View : 501 Download: 0

L.v. Beethoven 의 Piano Sonata Op.27, No.1에 관한 연구

Title
L.v. Beethoven 의 Piano Sonata Op.27, No.1에 관한 연구
Other Titles
A study on the Piano Sonata Op.27, No.1 in E^(♭)major by Ludwig van Beethoven
Authors
배성원
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원 음악학부
Degree
Master
Abstract
Beethoven is composer who completed the classicism and opened romanticism in music. His music is fused on his individuality and unique music style based on the tradition. His works show the development progress through composed his piano sonata in his whole life. Especially, his sonata of second period expressed the new aspect and various transformations in his own style. His music piano sonata Op.27, No 1 in this thesis, is one of the music, which shows the features of his second period. Also it designated as "Sonata quasi una fantasia" in which has the new trial is improvising and freely technique unlike traditional sonata form. This music is composed of unique dynamic progress that has more and more increasing dynamic from first movement to the final movement. Its first movement is a unique Andante of the ternary form, the second movement is scherzo of fast tempo and last movement is slow and majestic rondo sonata form. Each movement uses uncertain cadence that is linked as attacca subito, which goes to climax to the rondo without break. Especially each movement has the related key area so that it seems to be Fantasia. Through this sonata, there are Beethoven's trials, which were free way related to the creative characteristics from sonata form and the expression of his own unique style.;베토벤은 전통과 개성을 잘 융합하여 독창적인 양식을 작품으로 나타냈으며 음악표현의 새로운 영역을 개척했을 뿐 아니라 19세기 낭만음악의 선구자적 역할을 한 작곡가이다. 그의 생애 전반에 걸쳐 작곡된 피아노 소나타는 베토벤 자신에게도 큰 위치로 차지하며 피아노 음악사에 있어 위대한 작품임에도 틀림없으며 베토벤의 음악세계와 이상을 이해하기에 충분하다. 베토벤 피아노 소나타 Op.27, No.1은 중기시대 작품으로 독자적인 새로운 양식이 확립되고 내면적, 외면적으로 성숙기를 맞고 있다. "환상곡풍의 소나타(Sonata quasi una Fantasia)" 라는 제목에서 나타난 것처럼 즉흥적이고 환상적인 자유로운 성격을 볼 수 있으며, 보통의 고전 소나타와 달리 악장의 배열이나 구성에 있어 차이를 보인다. 이 곡은 3개의 악장으로 되어있는데 개개의 악장이 그 자체로써 이루어져 있고, 갖춘마침에 의하여 중단되지 않고 각 악장사이에 겹세로줄 없이 attacca subito를 사용하여 연속된 하나의 곡을 이룬다. 또한 1악장에 소나타 형식(Sonata form)을 사용하지 않는데 비해 3악장의 론도(Rondo)에 중점을 두었다는 점에서 전통적인 소나타와 커다란 차이를 보인다. 본 논문에서 연구한 작품을 통해 베토벤이 고전형식 가운데 개성과 자유로움을 표현하고자 했던 작곡가의 생각을 읽을 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE