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헤어스타일 演出에 關한 硏究

Title
헤어스타일 演出에 關한 硏究
Other Titles
A Study on the Hair Style Production - Focussed on Face Contour & Hair Fashion Feeling
Authors
안현경
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 논문은 얼굴형과 헤어패션감각 집단에 관한 이론적 배경을 근거로 헤어패션감각 집단의 특징을 통계 분석하고 그 결과에 따라 헤어스타일을 연출하여, 앞으로 헤어패션감각을 변화시키고자 하는 사람들이 헤어스타일을 디자인하는데 도움을 주고, 미용 관련 업계의 디자인 개발 및 판매 촉진에 응용할 수 있도록 학술적 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 연구 방법은 문헌연구와 설문 통계 분석 그리고 얼굴형과 헤어패션감각에 따른 헤어스타일 연출의 3단계로 이루어졌다. 첫째, 문헌연구는 얼굴형, 토탈패션감각과 헤어패션감각 분류, 헤어스타일 연출, 헤어패션 트렌드에 관한 서적과 논문, 패션잡지 등의 문헌 자료와 인터넷 자료를 중심으로 고찰 및 분석하였다. 둘째, 설문 통계 분석은 미용 및 복식 학계와 업계 전문가 집단이 2005년 6월 15일부터 2005년 6월 28까지 14일간 수도권 20대 여성 600명에게 총 40개 항목으로 구성된 설문지에 응답하도록 면접 조사하였다. 자료 분석은 SPSS(ver. 12.0) 통계프로그램을 이용, 인구통계학적 특성, 생활 일반, 얼굴형, 헤어패션감각, 헤어컬러, 헤어스타일링, 토탈패션감각 등의 총 7개 항목에 대하여 빈도분석을 진행하였으며, 헤어패션감각과 타 항목 간의 관계는 8개 항의 연구문제에 대하여 x2- test와 유의도가 높게 나온 항목에 대한 교차 분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 1. 설문조사 응답자의 현재 헤어패션감각과 자신이 생각하는 본인의 헤어패션감각은 관련이 있었으나(p=.000), 두 변인이 동일하게 나타나지는 않아 현재의 실제 이미지와 자아 이미지는 차이가 있음을 알 수 있었다. 내추럴과 섹시 헤어감각이 유행중이었다. 2. 얼굴형과 헤어패션감각은 관련성이 나타나지 않고(p=.251), 얼굴형 보다 유행을 중요하게 생각한다. 그러나 자신의 얼굴형에 따라 헤어스타일을 조절하기도 한다. 3. 헤어패션감각과 헤어스타일링 간의 관계를 분석한 결과, 미용실 출입 빈도(p=.025), 최다 시술 항목(p=.034), 평상시 연출 헤어스타일(p=.000), 선호 헤어스타일링제(p=.000), 헤어스타일 관심도 (p=.025) 항목에 관련이 있었다. 대부분의 헤어감각집단이 미용실에 2-3달에 1회 출입하고, 커트를 주로 시술하며, 평소에는 드라이와 핀 꽂기 묶기를 하고, 양모제를 선호하며, 헤어스타일 관심도는 ‘보통이다’가 많았다. 그러나 스포티 헤어감각집단은 짧은 머리를 유지하기 위해 자주 미용실을 방문하며, 헤어스타일의 관심도가 가장 높았다. 아방가르드, 로맨틱 프리티, 섹시, 소피스티케이트, 스포티 헤어감각집단은 셋팅 및 아이론을, 엘레강스 헤어감각집단은 올림머리를, 내추럴과 스포티, 컨서버티브 헤어감각집단은 빗질을 주로 했다. 로맨틱 프리티와 소피스티케이트, 스포티 헤어감각집단은 정발제를 주로 사용하여 머릿결보다는 스타일을 우선시했다. 4. 헤어패션감각과 인구통계학적 특성 간의 관계를 분석한 결과 연령(p=.000), 교육정도(p=.013), 결혼여부(p=.014), 직종(p=.009) 항목에 관련이 있었으며, 대부분의 설문조사 응답자가 20-21세의 대학재학 중인 미혼 여성이었다. 그러나 에스닉, 소피스티케이트, 컨서버티브, 엘레강스 헤어감각은 연령 및 교육 정도가 높은 기혼 여성에게 많이 나타났다. 아방가르드, 에스닉, 엘레강스, 섹시, 소피스티케이트, 내추럴, 컨서버티브 헤어감각은 전문직 여성에게, 아방가르드 헤어감각은 서비스 판매직 여성에게, 로맨틱 프리티 헤어감각은 사무 기술직 여성에게, 스포티 헤어감각은 자유직 여성에게 많이 나타났다. 5. 헤어패션감각과 생활일반 간의 관계를 분석한 결과 잡지구독(p=.007)에 관련성이 나타났으며, 대부분의 감각집단이 패션지를 가장 많이 구독하며 패션에 관심이 많았다. 6. 토탈패션감각과 현재의 헤어패션감각(p=.000), 토탈패션감각과 자신이 생각하는 본인의 헤어패션감각 간의 관계(p=.001)를 분석한 결과, 두 항목 모두 관련은 있으나, 현재의 헤어패션감각과 자신이 생각하는 본인의 헤어패션감각은 차이가 있었다. 또한 토탈패션은 스포티 감각이, 헤어패션은 내추럴 감각이 많이 나왔으며, 아방가르드, 로맨틱 프리티, 소피스티케이트, 내추럴, 스포티 감각집단은 자신의 스타일을 고수하여 토탈 코디네이션을 하는 경향이 강했다. 7. 설문조사 응답자의 현재 모습과 멋있다고 생각하는 헤어스타일, 헤어컬러링 방법, 헤어컬러는 대부분 일치하는 빈도가 낮았고, 자신과 다른 모습에 개방성이 나타났다. 8. 설문조사 응답자의 멋있다고 생각하는 모습과 앞으로 해 보고 싶은 헤어스타일, 헤어컬러링 방법, 헤어컬러는 대체적으로 일치하는 빈도가 높으며, 멋있으면 실제 시도해 보려고 하나 자신에게 맞도록 수정하는 경향이 나타났다. 이와 같은 통계 분석 결과를 토대로 <표 A>와 같이 9개 헤어패션감각 집단의 특성을 정리하였다. 감각의 제시 순서는 현재의 헤어패션감각을 기준으로 최다 백분율 순으로 하였다. 셋째, 얼굴형과 헤어패션감각에 따른 헤어스타일 연출은 정리된 9개 헤어패션감각 집단의 특성을 토대로, 5개 얼굴형(계란형, 원형, 긴형, 사각형, 역삼각형)에 2가지씩의 헤어패션감각(내추럴, 섹시, 소피스티케이트, 에스닉, 로맨틱 프리티, 엘레강스, 스포티, 아방가르드)을 표현하였다. 이것은 ① 연출시 주의사항, ② 이미지맵, ③ 타겟 리서치, ④ 제작 계획 및 진행의 과정을 거쳐 <그림 A>의 10가지 헤어스타일 연출을 하였다. 단 머리길이와 색의 변경은 한계가 있어 가발과 Photoshop 프로그램(ver. 7.0) 수정 등으로 보완하였다. 디자인 연출의 주안점은 다음과 같다. 1. oval face - sexy : 두상에 붙어 젖은 듯한 느낌의 검은 스트레이트와 웨이브 머리로 얼굴을 비스듬히 가려 섹시함을 연출 2. oval face - avant garde : 깃털과 굵게 땋은 머리, 짧은 웨이브 등으로 독특하고 개성적인 연출 3. round face - natural : 생머리로 자연스럽고 소박함을 연출 4. round face - sophisticate : 어깨길이의 단발로 도시적인 세련됨을 연출 5. long face - elegance : 업스타일을 이용하여 우아하고 고급스러움을 연출 6. long face - sophisticate : 검정 바탕에 흰색 포인트를 주고, 직선을 강조한 스파니엘형 단발머리로 도시적인 세련된 모습을 연출 7. square face - romantic pretty : 땋은 머리와 리본을 이용하여 귀엽고 소녀다움을 연출 8. square face - sporty : 짧은 쇼트 커트를 이용하여 가볍고 상쾌한 분위기를 연출 9. heart face - sexy : 검은 스프레이를 이용하여 젖은 듯한 연출을 하여 섹시함을 연출 10. heart face - ethnic : 가운데 가르마를 하고 머리를 붙여 한국의 전통적인 단아함을 연출 즉 자신에게 어울리는 헤어패션감각이 정해진 것이 아니라, 어떤 헤어패션감각 이든지 자신의 얼굴형에 어울리도록 조정만 한다면 과감히 자기 변신을 시도해 자신을 아름답게 표현할 수 있다. 