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해방이후의 여성국극 연구

Title
해방이후의 여성국극 연구
Other Titles
The study of Yosong Kukkuk after Liberation of 1948
Authors
윤수연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
여성국극은 지난 한 시대를 풍미했던 전통종합예술 중 하나이다. 1950년대 여성국극은 다른 공연문화를 뛰어넘어 독보적인 활동을 했다. 남녀 혼성인 창극에서 여성들만으로 구성된 여성국극(여성창극)의 개념을 정리하고자 국악, 국극, 창극의 등장과 사용을 알아보았다. 그리고 1940년대 해방을 전후하여 창극단의 활동과 여성국극단의 등장을 살펴보았다. 여성국극단이 가장 활발했던 활동 시기인 1950년대를 년도별로 나누어 연구해보고, 1960년대 이후 쇠퇴하여 재등장하는 활동을 살펴보았다. 그리고 여성국극 작품 중 현재 음반에 실려 있는 임춘앵의 작품 ‘백년초’에서 “산천아 잘 있더냐”와 “꽃잎의 이슬”을 채보하여 음악적 특성을 살펴보았다. 여성국극이란 용어는 해방 이후 1948년에 나타났는데, 이 때 민속악과 아악을 국악이라 하고 창극을 국극이라 칭하게 되면서 사용되었다. 여성국극이 등장한 1940년대 전반기와 후반기에는 창극단들의 활동이 있었다. 전반기 활동한 창극단 중 <동일창극단>에서 ‘일목장군(一目將軍)’ 공연 때, 박귀희가 일목장군 역할을 맡아 크게 인기를 얻어 여성국극 발단에 영향을 주었다. 그리고 1940년대 후반기에 <국극사(國劇社)>, <국극협회(國劇協會)>등이 활동하였고, 1948년 <여성국악동호회(女性國樂同好會)>와 1949년 <여성국극동지사(女性國劇同志社)>가 등장하여 활동하기 시작했다. 1948년 여성국악인으로만 결성된 <여성국악동호회>는 ‘옥중화(춘향전)’를 첫 작품으로 공연했고, 두 번째로 1949년 ‘햇님과 달님’을 공연하여 인기를 얻기 시작했다. 그리고 1949년 <여성국극동지사>가 생기고, 1950년에 들어<햇님국극단>, <여성국극단 임춘앵>, <우리국극단>, <여성국극단 진경>과 이 외에 많은 여성국극단이 생겨 다양한 작품을 가지고 활동했다. 1950년대 여성국극단의 활동은 16개의 공연 단체들과 대략 180여 편의 많은 작품수로 굉장히 활발했다. 1960년대 들어 여성국극단의 활동은 점차 줄어들게 되었는데, 이것은 인기에만 치우쳐져 생긴 여성국극단의 난립과 주연급 배우들의 부재와 소재 빈곤, 대중매체와 매스미디어의 사용 급증 등으로 줄어들게 되었다. 1970년대에 여성국극의 활동은 거의 보이지 않았다가, 1980년대에 들어 여성국극인들 김진진, 박미숙, 이군자, 홍성덕 등이 활동을 재기했다. 그리고 <서라벌여성국극단>, <통일여성국극단 박미숙과 그 일행>, <한국여성국극예술협회> 등의 여성국극단체를 만들었고, 그 후 여성국극단의 2004년 까지 계속된 활동을 볼 수 있었다. 여성국극의 공연 작품은 1948년부터 2004년까지 총 200여 편이 넘지만, 5장의 음반자료에서 8작품만을 볼 수 있었다. 여성국극의 음반으로는《콩쥐팥쥐》,《선화공주》,《바보온달과 평강공주》,《여성국극의 여왕 김진진》이고, 판소리 음반《박보아․박옥진 자매의 국악세계》에서 국극이 단편으로 수록되어 있었다. 이 음반들에서 나타난 여성국극 작품은 ‘콩쥐팥쥐(1996)’, ‘선화공주(1996)’, ‘바보온달과 평강공주(1996)’, ‘백년초(1956)’, ‘콩쥐팥쥐(1957)’, ‘언약(1958)’, ‘견우직녀(1958)’, ‘못잊어(1959)’ 등이었다. 제 1세대 여성국극인 임춘앵의 1956년 공연작품인 ‘백년초’에서 “산천아 잘 있더냐”와 “꽃잎의 이슬”의 음악적 특성을 살펴보았다. “산천아 잘 있더냐”는 본청이 G인 계면조로 D, G, A, Bb, D 등의 주요 음을 사용하고, 중모리 장단을 사용했다. “꽃잎의 이슬”은 본청이 G인 계면조로 D, G, A, Bb, D 등의 주요 음을 사용했고, 진양장단을 사용했다. “산천아 잘 있더냐”와 “꽃잎의 이슬”은 판소리 음악 어법에 쓰이는 복잡한 시김새나 청의 이동은 없었다. 그러나 여성국극이 판소리에서 분파된 것으로, 여성국극에 쓰인 두 곡의 음악적 특징이 판소리의 음악 어법과 크게 다르지 않음을 알 수 있었다.;Yosong Kukguk consisting of only female is a unique form of Changguk. It has been made on the basis of Pansori and Changuk. In contrast to Pansori performed by one person, Changguk is performed by several females playing each role of narrative song in unisex troupes. Yosong Kukguk, as the Korea traditional musical, has contributed to the popularization of national classical music for a certain period. It makes national classical music easily understood, which used to be difficult to touch. In addition, it is a composite performing art genre in which songs, dances and plays are integrated and developed as a brilliant piece of theatrical art that touches the audience sometimes with a comedy and sometimes with a tragedy. In spite of a race erasure policy under the rule of Japanese colonial regime, both male and female Changguk activities were active and there were women's movement for the emancipation of women and professionalizing tendency of modern womanhood with the national liberation in 1945. By these women's movement and the spirit of modern womanhood, Yosong