmony, he often used non-harmonic tones, chromatic scale progression, 7th and 9th chords.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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