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dc.contributor.advisor이인성-
dc.contributor.author범서희-
dc.creator범서희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:38Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010620-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178666-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010620-
dc.description.abstract니트웨어는 과거에 속옷, 이너웨어 등으로만 인식되었던 것과 달리 최근에는 더욱 개성화, 다양화, 전문화, 고급화되었으며 카디건, 스웨터, 재킷 등 전반적인 아우터(outer)뿐만 아니라, 인테리어용 편포와 패션 소품까지도 포함하고 있다. 합리적인 소비 생활을 추구하는 현대인들에게 다양한 코디네이트가 가능하고, 편안하며 활동성이 좋은 니트가 기능성과 심미성 양쪽을 모두 충족시킬 수 있는 아이템으로 각광받고 있다. 우븐(woven)과는 달리 다양한 조직의 디자인과 신축성으로 사이즈의 유연성은 니트웨어 브랜드의 디자인 창의성과 재고 부담을 덜어줄 것으로 예상된다. 니트웨어의 최대 강점인 신축성을 고려한다면, 젊은층 보다는 비교적 체형 변화가 심한 중년 여성들이 외출복으로 니트웨어를 많이 착용하고 있으며, 이는 유행보다는 체형을 의식한 의복 행동으로 볼 수 있다. 젊은 여성에 비해 중년 여성의 경우 임신, 출산, 육아, 가사 노동의 과정 및 연령의 증가에 따라 체형적으로 의복 선택에 있어 제한점이 많이 발생한다. 따라서 본 연구에서는 중년 여성의 체형 결점을 보완하는 니트웨어 디자인 개발을 통하여 해결방안을 제시하고자 하였다. 먼저, 니트웨어의 이론적 배경과 중년 여성의 신체적·정신적 특징, 중년 여성이 선호하는 국내·국외 니트웨어 브랜드를 알아보고, 2004-2005년 F/W 니트웨어 트랜드를 분석한 후, 중년 여성의 체형 결점을 보완하는 니트웨어 디자인 개발을 하였다. 다음과 같이 네 가지 요인의 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 국내 니트웨어 생산업체의 현황을 보면, 국내 산업 기반이 약화되어 국제적인 경쟁력이 크게 떨어지게 되었다. 그러나 최근 거의 모든 브랜드사가 연령층을 넓히는데 주력하고 있으며 동시에 자신만의 강점을 내세워 차별화 전략에 주력하고 있으며 보다 젊은 감각과 에이지 하향화를 통해 이미지 쇄신을 시도하고 있는 등 다양한 방법으로 니트 불황에서 벗어나고자 하였다. 둘째, 중년 여성의 특징은 임신, 출산, 육아, 가사 노동의 과정 및 연령의 증가로 인해 배 부위나 등, 어깨 등에 피하 지방이 두꺼워지는 형태적 변화와 체중 증가에 따른 비만으로 현대 사회에서 이상형으로 하는 체형에서 점점 멀어져가고 이에 따라 자신의 외모에 대한 심리적 위기감마저 경험하는 것으로 나타났다. 의복 착용에 있어서 낮아진 신체적 매력을 보완하기 위해 의복에 더욱 관심을 쏟게 되며 유행보다는 체형을 의식한 의복을 많이 착용하는 것으로 나타났다. 셋째, 서울 소재 가장 많은 점포수를 가진 백화점을 중심으로 중년층 여성 니트웨어 브랜드를 조사한 결과, 국내 니트웨어 대표 브랜드는 「모라도」, 「까르뜨니트」, 「에스깔리에」로 조사되었고, 국외 니트웨어 대표 브랜드에서「센존」, 「미소니」, 「에스까다」로 조사되었다. 넷째, 04-05 F/W 니트웨어 트랜드 분석을 통해 중년 여성의 체형 결점 보완을 위한 작품 제작을 한 결과, 온 타임에서 실용적이고, 활동적인 면과 오프 타임에서의 고급스럽고 우아한 세련미를 니트웨어의 다양한 특징을 이용하여 디자인하기에 적절한 소재로 평가되었으며, 중년 여성의 체형 결점 보완에도 효과적인 것으로 평가되었다. 이상과 같이 살펴본 결과에 의하면, 중년 여성의 체형에 적합한 니트웨어 디자인은 전체적인 체형의 윤곽을 약화시키고 인체보다 의복을 우선적으로 인지하도록 하는 의복 형태가 중년 여성의 체형 결함을 덜 드러나 보이게 하는 시각 효과가 나타남을 알 수 있다.;Knit wear was industrialized, diversified, specialized and was made into high-class and it is including knitted cloth and small product for fashion as well as cardigan, sweater, and jacket etc. unlike past recognition only with underwear and inner wear. Knit that diverse coordinate is possible, comfortable and activity is good is highlighted as an item to be able to satisfy functionality and aesthetic sense for moderns to seek rational consumption life. It is forecast that the flexibility of size which is caused by design and elasticity of diverse structure will show the design creativity of knit wear brand and lighten stock burden unlike woven. To consider elasticity to be the best strength of knit wear, middle-aged women that form change is serious are wearing knit wear as clothes for going out, and this may be regarded as clothes action to be conscious of form than vogue. In case of middle-aged women, limit appear much in clothes choice from the viewpoint of form in accordance with pregnancy, birth, child care, household work, and age increase. Thus, in this study, this researcher tried to suggest solution scheme through the development of design of knit wear to supplement the form defect of middle-aged women. This researcher tried to develop the design of knit wear to supplement the form defect of middle-aged women, after examining the theoretical background of knit wear, the bodily and mental feature of middle-aged women, internal and external knit wear brand that middle-aged women prefer and analyzing F/W knit wear trend in 2004-2005 as the scheme for solving the problematic form of middle-aged women with knit wear. As the result, it could be seen that 4 kinds of factors are important as follows: First, to see the present situation of inland production enterprise of knit wear, inland industry base weakened due to internal and external environment change which started since the latter half part of 1980s, fall of won currency at the latter half part of 1990s, and IMF influence etc. Thus, international competitive power came to fall greatly. However, almost all the brand companies are concentrating energies on widening age class, and they are concentrating energies on differentiation strategy. Large-size knit brand company is trying image renewal through young sense and downward tendency of age, and they tried to get out of knit depression by diverse trial such as differentiation and high-class tendency. Second, middle-aged women become far off from the form which is regarded ideal form in modern society because of formal change that subcutaneous fat becomes thick around belly part or back and shoulder etc. due to pregnancy, birth, childcare, and household work, and age increase and because of fatness to be based on weight increase. And, it emerged that they experience psychological crisis for their appearance in accordance with it. In clothes wearing, they get to have more interest about clothes so as to supplement low bodily charm, and they wear the clothes to be conscious of form than vogue much. Third, result that this researcher examined the brand of knit wear of middle-aged women is as follows: Design feature of MORADO which is inland knit wear brand is practical and simple silhouette. Cartknit shows urban refined beauty and classic beauty. Escalier shows the harmony of diverse colors and functionality. And, in foreign knit wear brand, ST John shows refined sense and high-class fashion, Missoni uses diverse colors, and ESCADA is delicate and comfortable. Fourth, as the result that this researcher did work manufacture for the supplement of form defect of middle-aged women through the analysis of knit wear trend of 04-05 F/W, it has practical and active side, and off-time has high-class and elegant refined beauty. It was evaluated as the material to be suitable for design by using the diverse features of knit wear, and it was evaluated effective for the supplement of form defect of middle-aged women. According to the result that this researcher examined as above, as for the design of knit wear to be suitable for the form of middle-aged women, it can be seen that clothes form to weaken the outline of whole form and to make one recognize clothes preferentially than human body has visual effect to make the form defect of middle-aged women reveal weakly.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구의 구성과 범위 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 니트웨어의 기본 개념 = 6 1. 니트의 정의 및 역사 = 6 2. 니트의 종류 = 12 3. 니트의 특성 = 19 B. 니트웨어 생산업체에 관한 고찰 = 22 1. 니트웨어 생산업체의 특징 = 22 2. 니트웨어 생산업체의 현황 = 24 Ⅲ. 중년 여성 니트웨어 브랜드 조사 및 트렌드 분석 = 30 A. 중년 여성의 특징 = 30 1. 중년 여성의 일반적 특징 = 31 2. 중년 여성의 신체적 특징 = 33 3. 중년 여성의 의복 선호도 특징 = 35 B. 국내 니트웨어 브랜드 조사 = 36 1. 모라도 = 38 2. 까르뜨니트 = 40 3. 에스깔리에 = 42 C. 국외 니트웨어 브랜드 조사 = 44 1. 센존 = 44 2. 미소니 = 46 3. 에스까다 = 48 D. 트랜드 분석 = 52 1. 소재 = 53 2. 패턴 = 54 3. 색상 = 55 Ⅳ. 작품 제작 = 57 A. 작품 제작 의도 = 57 1. Theme = 57 2. Concept = 57 3. Target = 57 4. 체형에 따른 Design = 58 5. Image Position = 60 6. 작품 구성 = 61 7. Image Map = 62 8. Color Map = 63 B. 작품 제작 과정 및 방법 = 64 1. 작품 제작 사이즈 선정 = 64 2. 디자인 A = 67 3. 디자인 B = 77 4. 디자인 C = 86 5. 디자인 D = 97 6. 디자인 E = 106 Ⅴ. 결론 = 116 참고문헌 = 119 Abstract = 122-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent20045258 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title체형 결점 보완을 위한 니트웨어의 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Knit-wear design for the complement of Middle-Aged Women's figure-
dc.creator.othernameBeom, Seo Hee-
dc.format.pageⅹ, 125 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2005. 8-
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