다만, 헤어스타일을 제작하는 과정에서 메이크업은 전체적인 분위기 연출에 보조 요소로서 큰 영향을 주는 것을 사진 결과로써 알 수 있었으며, 의상까지 전체적인 코디네이션을 한다면 더 효과적인 패션 감각이 될 수 있을 것으로 본다. 본 연구는 앞으로 헤어패션감각을 변화시키고자 하는 사람들이 헤어스타일을 디자인하는데 도움을 주고, 미용 관련 업계가 헤어디자인 시장을 파악하여 디자인 개발 및 판매 촉진에 응용할 수 있도록 하며, 3단계 연구방법론과, 모발 색상 및 헤어패션 트렌드 분석에도 새로운 지평을 여는데 도움을 줄 것이다.;This study was aimed at giving help to the people intending to change hair fashion feeling for making their own hair style design and also providing the academic guide line to the cosmetic circles for developing new design and promoting sales by producing hair styles following the results from the statistical analysis based on the theoretical study on the face contour groups & hair fashion feeling groups. The researching methods were composed of following 3 steps ; prior theoretical research, statistical analysis, and hair style production. At first, the prior theoretical research was accomplished by analysis of literatures, magazines and internet sites about face contour, total & hair fashion feelings, hair style productions, and hair trend. Second, the statistical analysis used a questionnaire composed of 40 questions in 7 categories. The survey of the questionnaire was conducted from June 15 to June 28 in 2005 on the 600 women in the capital area, investigated by a group of experts on cosmetics or clothing from academic or business society. The analysis of materials from the survey was done by SPSS program(ver. 12.0) using frequency analysis, x2-test and cross tabulation analysis specified on high significant values. The results of statistical analysis were as belows. 1. One's real image of hair fashion feeling is relative to one's self image of hair fashion feeling, but we could realize the real image is different to the self image. Natural & sexy hair fashion feelings are in vogue. 2. One's face contour is not relative to one's hair fashion feeling, they think that trend is more important than face contour. But hair style can be modified by one's face contour. 3. One's hair fashion feeling is relative to the frequency of visit to hair salon, the hair style menu used frequently, one's usual hair style, the hairstyling aids preferred, the degree of interests in hair styles. Most of all hair fashion feeling group visit hair salon once in 2 or 3 months, do cut in hair salon, do usually blow drying, pinning, tailing in home, prefer glossy hair aids, and many of them answered that the degree of interests in hair styles is 'common'. By the way, sporty hair fashion group visit hair salon frequently to maintain their short hair style and their degree of interests in hair style is highest. Avant garde, romantic pretty, sexy, sophisticate, sporty prefer to do setting & iron, elegance prefer to do up style, natural, sporty, conservative prefer to do combing. Romantic, sophisticate, sporty prefer hair style aids to hair treatment aids. 4. In view of the demographic characteristics, one's hair fashion feeling is relative to age, education, marriage and vocation. Most of all participants of the survey are unmarried college student aged between 20 and 21. But ethnic, sophisticate, conservative, elegance hair fashion feeling group are found in the women who are elder, high educated, married. Avant garde, ethnic, elegance, sexy, sophisticate, natural, conservative hair fashion feeling be preferred by specialists, avant garde by service or sales women, romantic pretty by technicians or office women, and sporty by freelancer women. 