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최인호 신문소설에 나타난 욕망 연구

Title
최인호 신문소설에 나타난 욕망 연구
Other Titles
A Study on Desires represented in Choi, In-ho's serial novels
Authors
김미정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 70년대에 선풍적 인기를 끌었던 최인호 신문소설에 나타난 인물의 욕망을 분석하고 단편소설과 다른 그의 소설적 가치를 밝혀보고자 하였다. 본고가 굳이 70년대에 연재된 최인호의 신문소설을 선택한 것은 70년대의 특수한 정치, 경제 상황과도 관련이 있는데 가부장제와 산업화가 결탁된 폭압적 정치 아래서 소설 속에 등장한 인물들의 욕망이 어떻게 형성되는지 살펴보고 싶었기 때문이다. 대중소설이 본격적으로 상업성을 띠게 된 70년대 이후부터 대중소설에 대한 평론이나 논문이 많이 나오고 있지만 주로 부정적 시각에 의한 것이 대부분이었고 본격적인 텍스트의 정치한 분석과 함께 긍정적인 가치평가가 이루어진 것은 90년대 이후이다. 최근 대중소설과 관련한 여러 학술성과로 대중 소설의 위상은 이전과 많이 달라졌지만 아직까지 대중소설에 대한 명확한 개념규정이 이루어지고 있지 않고 대중 소설의 연구방법이나 연구대상도 한정되어 있다는 한계가 있다. 하지만 신문소설에 나타난 ‘몸’의 문제나 여성 문제는 연구가 꽤 이루어졌기에 본고는 선행연구를 바탕으로 70년대 대중 소설 연구의 핵심에 서 있는 작가인 최인호의 신문연재소설 『별들의 고향』『내 마음의 풍차』『도시의 사냥꾼』『불새』를 욕망의 문제와 관련하여 심층적으로 분석해보고자 하였다. 본고의 연구목적은 산업화된 사회와 관련하여 그 안에서 형성된 욕망의 실체를 분석하고 더불어 최인호 신문소설의 가치를 밝히기 위한 것이다. 이를 위해 채택한 연구방법으로는 H. 마르쿠제의 사회이론과 M. 푸코의 권력적 시선의 문제, 그리고 인간관계에 따른 욕망의 형성과정을 분석하기 위한 R. 지라르의 ‘욕망의 삼각형’의 개념이다. 마르쿠제는 과잉억압과 수행원칙-프로이트의 개념과는 다른-이라는 개념을 제시하면서 자본주의 사회는 인간을 해방시킨 듯 보이지만 이는 인간이 스스로를 통제함으로써 가능해졌다고 했다. 스스로를 통제한다는 것은 지배권력, 혹은 사회적 시선을 내면화한다는 것을 의미한다. 또한 개인은 사회에 의해 형성되는 존재로 개인은 스스로가 사회를 형성할 수 있다고 생각하지만 사실은 사회 질서에 지배받는다는 것이다. 인간관계와 관련하여 욕망이 어떻게 형성되었는지 살펴보면 욕망은 주체와 매개체, 그리고 대상으로 이루어진 삼각형의 형태를 띠고 있다. 세르반테스의 『돈키호테』나 플로베르의 『보봐리 부인』스탕달의 『적과 흑』등의 작품에 등장한 인물을 통해 알 수 있듯, 주체는 매개체로부터 자극받아 대상을 욕망한다. 욕망은 주변과는 관계없이 스스로 형성되는 듯 보이지만 실은 매개체로부터 영감을 받아 대상을 욕망하게 된 것이다. 논의된 바를 장 별로 정리하자면 Ⅱ장에서는 인물의 관계에 따라 삼각형의 형태를 띠는 욕망의 구조를 살펴보았다. 외재적 관계에 의한 욕망과 내재적 관계에 의한 욕망을 분석하면서 본고가 확인한 바로는 여성 인물들은 남성 인물들을 만난 이후에 질서에 편입하고자 하는 욕망을 가지며 남성 인물들은 비록 물리적으로 가까이 있지는 않지만 아버지의 존재를 통해 권력이 되고자 하는 욕망을 가진다는 것이다. 특히 『도시의 사냥꾼』의 경우 현국의 무의식에 영향을 미치는 아버지는 물리적으로 실재하지 않지만 현국이 끊임없이 자신을 통제하는 결정적 원인이 된다. 조선왕조의 마지막 왕자였던 아버지의 존재로 인해 완벽하게 산업사회에 편입되지도 못하고 완벽하게 전통적인 사람이 되지도 못한 현국이지만 늘 자신은 조선의 왕의 혈통을 타고 났다는 것은 강박적으로 잊지 못한다. 내재적 관계는 경쟁과 질투에 따라 매개체를 배척하고 자신이 대상을 획득하고자 욕망하는 관계이다. 경쟁이 심화되면 주체와 매개체 사이에는 폭력이 발생하는데 이 폭력으로 인해 희생자가 생기면 폭력은 종식되고 이는 소설 속에서도 잘 드러나 있다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 분석한 인물들간의 관계를 기준으로 공간성에 따른 욕망의 발현과 규제를 중심으로 살펴보았다. 최인호 신문소설에 나타난 공간은 비교적 명확한 성격을 띠고 있다. 본고는 유사가족 공간의 집/가부장제 공간의 집, 고립의 공간/시선의 공간을 대조하며 공간성에 따라 욕망이 어떻게 은폐되고 발현되는지 살펴보았다. 인물들의 욕망이 발현되는 공간은 고립된 공간, 유사가족의 공간이며 규제되는 공간은 시선이 지배하는 공간, 가부장제 공간인 집이었다. 남성 인물들은 사회적 공간에서는 산업사회의 노동자로서 기능하였지만 환락의 공간인 밤의 도시에서나 밀폐된 여관, 그리고 가부장제 질서가 적용되지 않는 집에서는 적극적으로 권력이 되고자 하는 자신의 욕망을 분출했다. 여성 인물들의 경우 이러한 공간을 이용해 남성의 그늘로 들어가려 했지만 결국 좌절당한다. Ⅳ장에서는 앞에서 분석한 내용을 토대로 억압적 사회질서와 그에 따른 주체성의 문제, 그리고 욕망이 어떻게 형성되는지 분석했고 최인호 신문소설의 가치를 밝히고자 했다. 주체의 문제와 관련하여 살펴본 결과 산업사회에서 주체란 존재하지 않는다는 것을 알 수 있었다. 흔히 남성주체와 여성타자의 이분화된 관계로 여성과 남성을 나누지만 엄밀히 이야기하면 남성도 주체는 아니라는 것이다. 물론 여성은 타자화된 남성에 의해 이중타자로서 존재한다. 네 소설들의 작가가 남성인 최인호이기 때문에 여성은 남성의 기준으로 재단된 존재이고 이 작품을 읽는 여성독자의 시선 역시 남성화되어 남성적 입장에서 공감하게 된다. 소설 속에 나타난 남성 인물들의 욕망은 사회 질서를 모방하여 형성된 것이다. 사실 소설 속에 등장한 남성 인물들은 사회 질서를 보았을 때 타자적 존재이다. 사회에 적응을 하지 못해 은둔하거나 사생아, 혹은 출생의 진실을 알지 못하기 때문에 배제되기 때문이다. 그래서 이들은 스스로가 질서가 되어 타인들을 지배하려 하지만 시간이 지날수록 이들은 사회 질서에 편입하게 되고 이 과정에서 남성들을 발판삼아 가부장제 사회로 진입하려던 여성 인물들의 욕망은 실패로 끝난다. 본고의 연구목적은 신문소설을 텍스트 내적으로 심층 연구를 함으로써 단편소설과는 다른 최인호 신문소설의 문학적 가치를 밝혀내고자 한데에 있다. 신문소설을 포함한 대중소설중에는 앞으로 다양한 방법으로 연구될 수 있는 텍스트가 무궁무진하게 많다. 