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최은아의 'Gesture for String Quartet No. 2' 분석 연구

Title
최은아의 'Gesture for String Quartet No. 2' 분석 연구
Other Titles
An Analysis of Eun-Ah Choi's 'Gesture for String Quartet No. 2'
Authors
최은아
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최은아의 'Gesture for String Quratet No. 2'는 현대 음악의 연장선상에서 조성음악과는 다른 12음 기법(Twelve tone Music, Dodecaphony)을 사용한 작품이다. 본 논문은 본인의 석사학위 이수를 위한 졸업연주회 작품 중 하나인 'Gesture for String Quartet No. 2'를 분석한 것으로 음악적 특징을 고찰 할 것을 목적으로 한다. 20세기 초 쇤베르크(Arnold SchÖenberg, 1874-1951)는 작곡 과정의 논리적 맥락을 살려 음악 작품 안에서의 통일성을 보증하기 위한 방안으로서 평균율에 의해 제공 되어진 12개의 Pitch Class의 Ordered set을 기본으로 하는 음고 조직의 방법을 통하여 12음 기법(Twelve tone Music, Dodecaphony)을 창안하였다. 이 12음 기법은 전통적인 무조음악(Atonality Music)으로 발전하였을 뿐 아니라 점묘주의(Pointillism), 우연성 음악(Chance Music), 전자음악(Electronic Music), 컴퓨터 음악(Computer Music) 등의 다양한 양상의 음악으로 표현하기에 이르렀다. 본 논문은 12음 기법을 바탕으로 작곡하였다. 1악장은 'A-B-A'의 3부 형식으로 Sul ponticello 기법이 사용되었다. 대위법적으로 각 악기가 출현하며 'Gesture'를 표현하는 몸짓의 움직임이 다섯 잇단음표의 음형으로 나타나는 것이 특징이다. 2악장도 'A-B-A'로 구성되어 있으며 subsection I과 III은 모든 현악기가 Pizzcato 기법으로 대위법적 특징을 가지며 출현한다. subsection II는 tremolo, con sordino를 사용한 대선율, Pizzcato 기법의 세 가지 특징을 가지며 dyad와 trichord의 분할, 리듬 확대, 전위가 두드러지게 나타난다. 3악장은 'A-B-C-A'의 4개의 Section으로 구성되어 있다. 모든 현악기가 같은 리듬으로 강하게 나오며 Pitch class set〔0, 1, 4, 5〕와 2차 집합(secondary set)이 음조직의 중심 재료로 사용되었다. Bartok Pizzcato, Saltando, double-stop, contrary motion, 작은 'Gesture'를 표현하는 셋, 넷, 다섯, 여섯 잇단음표의 리듬 조합이 큰 특징이다. 본 논문은 작품 전체에 걸쳐서 나타나는 특징적인 요소와 그 요소들 간의 상호 유기적 연관성들을 악장별로 분석하였으며 전체 형식과 구조, 선율, 리듬, 음 조직, 악상의 관점에서 연구하므로, 이를 통해 곡 전체에 걸쳐 나타나는 통일성과 다양성을 고찰해 보았다. 특히 이 곡은 석사 학위 이수를 위한 졸업연주회 작품 중 하나로 계획에서 작곡, 수정, 평가, 연주의 과정을 거친 작품이다. 이러한 일련의 과정을 거친 이 곡을 분석한 것은 작품 안에 내재된 음악적 요소들을 정리함으로써 앞으로의 작품 활동에 새로운 가능성을 찾기 위함이다.; A distinguished piece of modern music, 'Gesture for String Quartet No. 2' was composed by using Twelve tone Music, Dodecaphony which is different from tonality music. An analysis of one of the pieces of musical graduation concerts and as a requisite for Master of Music degree, this thesis aims to study the musical features of the work. In the early 20th century, Arnold SchÖenberg(1874-1951) invented a Twelve tone music, Dodecaphony based on an ordered set of 12 pitch classes which are created by temperament in order to create firm unity within a musical work by giving life to the logical procedure of composition. The devise not only developed into an atonality music but also was presented into various features of music such as pointillism, chance music, electronic music, and computer music. 'Gesture for String Quartet No. 2' was composed on the basis of Twelve tone Music, Dodecaphony. The 1st movement, 3 sectioned with 'A-B-A' format, uses Sul ponticello technique. A major feature of this movement is that every instruments appear contrapuntally and gesture expressions appear as quintuplets. The 2nd movement also shows the 'A-B-A' format while all stringed instruments appear as a Pizzcato technique with a contrapuntal feature in subsection I and III. Meanwhile, subsection II has three features-tremolo, main melody using consordino, Pizzcao technique-and shows prominent segmentations of dyad and trichord, magnification of rhythm, and inversion. The 3rd movements, 4 sectioned with 'A-B-C-A' format, displays strong rhythm of every string quartet, where major component of the scales are pitch class set (0, 1, 4, 5) and the secondary subset. Rhythm combination of triplet, quadruplet, quintuplet, and sextuplet are major features that were used to express Bartok Pizzcato, Saltando, double-stop, contrary motion, small 'Gesture' respectively. This thesis analyzed the major features throughout the piece and the mutual organic relationship between the features by every movement. And through the study in the perspecitves of overall structure, melody, rhythm, tone color and dynamics, we have studied the unity and musical diversity that were shown throughout the musical work. Specially written as one of requisites for Master of Music degree, this piece of music has gone through the procedure of planning, composition, correction, evaluation, and performance. An analysis of the thesis is to find a new potential of the future compositional activities by summarizing the musical features that are implied in the piece of work.
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