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메타분석을 이용한 모바일미디어 어포던스 고찰

Title
메타분석을 이용한 모바일미디어 어포던스 고찰
Other Titles
A study on Composition Affordances Model of Mobile communication
Authors
강윤화
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원용
Abstract
모바일미디어는 무엇보다 사용자에게 최적의 커뮤니케이션 환경을 제시하는 것이 중요하다. 모바일미디어는 TV와 컴퓨터 같은 기존 미디어들의 커뮤니케이션 방식을 차용하고, 동시에 모바일만의 독특한 매체적 속성을 고려함으로써, 새로운 상호작용 및 커뮤니케이션 양식을 만들어내고 있다. 그러나 이러한 새로운 방식의 모바일 커뮤니케이션은 사용자들에게 이전 매체에서 경험했던 방식과 또 다른 환경을 제공함으로써, 혼동하거나 불편을 야기 시키고 있다. 기존 매체들과 동일한 양의 정보가 소통되고 커뮤니케이션 객체가 늘어난 반면, 이를 담아내는 하드웨어 및 소프트웨어의 범주는 모바일 미디어의 여러 가지 특성에 의해 제한되고 있기 때문이다. 그러므로 사용자에게 더욱 감각적이고 자연스러운 모바일 커뮤니케이션 환경을 제공하는 것에 대한 중요성은 한층 더 강조되고 있다. 그러나 지금까지 이루어진 대부분의 모바일관련 연구들은 단편적인 하드웨어와 영상 이미지 관점으로만 접근되었다. 더욱이 이러한 연구들조차 모바일을 매우 세부적인 차원에서 제한적으로 다루고 있기 때문에, 모바일 커뮤니케이션 환경에 있어 근본적으로 무엇보다 중요하게 요구되는 감각적 특징에 관한 연구는 아직 진행된 바가 없다. 이에 본 연구에서는 ‘환경이 제공하는 감각적이고 기능적인 특징‘을 의미하는 어포던스 개념을 통해 이에 대한 해답을 찾아보고자한다. 기본적으로 생태학적 입장에서 출발한 어포던스 개념은 환경과 인간 사이의 감각 및 지각에 관한 확장된 의미를 제공한다. 이러한 어포던스 개념은 모바일 미디어가 소통되는 정보를 효과적으로 전달하고, 사용자의 편의성을 높이는데 중요한 영향을 미친다는 점에서 주의 깊게 고려해야 할 필요가 있다. 본 연구는 모바일미디어 어포던스를 밝히기 위해, 지금까지의 어포던스 관련 연구들에 대해 메타분석을 실시했다. 그리고 실증적인 어포던스 속성 구성을 위해 기존 문헌에서 도출된 관련 개념들을 차용하여 이에 적용하였다. 메타분석은 기존 연구들에 대한 총체적인 고찰을 통해, 서로 상이한 모델과 다른 자료들의 결과를 통합적으로 분석함으로써 전혀 다른 상황 하에서의 결과를 일반화 시킬 수 있는 장점이 있다. 이러한 메타분석을 통한 모바일미디어 어포던스를 도출하는 것은, 지금까지 방대하게 이루어진 어포던스 관련 연구를 정리하여 체계화 하였다는 이론적 의의와 함께, 앞으로의 연구에 기반 하는 새로운 방향을 제시했다는 함의를 지니고 있다.;Above all one of the most important things in mobile media is how the environments afford the best communication to the user. Mobile technologies borrowed the way of communication from old media such as TV or computer. As the mobile media have unique properties not shared with the old medias, new ways of interaction and communication have to be explored. But this new way of communication afford different environments from the environment the user is accustomed to, accordingly they can experience confusion and inconvenience. The amount of information is still the same, but the category of communication is limited by properties of mobile media. Therefore, to afford natural and sensible mobile communication becomes more important. Already many studies researched about hardware and visual images of mobile. Besides, these reached only to narrow categories; hence there are yet no studies about sensible properties of mobile media. The goal of this study is to find the answer about this issue using the concept of affordances. This is regarding sensible and functional properties from the environment and the concept based on ecological psychology. This concept affords extensive meaning about sense, cognition between human and environment. We should consider affordances having a tremendous impact on usability and effective information transmission. This study has investigated the model of affordances utilizing meta analysis. To compose the positive affordances model, the property of mobile media was borrowed from reference. Meta analysis has the benefit that it can be used to formalize the full investigation and to compare with existing studies. For that purpose, this study reviewed eighty of the most well known journals discussing that topic until now. Finding these implies that this study extended the concept to mobile media, while the previous studies only considered the affordances concept in the area of hardware and visual imaging.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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