Kukguk, the activity of the female Changguk, was largely loved from 1950 to 1965. To commence with Hanimdalnim by in 1948, many Kukguk troupes such as ,, , , , etc have performed actively. The culture of female public performance such like Yosong Kukguk is not behind the culture of male public performance for the art value or public performance activity, however, it is a difficult social issue to deal with its continuance in the male dominated culture. But the woman public performance culture has inherited the tradition steadily. Continuous conservation and effort of such female culture for the development would go on and then, furthermore, the culture of female music should become a development foundation of the female society. The term "Yosong Kukguk" appreared for the first time after the 1948 libration. Folk music and classical court music became National classiccal music while Changkuk was entitled Kukguk. The first and the last half year of 1940s, Changkuk had performed. Among several Changkuk troupes in the first half year of 1940s, was largely loved for "Ilmok Jangkun" played by Park, Gwihee. Afterward, by the late 1940s, , , and were active. and were founded in 1948 and 1949 respectively. , made up of female Korean classical musicians, had its premiere of "Ockjunghwa (Chunhangjun)" in 1948. A year later, it was popular with the general public by "Sun and moon". Including , ,, , , , and other female troupes were also formed. In 1950s, the performance by Yosong Kukguk enjoyed incresing popularity from 1954 to 1958. Thirtheen troupes and more than two hundred performances of Yosong Kukguk reached its great popularity during that period. However, not only facing absence of the leading roles as well as poorness of substance due to incline to public interest, but also developing mass media diminish Yosong Kukguk's activities. As a result, the 1970s was the least active decade for the performance. Since 1980s, female performances such as Kim, Jinjin, Park, Misook, Lee, Gunja, Hong, Sungduk, ect. have orgranized , , to revitalize the play until today. Yosong Kukguk's play has been created two hundred, but only eight out of those remain on records. The records of Yosong Kukguk are 《Kong gi Pet gi》,《Princess of Sunhwa》,《Ondal of fool and Princess of Peangkang》,《Queen of yosongkukkuk Kim jinjin》. There are some pieces of Kukguk in the records of Pansori, 《The world of korea music Back boa Bak okjin sisters 》. Lim, Chunaeng, the first generation of Yosong Kukguk, was a very veratile performer in choreography, composition, singing, directing and performance. Compared both " Mountins and streams", " and "Dew of flower", sung at "Back yeon cko" by Lim, Chunaeng, with a mode of Pansori , the musical feature are as follows; The two piece are C kaemyeon vocal sound. Main note in the scales such as D, G, A, Bb, D and G is analogous. Using an octace and a vibration in a phrase is similar as well. Neverless, Two different rhythms of a tune, Jungmori and Jinyang jangdan, are used. There is no complex like Pansori expression in these music, but the musical feature of Yosong Kukguk and Pansori does not differ.
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