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Johannes Brahms Viola Sonata No.2 E^(♭) Major, Op.120에 관한 연구

Title
Johannes Brahms Viola Sonata No.2 E^(♭) Major, Op.120에 관한 연구
Other Titles
An Analysis of Johannes Brahms's Viola Sonata No.2 in E♭Major, Op.120
Authors
김정희
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김용윤
Abstract
요하네스 브람스(Johannes Brahms 1833-1897)는 19세기 낭만주의 작곡가로 당대에 유행하던 표제음악에 반대하여 절대음악을 고수했다. 그는 고전적인 전통적 기법을 고수하면서 낭만적인 표현을 효과적으로 융합, 자신만의 음악세계를 구축한 작곡가이다. 브람스는 1853년경부터 1894년까지의 기간 동안 실내악 분야의 작곡에 힘을 기울여, 24곡의 작품을 남겼다. 그의 실내악 작품 초기에서는 슈베르트(Franz Schubert)의 영향을 받은 것으로 보이는 장대하고 서정적인 선율선이 특징적으로 나타나지만 후기로 가면 긴 선율선은 세분화되고 복잡해진 리듬에 의해 발전 되어간다. 또한 브람스는 다수의 변주곡을 남겼는데, 유명한 변주곡으로는 헨델의 주제에 의한 변주곡, 파가니니 변주곡, 하이든의 주제에 의한 변주곡 등을 들 수 있다. Viola Sonata No.2, Op.120은 브람스의 마지막 실내악 작품으로 마지막 Sonata인 동시에 마지막 변주곡이라는데 의의가 있다. 이 작품은 본래 Clarinet을 위한 곡으로 작곡되었으나, 브람스 자신이 Viola로 연주할 수 있도록 편곡하였다. 이 작품은 총 3악장으로, 1악장은 고전적인 양식에 의한 전형적인 Sonata 형식으로 되어있으며, 2악장은 Trio를 포함하는 Scherzo악장으로 복합 3부분 형식이고, 3악장은 주제와 5개의 변주곡을 포함하는 변주곡 형식으로 구성되어 있다. 형식적인 면에서는 고전 Sonata 스타일을 유지하고 있지만, 선율은 대위법적인 모방과 음형의 축소 확대가 두드러지게 나타난다. 반면 반음계의 진행, 불규칙한 악구와 당김음, 교차리듬과 헤미올라 리듬, 다양한 전조 등은 브람스의 낭만시대 작곡가로서의 면모를 확실하게 보여준다고 할 수 있다.;Johannes Brahms(1833-1897), the Romantic composer of a German Requiem, four symphonies, four concertos and many chamber works, was one of the seminal musical figures of the 19th century. He renounced program music in favour of absolute music. Brahms devoted himself entirely to composing of Chamber music, leaving 24 works from 1853 to 1894. His early works showed splendid and lyrical melodic lines influenced by Franz Schubert but afterwards they developed more complex and detailed works. Brahms was also a prolific composer in variation works, such as the Variations and Fugue on a theme by Handel, and Paganini, and more. Viola Sonata No.2, Op.120 was the last Chamber work which was also his last sonata and variation. It was originally composed for Clarinet but he arranged it for the viola for himself. It is composed of three movements. The first movement is in a typical classical sonata form, the second in a scherzo with compound ternary form of trio and the 3rd movement in 5 variations on a theme. It shows classical sonata style in form but the melody line is conspicuous with contrapuntal imitation and variations of sounds. This work also makes Brahms regarded as the most romantic composers with its characteristics in chromatic scales, irregular phrases, syncopations, cross rhythm, hemiola rhythm and various modulations.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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