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J. S. Bach의 Partita No.2 BWV 826에 관한 연구

Title
J. S. Bach의 Partita No.2 BWV 826에 관한 연구
Other Titles
A Study on Partita No. 2 of J. S. Bach
Authors
김미영
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업연주회의 연주곡목 중 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 「파르티타 No. 2 BWV 826」에 관한 연구이다. 바흐는 바로크시대의 대표적인 작곡가로 다양한 장르에 걸쳐 많은 곡을 남겼으며 특히 조곡은 그에 이르러 정점을 이루게 된다. 건반악기를 위한 조곡으로는 프랑스 조곡, 영국 조곡, 파르티타가 대표적이다. 바로크 시대의 기준이 된 조곡은 알르망드, 쿠랑트, 사라반드, 지그의 표준악장과 사라반드와 지그 사이에 여러 형태의 무곡이 삽입된다. 이 선택적 무곡은 미뉴엣, 가보트, 에어, 파스피에, 부레, 폴로네이즈, 앙글레즈 등이 있다. 특히, 바흐의 클라비어를 위한 6곡의 파르티타는 바로크 기악음악의 형태와 다양한 형식인 프렐류디움, 신포니아, 판타지아, 오버추어, 프레이암불룸, 토카타의 예비악장을 지니고 있으며, 프랑스 조곡와 영국 조곡에 비해 다양한 악곡 구성을 가지고 있다. 모든 파르티타는 동일한 조성으로 통일되어 있으며 전체적으로 인벤션, 푸가 양식등 대위법적인 악곡이 많다. 각 악장들은 2부 형식을 취하고 있으며, 첫부분은 으뜸조에서 딸림조(단조일 경우 관계장조)로 전조되며, 둘째부분은 딸림조(단조일 경우 관계장조)에서 시작하여 다시 원래의 조성으로 되돌아가서 끝나게 된다. 「파르티타 No. 2」은 전형적인 조곡의 형식인 악장, 순서, 박자, 같은 조성에 의한 곡의 통일을 따르고 있다. 예비악장으로 도입부의 역할을 하는 신포니아(Sinfonia)와 선택적 무곡(optional dance)인 론도(Rondeaux)와 지그(Gigue)대신 사용된 카프리치오(Capriccio)를 합쳐 총 6곡으로 이루어져있다. 제1곡 신포니아(Sinfonia)는 Grave Adagio로 시작하는 붓점리듬의 느리고 장대한 부분과 순차적 진행을 하는 Andante, 대위법적 양식이 나오는 3부분으로 이루어져있다. 1부분은 지속음(pedal tone)을 이용한 3화음과 7화음의 진행으로 이루어지고, 2부분은 32분음표와 당김음 리듬의 순차진행이 특징이며, 3부분은 2성의 Fugue양식으로 되어있는 대위법적인 곡이다. 제2곡 알르망드(Allemande)는 상성부의 짧은 동기의 반복으로 이루어진 캐논으로 리듬 진행의 단조로움을 피하기 위해 많은 조성변화를 사용한 것이 특징이다. 제3곡 쿠랑트(Courante)는 대위법적 기법이 사용되었고, 상성부에서는 붓점리듬과 당김음이 나오고 하성부에서는 지속음을 사용한 것이 특징이다. 제4곡 사라반드(Sarabande)는 조곡의 필수 악장 중에서 유일하게 갖춘마디로 시작하는 느린곡으로, 짧은 음과 긴 음의 대조로 레가토(legato)와 테누토(tenuto)의 효과를 나타내고 있으며, 많은 부속화음을 사용하는 것이 특징이다. 제5곡과 제6곡은 선택적 무곡(optional dance)으로 론도(Rondeaux)와 카프리치오(Capriccio)이다. 론도(Rondeaux)는 주제와 에피소드(Episode)가 교대하는 형식으로, 이 곡에서는 첫마디에 나오는 8분음표의 3개의 음이 곡 전체를 이끌어나가는데 아주 중요한 음형이 되고 있다. 지그(Gigue)대신 사용된 카프리치오(Capriccio)는 3성의 Fugue이다. 이 곡의 주제는 상성, 중성, 하성부를 통해 계속 나오는데 곡끝에 가서 처음에 제시된 조의 주제가 다시 반복됨으로 곡의 통일성을 이루고 있다. 본 논문에서는 건반악기를 위한 조곡에 대해 알아보고 작품에서 보이는 특징, 형식, 구조, 조성, 선율, 리듬 등을 분석하기로 한다.;This thesis is the study about Johann Sebastian Bach's Partita No. 2 BWV 826 for ending the Master's program. Bach was a representative composer who wrote many kinds of music which has many genres, first of all his suite was one of the most important music. The suite for the keyboard instrument is Franch suite, English suite, Partita. The suites which based in the day of Baroque wad Allemande, Courante, Sarabande, Gigue nd put in of itself one piece and some pieces pf rarious dances between Sarabande and Gigue. There are Menuet, Gavotte, Air, Passpied, Bourrée, Polonaise, Anglaise, etc in major optional dance. Six Partita for klavier of Bach had an instrumental music style after baroque and the prelude of various style Praeludium, Sinfonia, Fantasia, Overture, Praeambulum, Toccata and also they had many kinds of music suites more than French suite and English suite. All Partitas were each movement took binary form, as it is, first part was modulated dominant from tonic, and second part begin from dominant, end to original piece again. Partita No. 2 is following the unification of the music such as rhythm, order and the same movement which is based on the typical suite. The preparation movement is compose of six movement, including Sinfonia which plays an introduction part, Rondeaux which is optional dance, and Capriccio replaced of Gigue. Sinfonia as the first movement has Andante, which precedes step by step with magnficant music that begins as a Grave Adagio, made up of three parts which comes from the counterpoint form. The first part consists of the triad proceed and 7th chord, using the pedal tone. The second part has a special character with orderly preceeding of the syncopation rhythm and a thirty-second note. And the third part is the music which has counterpoint music made fugue form. The second movement Allemande has a special trait, using the change of tonality so as to avoid the simplicity in rhythm process as a canon composed of the repetition, the short motive in upper part. The third movement Courante uses the counterpoint technic and in the upper part . It will have dotted rhythm and syncopation in the base, it uses pedal tone. The fourth movement, Sarabande the only slow muisc which has incompleted bar of the essential movement in suite, and it representy the effect of the legato and tenuto in the con trait in the short and long time, and it uses the secondary dominant, which is its trait. The fifth and six movement is the Rondeaux and Capriccio an optional dance. Rondeaux is made of the theme and episode orderly in the music. The three tunes of the eighth note in the first is the most important figure. Capriccio is three parts fugue used instead of gigue. The subject of this music is coming through all parts. It has a unification in the course of the theme repetition proposed for the first time. In this thesis, we are going to try to, analysis its character, form, structure, tonality, melody and rhythm which we can see from the works after looking into the suite for the purpose of the keyboard.
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