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조형활동을 통한 협동학습에서 사회적 능력별 집단구성에 따른 또래 상호작용 분석

Title
조형활동을 통한 협동학습에서 사회적 능력별 집단구성에 따른 또래 상호작용 분석
Authors
서영선
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 조형활동을 통한 협동학습 과정에서 발생하는 또래 상호작용의 경향을 알아보고, 유아의 사회적 능력(상위수준, 하위수준)에 따라 나타나는 또래 상호작용의 차이를 알아보며, 사회적 능력별로 집단구성(동질집단, 이질집단)에 따라 나타나는 또래 상호작용의 차이를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 조형활동을 통한 협동학습에서 유아들간에 발생하는 또래 상호작용의 경향은 어떠한가? 2. 조형활동을 통한 협동학습에서 사회적 능력에 따른 또래 상호작용은 어떠한가? 1) 사회적 능력이 상위수준인 유아와 하위수준인 유아의 개별행동은 차이가 있는가? 2) 사회적 능력이 상위수준인 유아와 하위수준인 유아의 긍정적 상호작용은 차이가 있는가? 3) 사회적 능력이 상위수준인 유아와 하위수준인 유아의 의존적 상호작용은 차이가 있는가? 4) 사회적 능력이 상위수준인 유아와 하위수준인 유아의 부정적 상호작용은 차이가 있는가? 3. 조형활동을 통한 협동학습에서 사회적 능력별 집단구성에 따른 또래 상호작용은 어떠한가? 1) 사회적 능력이 상위수준인 유아는 동질집단과 이질집단에서 또래 상호작용에 차이가 있는가? 2) 사회적 능력이 하위수준인 유아는 동질집단과 이질집단에서 또래 상호작용에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 대전광역시에 위치한 P유치원의 만 5세 두 학급 60명이었다. 유아의 사회적 능력을 측정하기 위해 안라리(2005)가 번안한 LaFreniere와 Dumas(1995)의 도구인 Social Competence and Behavior Evaluation(SCBE)’을 사용하였으며 담임교사들이 평정하도록 하였다. 사회적 능력 검사를 통해 상위수준 16명과 하위수준 16명 총 32명을 선별하였다. 또래 상호작용 분류를 위해서는 곽주영(1996)의 ‘사회적 상호작용 관찰범주’를 수정ㆍ보안하여 사용하였다. 관찰방법은 자유선택활동 시간에 연구대상 유아들은 2명이 함께 하는 조형활동을 통한 협동학습에 사회적 능력이 같은 유아와 동질집단에 참여하고 사회적 능력이 다른 유아와 이질집단에 참여하였다. 조형활동 내용은 집단구성에 따라 다른 활동을 경험할 수 있도록 ‘나뭇잎 구성하기(8분)’와 ‘폐품 활용하여 우주선 만들기(12분)’ 두 가지였다. 조형활동을 통한 협동학습이 진행되는 과정을 비디오 녹화하여 연구자와 연구보조자는 5초 관찰 5초 기록의 시간표집법을 통해 또래 상호작용을 분석하였다. 자료 분석은 조형활동을 통한 협동학습에서 나타난 또래 상호작용의 각 하위항목별 빈도수를 활동내용의 시간에 따라 분당평균으로 변환한 후 유아의 사회적 능력에 따른 또래 상호작용의 차이를 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 또한 사회적 능력별 집단구성에 따른 또래 상호작용의 차이를 알아보기 위하여 집단간 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조형활동을 통한 협동학습에서 유아들간에 발생하는 또래 상호작용의 경향을 분석한 결과 유아들은 긍정적 상호작용을 가장 많이 하는 것으로 나타났으며 다음으로 개별행동, 의존적 상호작용, 부정적 상호작용 순으로 또래 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 조형활동을 통한 협동학습 과정에서 사회적 능력에 따라 나타나는 또래 상호작용의 집단별 차이를 알아본 결과 사회적 능력이 하위수준인 유아들이 상위수준 유아보다 개별행동을 더 많이 하는 것으로 나타났으며 하위항목 중 ‘교사나 친구관찰’은 하위수준 유아에게 유의미하게 더 많이 나타났다. 긍정적 상호작용은 사회적 능력이 상위수준인 유아들이 하위수준 유아들보다 더 많이 하는 것으로 나타났으며 하위항목 중 ‘협동학습에 참여’, ‘도움주기․나누기’, ‘활동에 대해 설명하기’는 상위수준 유아에게 유의미하게 더 많이 나타났다. 의존적 상호작용은 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이는 보이지 않았지만 하위항목인 ‘모방하기’는 사회적 능력이 하위수준인 유아에게 유의미하게 더 많이 나타났다. 부정적 상호작용은 사회적 능력에 따라 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 조형활동을 통한 협동학습에서 유아의 사회적 능력별 집단구성에 따라 나타나는 또래 상호작용의 차이를 알아본 결과 사회적 능력이 상위수준인 유아는 동질집단으로 구성되었을 때와 이질집단으로 구성되었을 때 또래 상호작용에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 사회적 능력이 하위수준인 유아들은 또래 상호작용 중 개별행동과 긍정적 상호작용에 있어 유의미한 차이를 나타냈다. 즉 하위수준 유아들은 이질집단으로 협동학습에 참여할 때 개별행동이 덜 나타났으며 하위항목 중 ‘혼자서 활동하기’는 하위수준 유아들이 이질집단에 참여할 때 유의미하게 더 적게 나타났다. 그러나 긍정적 상호작용은 이질집단으로 협동학습에 참여할 때 더 많이 나타났으며 특히 하위항목 중 ‘협동학습에 참여’, ‘도움주기·나누기’, ‘자신의 의견 제안하기’는 이질집단에서 유의미하게 더 많이 나타났다. 의존적 상호작용은 하위수준 유아에게 집단유형에 따라 유의미한 차이를 보이지 않았지만 하위항목 중 ‘지시에 따르기’는 동질집단보다 이질집단에서 유의미하게 더 많이 하는 것으로 나타났다. 마지막으로 부정적 상호작용은 전체 및 각 하위항목에서 동질집단과 이질집단 사이에 유의미한 차이가 나타나지 않았다.;The purpose of this study is to identify the trend of peer interaction formed in cooperative working through art activities, to identify the difference in peer interactions formed by children's social competence (high level and low level), and to identify the difference in peer interactions formed by the type of grouping (homogeneous and heterogeneous) by social competence. The research questions established in this study are as follows. 1. How is the trend of peer interactions formed among children in cooperative working through art activities? 2. How are the interactions by social competence in cooperative working through art activities? 1) Is there difference in individual behaviors of children with high or low levels of social competence? 2) Is there difference in positive interactions of children with high or low levels of social competence? 3) Is there difference in dependent interactions of children with high or low levels of social competence? 4) Is there difference in negative interactions of children with high or low levels of social competence? 3. How is peer interactions by the type of grouping by social competence in cooperative activities through art activities? 1) Is there difference in peer interactions between homogeneous group and heterogeneous group of children high level of social competence? 2) Is there difference in peer interactions between homogeneous group and heterogeneous group of children low level of social competence? The subjects of this study were 60 children with five years of ages in P Kindergarten located in Daejeon Metropolitan City. Social Competence and Behavior Evaluation (SCBE), which is the interpretation of the tool of LaFreniere and Dumas (1995), was used in Measuring social competence of children and the class teachers assessed. Total 32 subjects were screened to form each 16 subjects of high level group and low level group through social competence test. ‘Social interaction observation category' of Joo-Yeong Guag (1996) was modified and supplemented to be used in the analysis of peer interactions. For observation, each two children participated in homogeneous group of children with same social competence and heterogeneous group of children with different social competence for cooperative activities through art activities during free-selective activity time. The contents of art activities consisted of two kinds, i.e. leaf construction (8 minutes) and space shuttle construction with waste materials (12 minutes), for difference experiences by constitution of group. The processes of cooperative working through art activities were video recorded and the peer interactions were analyzed by investigator and sub-investigators by time sampling method with 5-second-observation and 5-second-recording. In data analysis, t-test was conducted to identify the difference in peer interactions by social competence of children after conversion of frequencies by each sub item of peer interactions formed in cooperative working through art activities into the averages per minute by the time of contents of activities. Also, to identify the difference in peer interactions between the types of grouping by social competence, t-test was conducted. The results obtained from this study were summarized as follows. Firstly, when the analysis of peer interactions formed by children in a cooperative working through art activities was observed, it was found that children did positive interaction most frequently, and then came individual behavior, depend interaction, negative interaction in that order. Secondly, when the difference in peer interactions formed by social competence in cooperative working processes through art activities was observed, it was found that children at low levels of social competence showed more individual behavior compared to the children at high levels and that, among sub items, lower level children showed more ‘teacher of friend observation' with significant difference. Children with high level of social competence showed more positive interactions compared to low level children and, among sub items, high level children showed higher performance in ‘participation in cooperative working', ‘helping and sharing', and ‘explaining of activities' with significant difference. Although no statistically significant difference was found in dependent interactions between the two groups, children with low level of social competence showed more ‘imitating' with significance difference. No significant difference was found in negative interactions by difference in social competence. Thirdly, when the difference in peer interactions formed by the type of grouping by social competence of children in cooperative working through art activities was observed, children with high level of social competence showed no significant difference in peer interactions between homogeneous group and heterogeneous group. However, children with low social competence showed significant differences in individual behavior and positive interaction in peer interactions. That is, low level children showed less individual behavior when they participated in cooperative working as a heterogeneous group and, among sub items, low level children showed less ‘individual activity' when they participated in the heterogeneous group with significance difference. However, more positive interaction was found in participation in cooperative working as a heterogeneous group and heterogeneous groups showed more significant differences especially in ‘participation in cooperative working', ‘helping and sharing', and ‘suggestion of own opinion' among sub items. Although children with low level of dependent interaction showed no significant difference between the types of grouping, heterogeneous groups showed higher level of ‘observing the order' among sub items compared to homogeneous groups. Finally, in terms of negative interaction, no significant difference was found in total and each sub items between homogeneous group and heterogeneous group.
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