따라서 본고의 연구 성과가 미흡하다 할지라도 앞으로의 연구에 조금이나마 도움이 되길 바란다. 아울러 그간 많이 연구된 최인호의 『별들의 고향』김주영의『목마위의 숙녀』조해일의『겨울여자』조선작의 『영자의 전성시대』같은 대중작품들의 범위를 넘어 최인호의 70년대 신문 연재 작품 모두를 연구했고 이를 통해 그의 신문소설의 가치를 밝히려 했다는 점에서 본 연구에 의의를 들 수 있겠다.;This thesis is aimed at analysing the characters' desires in Choi, In Ho's novels published serially in a daily newspaper in 1970s and identifying the value of the novels. The reason that the thesis is especially focused on Choi's novels in 1970s is to find out how the desires of the characters are described in such a repressing political atmosphere along with patriarchy and industrialization. Popular novel was commercialized in earnest after 1970s and since then there came a lot of literary criticisms and dissertations. Most of them, however, were from negative view points and it was after 1990s in which texts were accurately analysed and affirmatively evaluated. The public understanding of popular novel became much favorable thanks to numerous academic achievements though there are no clear definitions made for popular novels and the methods and the subjects of study are limited. As there have been studies on issues like "body" and "woman", this thesis will analyse characters' desires represented in 『Home of the Stars』,『The Windmill of My Mind』,『The Hunter of City』and『The Fire Bird』in depth. The thesis is written to analyse the essence of people's desires in industrialized society and to identify the value of author, Choi, In Ho's novels. To conduct the research, "Social Theory" of Herbert Marcuse, "The Eye of Power" by M. Foucault and ‘Triangle of the Desire’ by R. Girard were adopted. While presenting "Surplus-repression" and "Performance principle", Marcuse said even though capitalism seems to have liberalized human being, it was human being who made it possible by controling themselves. To control oneself means to internalize the ruling power or social eyes. Individuals are created by society and tend to believe they can establish a society. In fact, however, it is public order that controls them. When looking at a desire in human relationships, desire forms a triangle with subject, intermediary and object. As it is well described through the characters in 『Don Quixote』by Miguel de Cervantes, 『Madam Bovary』by Gustave Flaubert and 『Red and Black』 by Stendhal, the subject desires the object after being stimulated by an intermediary. That is, the subject desires the object when inspired by an intermediary even though it seems to arise itself without any external influences, To sum up the thesis, in chapter II, the structure of desire was identified in a triangle according to relationships between characters. While analysing desires aroused in external and internal relationships, the thesis found out female characters tend to desire to be admitted to public order and male characters desire to seize power through their father who is not physically near them. In "The hunter of city", in particular, Hyun Kook constantly controls himself through his father who is not with him but affecting his unconsciousness. Due to his father, the last prince of Chosun Dynasty, Hyun Kook could not make himself to belong to industrialized society nor completely remain in the traditional society. At the same time, he also could not forget the