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Johannes Brahms Violin Sonata No.2, Op.100 에 관한 연구

Title
Johannes Brahms Violin Sonata No.2, Op.100 에 관한 연구
Other Titles
A study on Johannes Brahms’ Violin Sonata No.2, Op.100
Authors
한주연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
J. Brahms(1833~1897)는 신고전주의 대표적인 작곡가로서 낭만적인 요소와 고전적인 전통을 잘 융합시킨 작품을 남겼다. 그의 이러한 음악적 성향은 여러 장르의 음악 중 실내악 분야에서 두드러지게 나타나며 Violin Sonata No.2 in A Major, Op. 100은 여러 실내악 작품들 중에 최고의 걸작으로 꼽히며 널리 연주되고 있다. 이 곡은 아름다운 선율의 진행과 서정적인 분위기를 지닌 곡으로, 고전적인 전통의 구조 위에 브람스의 독자적인 음악 세계를 표현함으로써 당시의 낭만주의 작곡가의 작품과 차별화 된다. 이 곡은 3악장으로 구성되어 있으며 각 악장의 특징은 다음과 같다. 1악장은 제시부, 발전부, 재현부를 가진 전형적인 소나타 형식으로, 아름다운 선율선을 가지고 있으며 초기 주제 선율은 1악장 뿐만 아니라 전 악장에 걸쳐 주제 동기로 사용됨으로써 통일감을 주고 있다. 2악장은 3부분 형식이며 Andante와 Vivace의 빠르기로 구분 되어있다. Andante는 피아노와 바이올린의 성부 교차, 역할 교대가 빈번히 일어나 대위법적 요소가 강하고 Vivace는 스케르쪼의 성격을 지니며 민속적 요소가 강하다. 마지막 3악장은 곡의 중간에 경과구를 포함시켜 조성을 모호하게 함으로써 전형적인 론도형식과 차별화를 두었으며, 1악장의 주제 선율과 2악장의 Andante부분의 선율이 복합된듯한 느낌의 선율을 가진다. 곡 전반적으로는 3악장 모두 당김음, 2:3 복합리듬, 지속음, 붓점등의 리듬적 요소가 나타나며 화성은 선율에서는 온음계적이지만 피아노의 반주에서 반음계가 많이 사용된다. 본 논문은 Violin Sonata No.2 in A Major, Op. 100를 형식적, 화성적, 선율적, 리듬적 요소를 중심으로 분석하여 Brahms의 신고전주의 작풍을 이해하고 그의 내면적인 음악 세계를 더 깊이 고찰하는데 그 목적이 있다.;Johannes Brahms (1833-1897) was a representative composer of Neoclassicism who had a unique music style combining romanticism and classicism. This fusion style was well reflected in his 24 works in chamber music. Among them, Violin Sonata No.2, Op.100 is regarded as one of the best masterpieces because of its beautiful melody and lyrical atmosphere. This sonata is composed of three movements. The first movement is in a typical Sonata form which has exposition, development, and recapitulation. Also, first subject of first movement gives consistency through its appearance in all movements. The second movement is in the form of a Lied (three parts) and divided by Andante and Vivace. Andante has a tendency of Counterpoint because of its frequent role exchange between piano and violin. Vivace has a characteristic of scherzo and traditional folk style. The last movement is in a form of Rondo. However, unlike typical forms of Rondo, it is differentiated by its ambiguous tonality through the introduction of bridge passages in the middle of movement. In all movements, the rhythm is characterized by syncopation, 2:3 complex rhythm, cross rhythm, dotted notes, and pedal points. In harmony, while melody is made of whole-tone scale, the piano part is used by chromatic progression. This thesis is aimed at understanding the style of Brahms’ Neoclassicism and investigating his musical uniqueness through a detailed analysis of form, melody, rhythm, and harmony of “Brahms’ Violin Sonata No.2. Op.100.”
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