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실비아 플라스 연구

Title
실비아 플라스 연구
Other Titles
A Study of Sylvia Plath: A Search for the Female Poetic Self
Authors
고찬미
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정덕애
Abstract
본 논문은 실비아 플라스가 남성 중심 사회에서 여성 시인으로서의 정체성을 확보하여 자신의 목소리를 형성해나가는 과정을 초기시에서 후기시까지 검토하고자 한다. 서장인 제 1 장에서는, 우선 플라스의 여성관이 그녀의 시와 밀접한 연관을 짓고 있는 점을 보여주고자 한다. 그녀가 자신의 여성성에 대한 긍정적인 가치를 부여하지 못했던 때 완성된 시들과 여성의 존재에 대한 진지한 고민 이후 만들어진 시들은 대조를 이루기 때문이다. 달라진 관점에 의해 그녀의 시는 중대한 변화를 일으키면서 초기시와 후기시로 구분된다. 이 중 후기시에서 플라스가 시인으로서 성취감을 가지게 된 사실에 의해, 플라스가 시인으로서 궁극적으로 무엇을 추구해나갔는지 초점을 맞추어야 할 필요를 느끼게 된다. 플라스의 초기시를 주로 분석하는 제 2 장에서는, 그녀가 자신감이 담긴 목소리를 획득하는데 힘든 기간을 통과하여야만 했다는 점을 살핀다. 여성과 위대한 시인이 양립되기 힘들다는 관점을 고수할 당시, 그녀는 남성 전통에 의존하여 시인으로서 성장해나가고자 했다. 플라스를 시인으로서 발전하도록 이끈 것은 남성 중심 전통이기는 했지만, 그것은 동시에 그녀가 진정 원하는 목소리를 발현시키는 것을 저지하였다. 이렇게 시인으로서 부진함과 좌절감을 반복하여 맞이했던 그녀의 모습을 플라스는 초기시에 반영한다. 본인을 성공하지 못한 시인의 모습으로 조명하는 과정을 거치면서, 플라스는 창조적 힘의 근원이라 믿고 따랐던 남성 전통에 대한 한계를 절감하게 된다. 이 깨달음은 플라스에게 기존의 생각과 태도를 바꾸도록 종용한다. 다음 장에서는, 플라스가 남성 전통에 대한 감정과 태도를 바꾼 이후 쓰여 진 후기시를 고찰한다. 플라스는 여성이 창조적 능력을 내재하지 않았다는 기존의 생각을 버리면서, 더 이상 남성 전통에 기대지 않는다. 여성의 가치가 원래 무의미 한 것이 아니라, 가부장제 사회에서 평가 절하된 것이라고 의식한 이후, 그녀는 여성 자아를 토대로 시를 써야 한다는 생각을 하게 된다. 그런데 플라스가 현실에서 바라 본 여성의 자아는 수동성과 저항이라는 이중적인 모습으로 나뉘어져 있었다. 여성의 자아가 온전히 하나의 주체로서 통합된 것이 아니라, 분열되어 있다는 것에 그녀는 초점을 맞추어, 여성이 이 취약한 자아로부터 벗어나 새로운 자아를 형성해야 함을 후기시에서 일관되게 보여 준다. 특히 여성의 옛 자아를 남성 중심 시선에 가두어져 있는 몸으로 비유하면서, 이 몸으로부터 여성이 벗어나 자유로워질 것을 강조한다. 그 과정은 동시에 남성 전통으로부터 완전히 분리되는 한 여성 시인으로서의 플라스를 투영시키기도 한 것이다. 이렇게 플라스는 후기시를 쓰는 동안, 본인의 경험과 생각에서 비롯되어 발화된 목소리를 형성해 나가게 된다. 여성의 자아 탐색을 통해서, 압도적인 남성 전통에 굴하지 않고 여성 시인으로서의 정체성을 찾아 내면으로부터 흘러나오는 진정한 목소리를 갖게 되었던 플라스는, 남성 중심 사회에서 여성 시인으로서 어떻게 시를 쓸 것인가에 대한 해답 중 하나를 제시해준다. 따라서 플라스는 본인의 자아와 시를 성숙 발전 시켜 나갔을 뿐만이 아니라 여성 시 전통을 구축해나가도록 기여한 여성 시인으로서 큰 의의를 지닌다.;This thesis aims to show the way Sylvia Plath found her true voice in writing by tracing the aspects of change from her early to later poems. This study will attempt to show that the transformation in Plath's poetry was an inevitable process that marked her formation as a woman and poet. Chapter 1 examines the causes that induced Plath to make a distinction between her early and late poems. When her point of view about the experiences and lives of women changed, she modifies her attitude in writing. By inquiring into femininity, Plath could be sure that she attained her authority as a poet. Chapter 2 examines the fact that Plath was not able to achieve great success with ease and speed. From the beginning she had difficulties to have faith in her own creativity. The early Plath composed her poems on a belief that women lack in creativity and authority. Accordingly, her early poems were written from a male point of view. Plath hoped to be empowered with the poet's voice, which resulted almost in silence when she could not achieve it. This demonstrates that Plath's poetic system based on the patriarchal literary tradition combines generative and destructive power. Plath realized that she was not able to fully grow out of patriarchal nurturance, and that she needed to free herself from the male tradition. The following chapter deals with Plath's late poems in which she focused on the female Self. Believing that she would be endowed with true voice by looking into her Self, she tried to reevaluate women's lives and femininity in her poetry. Plath's attention to how a woman leads a life made her notice the disrupted state of the female Self. She made an effort to establish the new female Self by eliminating the divided old one. Her effort to establish the female Self and identity bestowed her with true poetic voice. Through these analyses, it was possible to view Sylvia Plath's confidence in her own creative competence. She is considered as a woman poet who answered the question how women write. Therefore, her work did not only mature her poetic Self, but constructed and developed the female poetic tradition.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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