fact that he inherits royal blood of Chosun Dynasty. Internal relationship is to exclude an intermediary out of competitive spirit and jealousy and to desire to obtain the objective. When the competition gets serious, violence occurs between the subject and the intermediary. If the violence further brings about any victims, violence finally ends and it is well presented in the novel. In chapter III, the thesis focused on how desires are expressed and restrained in terms of extensity based on the analysed relationships between characters in chapter II. The character of space is quite clear in Choi, In Ho's novels. The chapter mainly focused on how desire is hidden and revealed according to different spaces comparing home as a space of pseudo-family and patriarchy and a space of isolation and eyes. In isolated space and pseudo family space, characters' desires were revealed and in space of eye and patriarchy, they were restrained. In case of male characters, they served as a laborer of industrialized society in social space while they revealed the desire to seize the power in city at night time, confined motel rooms, home in which the patriarchal system does not apply. In case of female characters, however, they try to go under the protection of male characters but they are rejected in such spaces. Chapter IV concentrated on analysing oppressive public order, the issue of subjecthood and how desire has grown and identifying the value of his novels. In subjecthood issue, it was turned out that the subject doesn't exist in an industrialized society. Often than not, women and men are divided: men are the subject and women are on the sideline. In fact, however, men are not subject either. As men became strangers, women remain double others. Since the author of the four novels is a man, women in the stories are created based on men's view and readers also understand the characters from men's view point. The desire of male characters in the stories implies the public order. The male characters are others in terms of public order: they fail to adapt themselves to society and become hermits or they are of illegitimate birth or they don't know the truth of their birth. Men in Choi's novels try to rule others by making themselves an order, but they become incorporated into the public order as time passes. Therefore women fail to realize the desire of entering patriarchal society under the protection of men. The thesis is aimed at discovering a new value of Choi, In Ho's novels published on a daily newspaper by studying them in depth which is different from his short stories. Among popular novels including serial novels, there are numerous stories to research in various ways. Some may find the thesis insufficient in studying Choi, In Ho's novels but it will be enough for me if the paper could be of help for future research. What makes the thesis significant is that it covered all of his serial novels in 1970s rather than frequently studied popular stories such as『Home of the Stars』by Choi, In Ho,『A Lady on a Wooden Horse』by Kim, Ju Young,『Winter Woman』by Cho, Hae Il and 『Young Ja in her Prime』by Cho, Sun Jak and tried to identify the value of Choi, In Ho's serial novels.
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