View : 747 Download: 0

메시앙(O. Messiaen)의 아기예수를 향한 20개의 명상(Vingt Regards sur L'Enfant-Jésus)」에 관한 연구

Title
메시앙(O. Messiaen)의 아기예수를 향한 20개의 명상(Vingt Regards sur L'Enfant-Jésus)」에 관한 연구
Other Titles
A study of the Olivier Messiaen's Vingt Regards sur L‘Enfant Jesus for Piano
Authors
최수연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업 연주 프로그램 중 하나인 메시앙(Olivier Messiaen 1908-1992)의「아기예수를 바라보는 20개의 명상」(Vingt Regards sur L‘Enfant Jésus)에 관하여 연구한 것이다. 메시앙은 20세기 중엽 서양음악을 대표하는 작곡가, 이론가, 교육가의 한 사람으로서 독자적인 어법을 구축하여 피아노, 오르간, 관현악 등 여러 분야에 걸쳐 다수의 작품을 남겼으며 대부분의 작품에 종교적 색채가 짙게 배어있다. 메시앙 음악의 사상적 배경은 카톨릭 신앙과 Tristan과 Isolde 신화로 상징되는 인간애, 자연에 대한 사랑이며 이것은 종교적인 신성한 사랑으로 요약될 수 있다. 이런 카톨릭 신앙은 그의 작품들에서 신앙적인 제목과 부제를 제시하거나 악보 서문에 성경구절을 인용하여 보여주고 있다. 또한 그리스와 힌두 리듬 등의 비 서양 음악의 이국적 요소를 도입하여 첨가가치 리듬(added values), 역행불가능한 리듬(nonretrogradable rhythm)과 조옮김이 제한된 선법(modes of limited transposition)등의 개인적인 독특한 어법을 만들었으며 새소리에 큰 관심을 두어 새소리를 채보하며 새의 울음소리의 음색을 낼 수 있도록 연구하였다. 그는 1950년대 주류를 이루는 총렬 음악(total serial music)을 처음으로 시도하였는데 이는 쇤베르크(Arnold Schnberg, 1874-1951)의 12음 기법에서 음고에만 제한하여 사용했던 음렬방식을 음가(duration), 강세(intensity), 연주법(attack)까지 확대 적용시킨 것으로 그의 제자 불레즈 (Pierre Boulez, 1925~), 슈토크하우젠 (Karlheinz Stockhausen, 1928~) 에게 직접적인 영향을 주었다. 1944년에 작곡된 그의 대표적 피아노곡인 「아기예수를 바라보는 20개의 명상」(Vingt Regards sur L‘Enfant Jesus)은 카톨릭 신앙이 잘 들어나는 작품이며 모두 20곡으로 첫머리에 작품개요에 관한 작가의 노트가 있으며 여기에‘하나님의 주제’, ‘별과 십자가의 주제’, ‘화음의 주제’ 가 제시되고 있다. 이 세 개의 순환 주제는 곡 전체에 통일성을 부여시키며 곳곳에서 그의 독특한 음악기법에 의해 변형되어 등장한다. 각 곡에는 특정한 내용의 제목과 서문이 붙어 있는데 이는 기독교 신앙을 기초로 한다. 이 시기, 그가 교육용으로 만든『나의 음악어법』(Technique de mon language musical)이 창간되었기에 이 작품은 그의 독특한 어법인 첨가가치 리듬, 역행불가능한 리듬, 리듬의 확대와 축소, 조옮김이 제한된 선법이 잘 드러나는 작품이다.;Olivier Messiaen, who was to become one of the most individual composers of the twentieth century, undergo various influences like impressionism, neo-classicism, exoticism, and serialism that appeared at the twentieth century. His works are richly varied, but underlying all is a deep spirituality that is rooted in his ardent christian beliefs and his deep love for nature. Be a true Catholic, he carry out the elements for his music work from a Catholic ritual, pieces of art work, theological literature and the Gospels, and also he named biblical title and subtitle in his music. He is inspired by the sound of nature, and in particular, bird song and made a constant effort to express the bird sound with the instrument. These influences gained a foothold in creating his own musical language like rhythm of added values, non-retrogradable rhythms, rhythmic augmentation and diminution by studying「Ragavardhana rhythm」from India and also created the 「modes of limited transposition」to write his music. It is based on seven different series of modes and each modes are may only be transposed a few times before repeating itself. He treated chords as color, and to make new sound, he used added notes, overtones chord, chord over dominant chord and 4th chord. Vingt Regards sur L‘Enfant Jesus, which composed in 1944, is based on his devotion to Roman Catholic and he wrote a「Note de l'auteur」to describe this work, and on each piece, there are a preface about particular substances. These note shows the three rotating themes of the「theme of God」',「theme of stars and cross」,「theme of chord」, which unifies the whole work, and each themes appears differently by using his musical language like rhythm of added values, non-retrogradable rhythms, rhythmics canons, rhythmic augmentation and diminution and the modes of limited transposition. This thesis is designed to analysis the second「Regard de l'etoile」,the 11th 「Premier communion de la Vierge」,the 13th「Noel」,the 14th「Regard des Anges」from his「Vingt Regards sur L‘Enfant Jesus」based upon the following factors; structure, rhythm, mode, harmony in his music. The second piece,「Regard de l'etoile」, which express the birth and death of Jesus, is based on a rotating theme, the 「theme of stars and cross」 and is largely divided into A and B in the aspect of musical form. It shows the added rhythms and the second transposition of Mode1, and Mode3 and the third transposition of Mode4. The 11th piece,「Premier communion de la Vierge,」it is a depictive piece that express the various different point of view of annunciation and birth of the christ. It is A, B, C, A' formed and God theme changes its rhythm. It uses the added rhythm, non-retrogaradable rhythm and augmented rhythm and also showes the every transpositions of Mode2 and Mode7 and occurrence of augmented 4th chord is shown. The 13th piece,「Noel」, is based on the techniques of the instrumental sound and focus on the bell sound, he used a tam-tam, Xylophone, clarinet, flute and cymbals's sound to notice the joy of the Christmas. It is type of Rondo and it uses the「theme of God and showed the added rhythm, non retrogradable rhythm, augmented and (diminuted) rhythm, and also Misrhagbarna from Hindu rhythm. The first, second and fourth transposition of Mode 3 appears in this piece. The 14th piece,「Regard des Anges」, which has the 8 episodes, uses the「 chord theme」and reduce the asymmetric rhythm to express the horror of the angel. It shows the canon rhythm and symbolically routed by the torrent virtuosity of the birds. As follows,「Vingt Regards sur L‘Enfant Jesus」, that composed at the same year his 「Technique of my musical language」announced, is the most logical, creative and significant work that manifest his own unique musical language like mode, rhythm, chord that expanded by accepting the various musical trend.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE