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dc.contributor.author전미선-
dc.creator전미선-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:51Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:51Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000012394-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178789-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012394-
dc.description.abstract본 논문은 高句麗 古墳壁畵에 나타난 놀이그림을 분석하여 그 특징을 통해 역사성을 찾아보고자 하였다. 지금까지 발견된 고분벽화는 총 106기이고, 그 중 놀이그림이 표현된 것은 15기이다. 고분벽화 속에서 놀이그림의 비중은 크지 않지만 시기적으로 고구려가 가장 번성한 4~5세기에 집중적으로 나타나기 때문에 고구려의 발전과정과 놀이의 표현이 관련있음을 시사한다. 그리하여 고분벽화에 표현된 놀이그림의 지역별·시기별 특징을 파악함으로써 고구려 문화의 통합 양상과 대외교류를 추정해보았다. 놀이그림이 표현된 고분벽화는 평양·안악지역에 10기, 집안·환인지역에 5기가 있는데 무용도, 연주도, 교예도로 분류할 수 있다. 지역별 특징을 살펴보면, 평양·안악지역의 놀이그림은 나무다리 걷기와 고취악대 위주의 연주도가 활발하게 표현된 것이다. 집안․환인지역의 놀이그림은 매사냥과 군무가 나타나고 긴 소매춤이 모든 무용도에 표현된 것이 특징이라고 할 수 있다. 놀이그림은 시기별로도 변화가 나타난다. 평양천도 이전인 5세기 초기에는 평양·안악지역에 주로 분포하였는데 평양천도 이후인 5세기 중반에는 집안·환인지역에 집중된다. 특히 평양·안악지역에 보이던 놀이들이 집안·환인지역의 장천1호분에 집대성되어 나타난다. 이것은 고구려가 평양천도 이전부터 평양경영에 관심을 쏟은 성과물의 하나로 두 지역의 문화적 통합과정이 표출된 것이라 할 수 있다. 문화적 통합 양상은 그 외의 복식과 얼굴형상에도 나타난다. 즉 두 지역의 차별성이 사라지는데 집안․환인지역에 나타나던 고구려의 전형적인 점무늬 복식이 평양․안악지역에도 표현되며 평양·안악지역의 풍만한 얼굴형상이 5세기 이후에는 집안·환인지역의 특징인 갸름한 얼굴로 묘사된다. 이처럼 놀이그림을 통해 두 지역의 문화적 전통이 달랐음을 알 수 있는데, 이것은 결국 두 지역이 문화적 통합을 이루긴 했지만, 전통적 기반이 완전히 해체된 것은 아니었기 때문이라고 볼 수 있다. 그것은 평양·안악지역의 나무다리 걷기와 집안·환인지역의 매사냥과 군무를 통해 살펴볼 수 있다. 평양·안악지역에만 나타나는 나무다리 걷기는 농경지역인 남쪽에서 유래된 놀이로 이 지역이 농경지가 많은 평야지대이기 때문에 자주 표현된 것이다. 집안․환인지역의 놀이그림의 특징은 매사냥, 군무가 나타나는 것인데 긴 소매춤이 모든 무용도에 표현되었다. 매사냥은 북방유목지역인 중앙아시아에서 유래 전승된 것으로 아직도 시베리아나 몽고지역에서 행해지고 있다. 그리고 군무는 국초부터 동맹을 거행해온 집단적 놀이의 성향이 전통으로 남아있기 때문이라고 할 수 있다. 이상과 같은 놀이그림의 변화를 통해 고구려의 문화의 역사적 성격을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 고구려 고분벽화에 나타난 놀이그림을 통해 평양천도를 전후하여 고구려의 문화적 통합이 성과를 거둔 것으로 추정해볼 수 있다. 그러나 평양․안악지역과 집안·환인지역의 지역별 고유성은 유지되고 있었다. 둘째, 5세기 초기 평양․안악지역에 새로운 형태의 놀이그림이 등장한다. 이 그림들은 甘肅에 있는 酒泉 丁家閘 5호묘, 嘉□關 신성 4호묘 등에 표현된 도상과 많은 유사성을 띠고 있다. 이것으로 5세기 초기 고구려와 전진과의 교류를 추정할 수 있었다. 본 논문은 고구려 고분벽화에 나타난 놀이그림으로 고구려 문화에 대해 새롭게 접근하고자 하였다. 고분벽화는 장의미술이라는 특징을 지니고 있어 당시 생활상을 파악하는데 한계가 드러나기도 한다. 그러나 고분벽화의 놀이그림을 통해 고구려사를 문화적인 측면에서 고찰한 것에 의의가 있다고 하겠다.;This thesis tries to examine the historical character by analyzing the paintings of the play appeared on the ancient tomb mural paintings of Koguryo dynasty. By now, there are totally 106 ancient tomb mural paintings found out, and among them, 15 ancient tomb are mural paintings of the play. The role of ancient tomb mural paintings of the play is not so important. However, they were found in the 4th and 5th century, when Koguryo dynasty was most prosperous. So this indicates that there may be some relationships between the developing process of Koguryo dynasty and the expressions of the play. Therefore, it can be possible to infer the aspects of unification and the foreign exchange in the culture of Koguryo dynasty by understanding the periodical peculiarities. Ancient tomb mural paintings that express the painting of the play include 10 paintings in Pyungyang and Anak, and 5 paintings in Jiban and Whanin. We can classify ancient tomb mural paintings as paintings of dancing, playing the musical instruments and exerting technical skills. If observing the features of areas, the paintings of the play in Pyungyang and Anak vigorously express playing the musical instruments such as Walking on the Wooden Bridge and Gochuiakdae. The paintings of the play in Jiban and Whanin present a hawk hunting or group dancing, and Dance with Long Sleeves were appeared in all the paintings of dancing. There are some changes in the paintings of the play according to the periods. In the 5th century, before the transferring the capital to Pyungyang, they are mostly ranged in Pyungyang and Anak. But in the middle of the 5th century, after the moving to Pyungyang, they were distributed in the areas of Jiban and Whanin. Especially, the plays appeared in Pyungyang and Anak were showed up at Jangcheon 1hobun. It was one of the results that had been interested in the management of Pyungyang before the transferring the capital. Also, it could be regarded as the thing that represented the process of cultural unification of two areas. The aspects of cultural unification appeared at dress and facial shape or form. That is, the differences of two areas disappeared and dress of dot occurred in Jiban and Whanin was presented in the way of expressions of Pyungyang and Anak. Besides, after the 5th century, full form of face was changed to lean or oval face, which was one of the characters in Jiban and Whanin. We can point out that the traditions of two areas were different by the paintings of the play. The reason was like this: though two areas achieved the cultural unification, the basis of traditions were not fully dismantled. Walking on the Wooden Bridge of Pyungyang and Anak and hawk hunting and group dancing of Jiban and Whanin were the proofs of this situation. Walking on the Wooden Bridge was the only painting in Pyungyang and Anak, which was derived from the south, the area of agricultural society, and so frequently represented in the paintings. A hawk hunting and group dancing were the features in Jiban and Whanin, dance with Long Sleeves was represented in every painting of dancing. A hawk hunting was originated from central Asia, and it cab be performed in Siberia or Mongol by nowadays. Also, group dance was remained as feature of group play that was performed from the first times of establishment of the country. We can arrange the historical characters of the culture of Koguryo throughout the changes in the paintings of the play. First, it can be inferred that it was successful to unify of cultural unification before and after the moving of the capital. However, the peculiarity of each area was maintained in Pyungyang, Anak, and Jiban, Whanin. Second, new kind of painting of the play appeared in Pyungyang and Anak in the early 5th century. These paintings were many similarities of icons at Jucheon Jeongagab 5hobun and Gayokkwan Shinsung 4homyo. So we can assume the exchanges between Koguryo and Junjin in the early 5th century. This thesis tries to approach to the culture of Koguryo by the paintings of the play appeared at ancient tomb. Ancient tomb mural paintings were the arts of funeral, so they had limitation that there were many difficulties to understand the lifestyles of that time. But there is so important meaning to contemplate the history of Koguryo through the paintings of the play.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅲ Ⅰ. 머리말 = 1 Ⅱ. 고분벽화 속의 놀이그림 = 8 1. 생활풍속도 속의 놀이그림 = 8 2. 놀이그림의 양상 = 12 Ⅲ. 놀이그림의 표현과 그 변화 = 18 1. 놀이그림의 유형과 특징 = 19 2. 놀이그림의 변화 = 42 Ⅳ. 놀이그림 변화의 역사적 성격 = 46 1. 평양천도를 전후한 문화의 통합과 차이 = 46 2. 새로운 놀이로 본 고구려의 대외교류 = 54 Ⅴ. 맺음말 = 61 참고문헌 = 64 ABSTRACT = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3640486 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title高句麗 古墳壁畵에 나타난 놀이문화 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameJun, Mi Sun-
dc.format.pageiii, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사학과-
dc.date.awarded2006. 2-
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일반대학원 > 사학과 > Theses_Master
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