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유니티(Unity)의 개념으로 본 카미유 피사로(Camille Pissarro)의 회화

Title
유니티(Unity)의 개념으로 본 카미유 피사로(Camille Pissarro)의 회화
Other Titles
The study of Camille Pissarro's Paintings through the Idea of Unity
Authors
송선정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
This thesis is the analysis the paintings of Camille Pissarro through the Idea of Unity. Pissarro is famous for his radicalism and anarchism, but his artworks are peaceful and warm. This paradox brings questions about his basic matter of interest and his inner coherence. This thesis presents the unity that was mentioned by Pissarro. Pissarro valued artist's senses, instant experience for artworks, and he emphasized that contemplation and mentality are necessary for understand and arrange the senses. Also, he said that he didn't work outside but in his studio in pursuit of unity. He defined unity as a vision from human spirit . Pissarro's Idea of Unity is related to social problems like the image of labor and industry, which is his matter of concern from his early works. He had been concentrated on labor in rural area all his life, and he had painted about 300 works for the series of cities. So Pissarro's paintings filled with observation and thoughts about rural, urban, social classes. In other words, his unity result from the realistic approach to social problems in France, in the 19th century. In the middle of the 19th century, French society had serious problems because of an overflowing population in cities and a decreasing population in rural areas. And new social class appeared. At this period, realism recognized the actual reality. Pissarro worked again on his paintings in his studio, so he could reflect the spirit of the times. His work was different from the impressionism, which was concentrated on improvise description and freed itself from social judgement although it was also pursuing the contemporaneity. Pissarro described the complex society in the late 19th century, but he showed the unification of classes. He presented the labor in rural area as the origin of the life and a productive element of the modern society. Also he emphasized a peaceful and harmonic aspect of the rural labor. In a series of factories, Pissarro painted a harmonic scene between nature and industry. He described in detail various people in cities, so he brought into relief human autonomy and importance. In pursuit of unity, he reflected a social reality in his painting and searched for the unification. In conclusion, Pissarro's unity was very idealistic and it's aim was realizing a harmonic society.;본 논문은 카미유 피사로(Camille Pissarro, 1830-1903)의 회화를 유니티(unity)의 개념을 통해 분석한 연구이다. 피사로는 급진적인 정치성향과 무정부주의를 고수한 인물로 알려져 있지만, 그의 작품을 보면 급진적인 정치 이데올로기보다는 평화로움과 온화함이 느껴진다. 이러한 패러독스는 피사로의 예술에 놓인 기본적인 관심사는 무엇이며 내적 일관성은 무엇인가라는 질문으로 이어졌으며, 이에 대한 답으로써 그가 언급했던 유니티 개념을 상정해 보았다. 피사로는 작품을 제작하는데 있어 일차적으로 예술가의 즉각적인 경험인 감각을 중요시하였고, 그것들을 이해하고 정돈하기 위해서는 사색과 정신이 필요함을 강조하였다. 또한 그는 인터뷰에서 외광에서 작품을 완성하지 않고 스튜디오 작업을 통해 유니티를 추구한다고 하였으며, 그가 추구하는 유니티는 인간의 정신이 주는 시각이라고 정의하였다. 필자는 피사로의 유니티 개념이 그가 작품 활동 초기부터 관심을 가지고 작품에 반영해온 노동과 산업 이미지, 사회적 문제들과 맞닿아 있음에 주목하였다. 그는 평생 농촌풍경화를 통해 농촌의 노동에 집중했고 말년에는 약 300여점에 달하는 도시연작을 그리고 있는데 그의 작품에는 19세기 후반 사회적 문제였던 농촌과 도시, 사회계층에 대한 관찰과 사유가 담겨있다. 즉, 피사로의 유니티 개념의 형성에는 19세기 프랑스 사회의 정치, 경제적 변혁에 따른 사회적 변화와 문제들에 대한 사실주의적 접근이 자리하고 있었다. 19세기 중후반 프랑스 사회는 도시집중화에 따른 도시문제, 농촌인구의 도시로의 유출로 인한 농촌의 위기, 다양한 사회계층의 등장과 유동성 등을 특징으로 하였다. 이러한 사회적 변화는 예술에서도 사회적 현실을 말하려는 시각으로 이어졌다. 19세기 중반의 사실주의는 현실 사회에 대한 인식과 그 자신이 속한 동시대적 사회적 신념을 특징으로 하였고, 이를 이은 인상주의 역시 동시대성의 추구라는 면에서 사실주의적인 성격을 가진다. 인상주의자들의 동시대성 추구가 즉흥적인 묘사 위주의 형식적인 면에 치우쳐 사회적 혹은 정치적 가치판단에서 자유로운 양상을 띤 반면 피사로는 스튜디오에서 재작업을 통해 사회적 인식과 이를 작품에 반영하려는 시대정신이 강하였다. 19세기 말의 사회계층의 세분화와 다양화 그리고 이로 인한 사회계층의 유동성은 피사로의 사회계층의 통합 이미지 안에서 복합적으로 등장하고 있다. 피사로의 농촌 풍경화에는 농부들 사이에 위계질서나 사회적 차별이 드러나지 않았으며 시장풍경에서는 다양한 사회계층의 만남과 대화가 이루어지는 통합이 구현되고 있음을 작품을 통해 확인하였다. 피사로는 1870년대에 농촌풍경화에서 다양하게 관찰된 사실적인 농촌노동을 묘사하였다. 피사로는 농촌노동을 삶의 원천으로 묘사하고 있으며 농촌노동의 생산성에 주목하였다. 그는 농부들을 19세기 기존의 농촌풍경화에서 인식되어온 자연에 순종하는 전형화 되고 운명적인 인물묘사에서 벗어나 근대적인 사회구조 속의 인물로 묘사하고 있다. 또한 농촌의 위기가 심각해지는 1890년경에는 농촌에서의 노동을 공동체적 조화 속에 이루어진 평화로운 행위로 묘사함으로서 그 중요성을 강조하고 있음을 살펴보았다. 피사로는 일련의 공장 풍경을 통해 자연에 위협적인 요소로 다가오는 산업 이미지를 점차 자연과 조화롭게 공존하는 점진적인 과정을 보여주었다. 또한 피사로는 도시풍경 연작을 통해 그 동안 집중했던 농촌풍경과의 조화를 꿈꾸었다. 1890년대 도시는 인구의 과밀과 자본의 집중으로 인한 빈곤층의 확산, 개인주의의 만연으로 인한 군중 속의 인간의 고독 등을 특징으로 하였다. 피사로는 이러한 도시적 환경 속의 인간을 사회의 구성원으로서 다양한 작업과 계층을 세심하게 표현함으로서 도시적 환경 속에서 인간의 자율성과 중요성을 강조하였다. 피사로에게 있어 유니티란 현실세계에 대한 시각의 반영이며 사회에 대한 진실을 표현함과 동시에 그것의 예술 내적으로 그 한계성을 초월하고 화합과 조화, 통합의 관점에서 예술작품에 표현하는 것이었다. 즉 그가 추구해온 유니티는 매우 이상적이었으며 조화로운 사회를 구현하기 위한 것이었다.
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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