View : 668 Download: 0

엔터테인먼트 스타패션 연구

Title
엔터테인먼트 스타패션 연구
Other Titles
A Study on the Entertainment Star Fashion
Authors
이희승
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 의류직물학과
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 다매체 시대에 패션이 대중문화에 의해 창출될 수 있다는데 착안하여 영화, TV, 팝음악을 중심으로 한 엔터테인먼트(entertainment)를 통해 스타(star)의 패션콘텐츠(fashion contents)를 다각적으로 연구하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 스타패션(star fashion)이 가지는 문화 ·산업적 의미를 도출하여 앞으로 스타패션을 통한 패션문화의 전달과 산업의 활성화에 유용한 자료가 되고자 하였다. 본 연구를 위한 엔터테인먼트의 범위는 미디어 관련 대표적인 엔터테인먼트로서 영화, TV, 팝음악으로 한정하였으며 영화가 대중적 엔터테인먼트로서 산업화된 1920년대부터 2005년 현재까지 각 시대의 대표적인 스타패션을 살펴보았다. 연구의 대상은 시대를 대표하며 패션에 있어 전 세계적인 파급력을 미친 서양스타를 중심으로 하였다. 연구의 방법은 문헌과 매체연구를 중심으로 진행되었다. 문헌자료로는 관련 국내외 서적 및 학술지, 패션잡지 등을 참고로 하였으며, 매체자료로는 입수 가능한 영화, TV, 인터넷, DVD, 비디오 등의 멀티미디어 시청을 통해 이루어졌다. 엔터테인먼트의 중요성은 인간의 본원적인 욕구인 재미와 즐거움을 충족시켜주는 현대 생활의 필요조건이며, 21세기를 주도할 고부가가치의 전도유망한 문화산업이란 점에 있다. 미디어의 발전은 영화, TV, 팝음악 등 대중문화의 양적, 질적 향상을 가져왔고, 엔터테인먼트를 이끄는 주체로서 스타를 탄생시켰다. 스타는 대중문화의 산물로서 대중의 욕망을 대변하고 동일시를 원하는 사회적 기호이며, 문화적 의미를 내포하고, 산업적 마케팅 장치로 활용되고 있다. 따라서 스타의 역할과 가치가 더욱 중요해졌으며, 패션과 관련하여 패션문화 및 산업전반에 걸쳐 큰 영향력을 행사하고 있다. 본 연구를 통해 엔터테인먼트 변천에 따른 스타패션의 양상과 대중과의 관계를 고찰한 결과는 <표-1>과 같다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 엔터테인먼트 스타패션의 다각적인 접근으로서 첫째, 스타의 패션스타일, 둘째, 스타패션과 패션디자이너, 셋째, 스타패션과 스타마케팅을 연구한 결과를 정리하면 <표-2>와 같다. 본 연구를 종합하여 도출한 엔터테인먼트 스타패션의 문화·산업적 의미와 역할은 다음과 같다. 문화적 의미는 첫째, 엔터테인먼트 콘텐츠 구성, 둘째, 스타 이미지메이킹 도구, 셋째, 패션 아이콘 창출, 넷째, 영 스트리트패션 형성에 있다. 산업적 의미는 첫째, 패션정보의 발신지, 둘째, 패션전문직과의 협업, 셋째, 스타마케팅을 통한 패션산업의 활성화, 넷째, 스타패션 관련 산업 창구의 다양화에 있다. 이상 본 연구는 엔터테인먼트 스타패션을 다각적으로 분석함으로써 ‘엔터테인먼트-스타-패션’의 연계를 통한 가치창출에 목적을 두고 진행되었다. 엔터테인먼트는 스타는 대중에게 매력적인 인물로서 패션유행을 창조하고 유통시키는 패션문화산업의 역군으로 위치를 확보하였다. 20세기 초부터 패션과 밀착되어 패션문화와 산업에 영향을 미친 스타패션은 21세기에는 ‘엔터테인먼트-스타-패션’의 삼위일체로서 더욱 밀접한 관계를 유지하며 지속적으로 패션유행을 창조하고 유통시키는 패션문화‥산업의 키워드로서 중요한 의미를 가질 것으로 전망된다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요);This study aims to draw cultural and industrial meanings of star fashion as the core of distributing fashion, by investigating star’s fashion contents multi laterally through entertainment focusing on movies, TV dramas, and pop music based on the idea that fashion can be created by public culture in the era of multi-media. Accordingly, the study is to provide useful data for delivering Korea’s fashion culture and activating the fashion industry utilizing entertainment star fashion through Korean Wave created in Northeast Asia in the twenty first century. The scope of entertainment for this study is limited to movies, TV dramas and pop music as the representative media-related entertainment, and star fashion from the 1920s when a movie was first created to the year of 2005 when new media are enjoying the heyday has been examined. The subjects of the study were fashion stars produced in the fields, especially the stars who were noticed related to fashion and who influenced the public. Also, western stars of Hollywood who were leading the entertainment and culture industry became the focus, in looking at star fashion reaching the world. As the methods of the study, documents and media were investigated. As for documents, domestic and foreign books, journals, and fashion magazines were referred to. As for media data, accessible movies, TV, cable TV, the Internet, DVD, video were examined. Entertainment is getting important as a requirement to satisfy human’s natural needs, fun and pleasure, for the modern people’s lives, and it has developed as the high value-added and promising cultural industry which will lead the twenty first century. The development of media has brought the improvement of the public culture including movie, TV, pop music in quality and quantity and produced stars as the subjects to lead entertainment. Star is a social icon representing public needs and making people identify with as the product of the public culture, as well as imply a cultural meaning and is used as an apparatus of industrial marketing. In this regard, the role and vale of stars have been more important, and especially relating to fashion, they are giving big influence on the fashion culture and the industry. Mass media have developed from the early twenty century until now as a channel to deliver entertainment to the public, and accordingly the genres of entertainment have been diversified and the communication channel with the public has been widen. The relationship between the change of star fashion and public fashion regarding this is presented in . ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) As multilateral approaches to star fashion, first, star’s fashion style was examined in the aspect of creating fashion ; second, star fashion and fashion designers were examined in the aspect of creating and styling star fashion ; and star fashion and star marketing were examined in the aspect of fashion business. The results are presented in ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) The results about the fashion culture of star fashion and its industrial meaning drawn by integrating the multilateral analyses of entertainment star fashion are presented in . ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Star fashion, which has led the fashion culture and industry since the twenty century, has more close connection with fashion by forming a trinity, entertainment-star-fashion, in the 21st century. The most important meaning above all is that it has enormous influence on public fashion and creates and distributes aesthetic sense. Although Korea has such a short history of having attention to entertainment, star and star fashion, beginning in the 1980s, Korean Wave created in Northeast Asia shows that how enormous productive power of culture and industry the connection between entertainment and star has. Korean Wave is now prevalent in Northeast Asia in various forms. Therefore, it is high time to reinforce the national brand through Korean Wave. Based on this, Korea’s beautiful fashion culture would be reached the world over Asia. Along with this, Korea’s fashion industry can be expected to boom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE