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개인의 인지구조 특성이 식스시그마 수용에 미치는 영향에 관한 연구

Title
개인의 인지구조 특성이 식스시그마 수용에 미치는 영향에 관한 연구
Authors
김민선
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
The purposes of this paper are to find out what role the characteristics of organization members’ cognitive structure has and to elucidate what kind of educational methods and organizational characteristics can further increase its effects for the effective acceptance of a six sigma innovative method in the organization. To fulfill these purposes, with thorough literature reviews and in-depth interviews, the author hypothesized that the characteristics of organization members’ cognitive structure is one of the most important factors during the acceptance of a six sigma method in the organizations and verified through an analysis of questionnaire. In order to approve the hypothesis, the author performed non-structural, in-depth interviews with eight, belt-certified organizational members where a six sigma method has been done for more than two years. 50 members from the black-belts were chosen for pre-test and 1,200 people were enrolled in making up the questionnaire. Among those, 1,037 valid answers were statistically analyzed. The results are as follows: Firstly, in the acceptance of six sigma, the characteristics of individual cognitive structure including the characteristics of the understanding, the analysis, the application and the integration has more significant positive effect on the degree of institutionalization than on the six sigma learning achievement with short-term goal. Secondly, it was revealed that the diversity of educational methods such as variable teaching methods and variable class materials have controlling effects. Through the hypotheses yet to be supported, an agreement was come up that a program which helps the progress of systematic logic should be searched out prior to a simple, variable combination. Thirdly, through a corroboration of the controlling effect of organizational support on the six sigma, the characteristics of integrating on the individual cognitive structure has significant modulating effect solely on the degree of institutionalization and the learning achievement. On the other hand, the relations between the characteristics of individual cognitive structure and the organizational culture to the six sigma method did not show any significance at all. This means that the characteristics of individual cognitive structure is not significantly related with the organizational culture towards the six sigma method, so that we can say even the hypothesis was beyond reason. The results of this study imply, firstly from the learning point of view, this study is the first trial to corroborate the influence of characteristics of individual cognitive structure on the acceptance of a six sigma method. This, hereafter, can be utilized as a basic, integrated appraisal model for the evaluation of acceptance of a six sigma method. Secondly from the practical point of view, this study can provide an index about the methodology of developing and managing the factors of the characteristics of individual cognitive structure. This result not only helps the organizations, where a six sigma method was recently introduced, to decrease the trial-and-errors experienced by the preceding groups, but can be used as a fundamental data to establish an concrete strategy of a six sigma acceptance. This study, however, has some limitations. Firstly, there is a limitation in the research analysis object. The subjects of this study were confined to the members from the companies in Korea, so therefore more accurate comparison seems to require a comparison with those who are enrolled in foreign companies. In addition, further study how to apply and utilize the characteristics of individual cognitive structure to the evaluation schemes which is directed to assess the criteria for the level of a six sigma acceptance should be followed and development of more precise measurement tool for variables of characteristics of individual cognitive structure should be required.;오늘날 기업들은 21세기 기업경영 패러다임의 변화 속에서 기업 생존과 성장을 위해 KM, CRM, ERP, BPR, BSC, TQM, 식스시그마(Six Sigma) 등 다양한 혁신 기법을 도입, 실행하고 있다. 이러한 혁신 기법들은 기업의 제반 활동 프로세스 상의 시간을 단축시키거나 비용을 감소시키고, 조직구성원의 기술력이나 업무 능력을 향상시키며, 양질의 생산 처리를 통하여 조직구성원의 삶의 질을 향상시키고, 고객욕구 변화에 대한 적응력을 향상시키는 등의 가시적인 성과를 가져다 줌으로써 급변하는 환경 하의 기업 경쟁력 제고에 결정적인 역할을 담당해 왔다. 이 중 식스시그마 기법은 전사적 차원에서 조직구성원의 문제해결 능력 및 문화적인 기반에 대한 근원적인 혁신을 바탕으로 조직의 전사적인 경영 프로세스 혁신을 통해 무결점을 의미하는 통계적 수준 즉, 식스시그마 수준의 경영 성과를 달성하고자 하는 방법론으로서, 도입하여 추진하는 단계에서 개선의 대상을 명확히 하고 기업의 구체적인 목표와 성과에서 극적인 패턴을 보이기 때문에 더욱 효과적인 기법으로 인식되고 있다. 식스시그마 혁신 기법의 성패는 강한 리더십과 조직의 목표가 명확히 정의된 상황에서, 조직의 모든 수준에서 식스시그마 전략을 추진할 만한 능력 있는 조직원을 육성하여 전사적인 문제의식 고취와 통계학적 합리주의에 입각한 식스시그마식 문제해결 능력을 증진시키는 것이 관건임에도 불구하고, 국내외를 막론하고 식스시그마에 대한 성공 및 실패 요인, 문제점과 관련하여 교육, 심리학적 관점에서 교육당사자의 심리상황, 인지구조, 교육효과 및 학습효율, 성과에 대한 논의는 거의 언급되지 않고 있다. 본 연구의 목적은 교육, 학습, 인지이론 및 사회문화이론, 혁신수용 및 기술수용 이론 등을 중심으로 문헌연구와 심층면접을 병행하여 한국 기업의 전사적 차원에서 조직 지식을 고도화시킬 수 있는 문제 해결 기법으로서의 식스시그마가 조직 내 효과적으로 채택되어 수용되는데 있어서 식스시그마 교육 실행 주체인 조직구성원의 인지구조가 식스시그마 수용에 있어 중요하게 주목하여야 할 요인임을 실증적으로 밝히는 데 있다. 본 연구의 결과는 향후 식스시그마 수용 평가를 위한 통합적 평가 모형의 기반을 마련하고 식스시그마 훈련 전략을 수립하기 위한 기초 자료로 활용될 것으로 기대된다. 본 연구의 가설을 검정하기 위하여 2년 이상 식스시그마를 시행하고 있는 기업의 벨트 인증자 8명을 대상으로 비구조화된 심층면접을 실시하였으며, 50인의 블랙벨트 pool을 대상으로 pre-test를 실시한 후, 1,200명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 유효한 응답자 1,037명의 데이터를 근거로 통계 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인의 인지구조 특성은 전반적으로 식스시그마 수용에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 단기적 목표 성향이 강한 학업성취도 보다는 식스시그마 교육 내용을 내재화하고 이를 실제 상황에서 활용하는 체화정도에 대하여 매우 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인지구조의 특성이 식스시그마 수용에 미치는 영향에 대한 교육방식의 영향력을 검토한 결과, 다양한 수업진행 방식과 수업자료 제시형태와 같은 교육방식의 다양성이 식스시그마 수용에 대해 조절 효과를 갖는다는 것이 밝혀졌다. 지지되지 않은 가설들을 통하여는 단순히 다양한 조합보다는 체계적인 논리의 진행을 도울 수 있는 방안이 강구되어야 한다는 함의점을 도출해낼 수 있었다. 셋째, 식스시그마에 대한 조직지원의 조절 효과를 실증한 결과, 인지구조 특성은 학업성취도와 체화정도에 대한 종합성에 대해서만 유의한 조절 효과를 가지는 것으로 밝혀져 결론적으로 부분 지지되었다. 반면, 개인의 인지구조 특성과 조직의 학습문화와의 관계는 가설에서 제시한 것과는 달리 모두 기각되었다. 이는 인지구조의 특성과 학습문화는 유의한 관계가 없음을 의미하는 것으로, 학습문화가 단시일 내에 변하기 힘든 개인의 인지구조 특성과 상호 작용한다는 가정에는 무리가 있었다고 추론된다. 이상의 연구 결과는 다음과 같은 시사점을 지닌다. 첫째, 학문적 관점에서 본 연구는 개인의 인지구조 특성이 식스시그마 수용에 어떠한 역할을 하는지에 대해 실증을 시도한 최초의 논문이라고 할 수 있다. 이는 향후 식스시그마 수용 평가를 위한 통합적 평가 모형의 기반으로 활용될 수 있을 것이다. 둘째, 실무적 관점에서 본 연구는 조직에서 새로운 혁신, 정보기술, 정보시스템을 도입할 때, 이를 받아들여 수용하는 조직구성원들과 관련된 태도, 경험, 인지와 반응 등이 혁신의 성공과 결부되기 때문 에, 개인의 인지구조의 변인들을 개발 관리하는 방법에 대한 지침을 제공할 수 있다는 점이다. 이러한 분석 결과는 이제 막 식스시그마를 도입한 기업들에게 선행 그룹에서 겪은 시행착오를 줄이고 구체적인 식스시그마 수용 전략을 수립하기 위한 기초 자료로 활용 가능할 것이다. 그러나, 본 연구는 다음과 같은 한계점을 지님을 밝혀둔다. 첫째, 연구분석 대상에 있어서의 한계이다. 본 연구는 국내 기업에서 식스시그마를 실행하고 있는 조직구성원을 대상으로 하였는데, 이는 그 결과가 우리나라 사회 특유의 현상인지 아니면 보편 타당한 개인의 인지구조의 영향이라고 할 수 있는지에 대한 타당성에 제약을 가질 수 있다. 이러한 한계점을 극복하기 위하여, 향후 연구에서는 보다 정확한 비교를 하고자 다른 나라에서 식스시그마를 실행하고 있는 조직구성원들과의 인지구조 특성의 영향을 상호 비교 분석하는 연구의 필요성이 요구된다. 아울러 본 연구에서 입증된 개인의 인지구조 특성을 식스시그마의 수용 수준을 판단하기 위한 평가항목에 어떻게 반영하여 활용할 것인지에 대한 추가적인 연구와 개인의 인지구조 특성 변수에 대한 보다 정교한 측정 도구를 개발하는 노력이 필요하다고 하겠다.
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