5. Analyzing the relations between one's general life style and hair fashion feeling, this is relative to subscribing magazine. Most of all hair fashion feeling groups preferred fashion magazines and they are interested much in fashion. 6. One's total fashion feeling is relative to one's real hair fashion feeling and also relative to one's self hair fashion feeling, but there is difference between one's real hair fashion feeling and one's self hair fashion feeling. Also sporty fashion feeling is in vogue in total fashion feelings and natural hair fashion feeling is in vogue in hair fashion feelings. Avant garde, romantic pretty, sophisticate, natural, sporty fashion groups are liable to hold their own fashion feeling to make total coordination. 7. One's real hair style, hair colouring methods and hair colors are different to one's ideal hair things and also they are open to the others' hair styles. 8. Overall hair fashion feeling groups' ideal hair styles, hair colouring methods and hair colors are in accord with their modelling hair things, and if they think those are their tastes, they try to do like those styles and intend to modify those to themselves. Based on the above results of x2-test and cross tabulation analysis, categorized the characteristics of the hair fashion feeling groups, in the order of percentage. And the third, hair style productions were done coordinated by face contours(oval, circle, long, square, reverse triangle) and hair fashion feelings(natural, sexy, sophisticate, ethnic, romantic pretty, elegance, sporty, avant garde) following the statistical results. This process was done by the following 4 steps. ; the first step was written down the characteristics of face contours & the noting points to make up and hair styling. The second was making image map of the work, the third was representing the results of the target research, and the forth was making plan & process tables to make hair styling & make up and real hair style production. But owing to the limitations to change hair length and color, these changes are modified by wig and photoshop 7.0 program. The design points were as belows. 1. oval face - sexy : produced by wet like black short straight hair. 2. oval face - avant garde : produced by feather and braiding, short wave wigs. 3. round face - natural : produced by natural straight hair 4. round face - sophisticate : produced by shoulder length one length cut 5. long face - elegance : produced by up style 6. long face - sophisticate : produced by black and white spaniel one length cut 7. heart face - sexy : produced by black wet like short hair style 8. heart face - ethnic : produced by center parted black low chignon So we could know there was no confirmed hair fashion feeling of one's best, but one could change one's hair fashion feeling and express one's beauty if one could adjust one's hair styles properly to one's face contour. And make up & costume would be helpful to coordinate the fashion feeling. This study would be very helpful to the people trying to change their own hair fashion feeling and be useful to the cosmetic circles for developing new design and promoting sales by comprehending hair design market and also be valuable to develop the methodology of 3 step research, analysis of hair colour and hair fashion trend.
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