View : 30 Download: 0

시간예술에서의 ‘극적인 표현’에 관한 고찰과 이의 일러스트레이션에의 적용연구

Title
시간예술에서의 ‘극적인 표현’에 관한 고찰과 이의 일러스트레이션에의 적용연구
Other Titles
A Study on 'Dramatic Expression' in Time Art and its Application to the Illustration
Authors
한보연
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영기
Abstract
오늘날 일러스트레이션의 사용 범위와 그 역할이 확대되면서, 그에 따른 작품의 질(質)도 향상 되고 있다. 하지만 국내의 일러스트레이션은 그 역사가 비교적 짧은 편이어서 아직도 여러 면에서 미흡한 점이 많다. 요즘 특히 그림책의 출판 시장이 점차 커져가고 있고 그림책을 찾는 독자들도 늘어나고 있는데 비해, 질적인 수준이 그것을 따라가지 못하고 있다. 사람들의 그림책에 대한 관심이 높아진 만큼 그에 맞추어 독자들에게 좀더 가치 있는 일러스트레이션을 제공해야 할것이다. 좋은 그림책은 어린이, 특히 아직 글을 읽지 못하는 어린이들이 그림을 보고 이야기를 이해하고 그 이야기 안에서 풍부한 상상을 펼칠 수 있어야 한다. 또한 그 이전에 아이들이 그림책에 흥미를 가지고 다가갈 수 있도록 해야 하는것도 중요하다. 이것은 즉, 그림 동화책에서의 그림이 어떻게 표현 되었는지에 따른 것이다. 같은 이야기를 그리더라도 지루하지 않고 독자들의 시선을 끌 수 있도록 표현해야 한다. 본인은 그러한 표현를 `극적이 표현`이라고 생각하여 이에 대한 연구를 하였는데, 그림동화책 일러스트레이션에 제한된 연구가 아니라 다른 예술 분야에서 `극적인 표현`을 어떻게 하였는지 조사하여 일러스트레이션에의 적용을 시도하였다. 본 연구 과정으로 먼저, Ⅱ장에서는 `극적`이라는 의미의 조사를 통해 `극적인 표현`의 개념에 대해 살펴보았다. `극적인 표현`은 시간의 흐름에 따라 내용을 전개하는 시간예술에 적절한 표현인데 이를 공간예술 즉, 조형예술에 적용할 수 있다는 전제 하에 여러 문헌을 분석하여 시간예술에서의 `극적인 표현`에 대해서 살표보고 이를 공간예술에서 어떻게 활용될 수 있는지를 작품 사례를 통해 정리해 보았다. Ⅲ장에서는 위에서 정리한 표현 방법들을 일러스트레이션 중에서 그림 동화책 일러스트레이션에서의 활용에 대해 살펴보았다. 다른 일러스트레이션과는 다른을 가진 그림 동화책 일러스트레이션에서는 각 장면의 그림을 공간예술로서의 `극적인 표현`, 전체적으로는 이야기의 흐름이 잇는 시간예술로서의 `극적인 표현` 이 필요하다는 점을 지적하고 있다. 마지막으로 이를 바탕으로 사람들에게 많이 알려진 동화 중 한 편을 선택하여 그의 일부분을 일러스트레이션으로 표현해 보았다. 색, 형태, 구도 등 표현요소의 대비, 반전,생략, 과장에의해 좀 더 흥미롭고 긴장감 있게 표현하는 방법을 탐구해보았다. `극적인 표현`은 독자가 그림책의 장면 장면을 점할 때마다 그 장면에서 일어나고 있는 상황들을 한눈에 알아볼 수 있고 같은 이야기도 좀 더 재미있게 느껴질 수 있도록 하는 중요한 방법이다. 본 논문이 독자들의 손을 이끌고 그 책으로 인해 흥미를 느끼고 질(質)적으로도 만족을 느낄 수 있는 그림 동화책을 위한 이러스트레이션을 창작하는데에 도움이 되기를 바란다. ;As the scope and role of using illustration has been expanded nowadays,the subsequent quality of works has been improved, too. However, the history of the illustration in our country is relatively short so that it is not satisfactory in many aspects. The publication market for illustrated books has been expanded recently and many readers have been looking for them; however, the level of illustration has got behind. In parallel with people's interest in illustrated books, those who are concerned must provide the readers with more valuable illustration than before. Good illustrated books should give the children, especially those who are not able to read, an opportunity to expand their imagination by looking at the illustration and understanding the story. In addition, it would be important for the children to have an interest in reading illustrated books beforehand. It depends solely upon how the illustration is depicted in illustrated fairy tale books. Even if it says the same story, it should be expressed in an interesting and attracting manner to the readers. I call it as a 'dynamic expression.' Then, I have studied it and I have not limited my study on the illustration alone but I have applied it in different art fields by means of investigating how it has been used and have tried to apply it in illustration. As one of the procedures in this study, we have taken a careful look at the concept of the 'dynamic expressions' through the investigation of the meaning of the word 'dynamic' in chapter Ⅱ. On the assumption that the 'dynamic expression' can be an appropriate expression in time art, in which the plot is developed as time passes, and it can also be applied to space art (the so-called plastic art), which is contrary to time art, we have analyzed various references and have discussed the 'dynamic expressions' in time art and have tried to figure out how it has been applied to space art through several works. In chapter Ⅲ, we have discussed the utilization of illustrated fairy tale books among the illustrations using the aforementioned expression techniques. Unlike other illustrations, the illustration for fairy tale books has been characterized by the necessity to have the 'dynamic expressions,' in which each pictorial scene is depicted in terms of space art; besides, it needs the 'dynamic expressions' as time art, in which there is a flow of story on the whole. Lastly, we have chosen one of the well-known fairy tales based on the aforementioned methods and have depicted its part in a form of illustration. We have searched for various interesting and tense methods by the contrast, reverse turn, omission and exaggeration of expression elements such as color, form and composition. The ‘dynamic expression’ is one of the important methods, with which the readers can grasp the situations immediately on the spot and they can be interested in the story whenever they look at the scenes of illustrated books. I hope that this paper will be helpful in creating illustration by means of enabling the readers to have an interest in the story of the illustrated books and feel satisfied in qualitative aspects.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE